اطلاعیه مهم سازمان تامین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان خرداد ۱۴۰۵ قیمت جدید گوشت قرمز امروز اول تیر ۱۴۰۵/ راسته گوسفندی چند شد؟ + جدول تخفیف ۲۰ درصدی قبوض آب برای مشترکان کم‌مصرف اعلام جزییات افزایش رقم کالابرگ حقوق بازنشستگان پرداخت شد پیش بینی قیمت دلار دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ / حرکت نزولی دلار به سوی حمایت ۱۵۵ هزار تومانی پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ / افت بازار طلا در امتداد خوش‌بینی سیاسی آخرین فرصت برای استفاده از طرح رایگان ارتقای ایمنی خودرو‌های خانواده ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا آخرین قیمت جدید سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۴۰۵/۰۳/۳۱ قیمت جدید محصولات سایپا شرایط واریز وجه ایران خودرو سیزدهمین دوره فروش جزئیات آزادسازی پول‌های بلوکه شده اعلام شد جزئیات افزایش مبلغ کالابرگ و یارانه اعلام شد/ دریافتی چه کسانی تغییر می‌کند؟ دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای فروش ارز اربعین؛ دریافت ارز زیارتی نافی ارز مسافرتی نیست /سیاست دلارزدایی ادامه دارد دهک یارانه شما تغییر کرده؟ راهنمای کامل ثبت اعتراض به دهک بندی و استعلام وضعیت خانوار حقوق بازنشستگان کشوری واریز شد؛ اعلام زمان واریز حقوق بازنشستگان جامانده

علت گرانی قیمت محصولات لبنی چیست؟

علت گرانی قیمت محصولات لبنی چیست؟ سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی تعلل وزارت جهاد در پذیرش لزوم اخذ عوارض از صادرات شیرخشک را علت افزایش پدیده قاچاق اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 15
کد خبر: ۷۷۶۳۲

به گزارش راهبرد معاصر  سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به اینکه مشکلی در صادرات شیر خشک نداریم، اظهار کرد: شرط اول برای صادرات شیرخشک این است که نباید منجر به تحریک قیمت شیرخام شود، چرا که افزایش نرخ شیرخام منجر به گرانی قیمت محصولات لبنی برای مصرف کننده ایرانی می‌شود.

او افزود: اگر صادرات شیرخشک منجر به تحریک قیمت شیرخام شود، قیمت محصولات لبنی ناچار افزایش می‌یابد و این درحالی است که مردم، چون اطلاعی از زنجیره صنعت لبنیات ندارند، صنایع لبنی را متهم به گران فروشی می‌کنند.

بنی طبا ادامه داد: در حال حاضر محصولات مشمول قیمت گذاری دولتی در خوشبینانه‌ترین حالت در نقطه سر به سر هزینه تولید، عرضه می‌شوند، متاسفانه سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در جلسه ۲۹ آبان ماه گذشته صنایع لبنی را قربانی ناتوانی سامانه بازارگاه در تامین نهاده‌های دامی به قیمت مصوب کردند و در حالی که محصولات لبنی را بر اساس قیمت شیرخام ۴ هزار و ۳۵۰ تومان، قیمت گذاری کرده بودند، به ناگاه قیمت شیرخام را به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رساندند، بدون اینکه تاثیر این تفاوت قیمت را در محصولات مشمول قیمت گذاری لحاظ کنند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی عدم تحریک قیمت شیرخام و اخذ عوارض یا مابه التفاوت قیمت داخل و خارج را از شروط دیگر صادرات شیرخشک اعلام کرد و گفت: در تابستان گذشته معاونت امور دام بر سهمیه بندی صادرات شیرخشک اصرار کرد، در حالی که این موضوع منجر به ایجاد رانت و فساد شد. اگر قرار است صادرات شیرخشک انجام شود حتما باید از تجربه گذشته درس گرفت و از سهمیه بندی صادرات شیرخشک پرهیز کرد و مانند همه جای دنیا عوارض معقول یا مابه التفاوت ارزش ریالی و دلاری را اخذ کرد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ادامه داد: با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، این ارز نباید پس از تبدیل به شیرخشک وارد سفره مصرف کننده خارجی شود، به همین خاطر شیرخشک با عوارض و تعرفه مشخصی باید صادر شود یا اینکه مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تولید شیرخام هزینه شده، هنگام خروج از کشور پرداخت شود.

بنی طبا در پایان قیمت منطقی هر کیلو شیرخشک ایران را بیش از ۲ دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در حال حاضر شیرخشک ایران حدود ۱.۶ دلار در هر کیلو مبادله می‌شود که این پدیده ناشی از نگاه غیر تخصصی در صادرات شیرخشک و افزایش پدیده قاچاق به دلیل تعلل غیر منطقی وزارت جهاد در پذیرش لزوم اخذ عوارض از صادرات شیرخشک است که مدت‌هاست توسط وزارت صمت به این وزارتخانه پیشنهاد شده است.

باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار