به گزارش راهبرد معاصر انتخابات ریاست جمهوری 1400یکی از مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است. انتخابات 1400 تعیین کننده سرنوشت کشور است و دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل میدهند. گفتنی است انتخابات ایران روز جمعه 28 خرداد 1400 برگزار می شود. راهبرد معاصر در نظر دارد طی مدت باقی مانده تا انتخابات 1400 ، جدیدترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در معیشت مردم کشور دارد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از تایید صلاحیت شورای نگهبان در معرض رقابت قرار میگیرند. اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است و در ادامه این خبر آرشیو کامل اخبار امروز انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری را میخوانید.
احتمال داوطلبی احمدینژاد در انتخابات 1400
فارس: سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران با تاکید بر پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و زوایا و ابعاد مختلف در این رویداد بزرگ ملی گفت: بحث انتخابات بایدجدی تلقی شود. ما تا انتخابات فقط 4 ماه فرصت داریم. زوایا و ابعاد مختلف آن باعث می شود تا بتوان مطالب زیادی مرتبط با آن را مطرح کرد و ان شاء الله بتوانیم مشارکت را به صورت جدی داشته باشیم.
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری انتخاب فرد نیست
وی درباره ارزیابی آرایش سیاسی و تعبیر مقام معظم رهبری در دولت جوان حزب اللهی اظهار داشت: درباره آرایش سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری باید گفت از ابتدای انقلاب اسلامی دو جریان عمده در کشور وجود داشته که رقابتی جدی داشته اند و انتخابات ریاست جمهوری همیشه پرشورتر از انتخابات دیگرمثل مجلس و شوراها برگزار شده است.چون نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای مردم ملموس و عینی است که نتیجه آن انتخاب فرد نیست بلکه انتخاب جمعی از مدیران کشور است؛ لذا نقش مهمی در سرنوشت مردم دارد. دو طیف اصلی همیشه کاندیدا داشته اند و رقابت آنها در تمامی این سالها جدی بوده است. انتخابات بسیار جدی خواهد بود.
دولت جوان حزب اللهی به معنای کنارگذاردن نیروهای پرتوان با تجربه نیست
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تعبیر "دولت جوان حزب اللهی" خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه عقب گردی داشتیم از این جهت که برخی افراد چندین سال بود بازنشسته شده بودند و دوباره به کار برگردانده شدند و این آسیب زا بود. شاید یکی از دلایلی که تحرک و پویایی لازم در این دو دولت نبود بی انگیزگی و رخوت اعضاء دولت بود. وقتی رهبر معظم انقلاب در مورد دولت جوان فرمودند، حالتی افراطی در جامعه ایجاد شد و اینکه باید پیشکسوتان کنار گذارده شوند که حضرت آقا تفهیم کردند: دولت جوان به معنای کنارگذاردن نیروهای پرتوان با تجربه نیست اگرچه نیروهای جوان قابل تطبیق با تحولات زمانه و با نشاط و پر از خلاقیت هستند. جوان بودن مسئولان اول انقلاب هم به دلیل کنارگذاشته شدن مسئولان قبلی بود. ولی در حال حاضر هم مسئولانی مثل سردار سلیمانی الگوی ما هستند که همچنان پر توان و پر از خلاقیت بودند. وقتی صحبت از دولت است فقط به معنای رئیس جمهور نیست بلکه می تواند جمعی جوان از فرمانداران و روسای ادارات و... باشد. نگاهی بود که نمی خواستند به جوانان میدان دهند. بر اساس فرمایشان حضرت آقا این نگاه باید به کنار برود اگرچه ممکن است در اوایل کار آزمون و خطایی هم صورت گیرد. اینکه عده ای بمانند و حاضر به کناره گیری نشوند درست نیست. افراط و تفریط درست نیست و بهترین روش میانه روی است.
آمریکایی ها باز هم فرافکنی خواهند کرد
حسینی با اشاره به اتفاقات اخیر ریاست جمهوری آمریکا در انتقال قدرت و احتمال اینکه مسئولان این کشور بتوانند دموکراسی کشور ما را مجددا دچار شبهه کنند گفت: آنها در گذشته هم این اقدامات را انجام می دادند و ضعف های آنها وجود داشت فقط سعی در بزک کردن آن داشتند. ترامپ طوری رفتار کرد که خود آنها هم اعتراف کردند که دموکراسی در آمریکا لگدمال شد ولی این به معنی آن نیست که آنها دست از سر ما بر می دارند بلکه به سمت فرافکنی و جو سازی بیشتر می روند همانطور که در سال 88 هم اینکار را انجام دادند. البته فرافکنی آنها دیگر کارآیی سابق را ندارد. انتخابات ما کاملا متکی بر نظر مردم است وپیش بینی برای آن وجود ندارد.
همه افراد سابقه دار نباید داوطلب ریاست جمهوری شوند
وی در ادامه با تاکید بر اینکه انتخابات یک واجب کفایی است گفت: مشکل ما هم همین است. هر فردی که سابقه دارد نباید احساس مسئولیت کند و اطرافیان هم او را تشویق کنند بلکه شخصیتی جامع و مقبول باید به عنوان کاندیدا در این حوزه حضور یابد. برای تبلیغات ریاست جمهوری حداقل یکسال باید کار شود ولی به دلیل وجود کرونا این اتفاق نیفتاده است.
برخی گروه های اصولگرا، کاندیدای خود را معرفی کرده اند
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب کاندیدای طیف های مختلف اصولگرا خبرداد و گفت: برخی گروه ها کاندیدای خود را معرفی کرده اند . ما به عنوان کانون دانشگاهیان انقلاب اسلامی دو هفته پیش کاندیدای خود را معرفی کرده ایم ولی گروه هایی مثل شورای ائتلاف و شورای وحدت هنوز کاندیدای مورد نظر خود را معرفی نکرده اند اگرچه ما اشخاص مورد نظر آنها را می شناسیم در جامعه روحانیت و مدرسین اشخاصی مد نظر هستند ولی هنوز به صورت تشکیلاتی گزینه جدی اعلام نشده است.
وی افزود: در انتخابات سال 96 جبهه مردمی نیروهای انقلاب 22 کاندیدا داشت که به 10 نفر و سپس 5 نفر کاهش یافت و هفته آخر به کاندیدای اصلی رسیدیم که البته کاری اشتباه است چون زمانی برای تبلیغ و تباددل نظر و جمع آوری آراء باقی نمی ماند.
حسینی درباره سوال نظرسنجی برنامه مبنی بر موافق و یا مخالف بودن آزادی کاندیداتوری تمامی افراد برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: محدود کردن زیاد افراد برای داوطلبی انتخابات کار درستی نیست ولی در تمام جهان برای این کار چهارچوب هایی وجود دارد. همانطور که برای انتخابات مجلس هم شروطی گذاشته شده است، افرادی که واجد شرایط هستند می توانند برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند و شورای نگهبان هم تعدادی از آنها را تایید صلاحیت می کند.
اصلاح طلبان، دولت ، دستگاه های اجرایی و رسانه ها را در اختیار دارند
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اعلام این خبر که طیف اصلاح طلب هم در حال فعالیت هستند. جلسات خود را تشکیل داده اند و جمعی را به عنوان اجماع ساز تشکیل داده اند و با در اختیار داشتن دولت ، دستگاه های اجرایی و رسانه ها حرفشان را به گوش مردم می رسانند لذا رقابت بین دو طیف بسیار جدی است. پایگاه این طیف به دلیل مشکلات معیشتی و نارضایتی های موجود که در کشور است تضعیف شده است. اصلاح طلبان در انتخابات 92 و 96 قاطعانه از دولت حمایت کردند و تضمین کننده وعده های دولت بودند. لذا در حال حاضر نمی توانند حرف خود را عوض کنند و مثل رئیس جمهور که در روز 22 بهمن به جهت کمبودهای موجود از مردم حلالیت طلبیده وعذرخواهی کردند؛ دوستان اصلاح طلب هم باید مسئولیت ضعف ها را بپذیرند و اگر می خواهند وارد رقابت شوند تضمین کنند دولت آینده این ضعف ها را نخواهد داشت در حال حاضر می گویند قوه مجریه و رئیس جمهور اختیاراتی ندارند که این حرف درست نیست . حتما رئیس جمهور اختیارات فراوانی در اصول مختلف قانون اساسی دارد. همانطور که مشاهده کردیم بسیاری از طرفداران طیف اصلاح طلب در انتخابات مجلس شرکت نکردند چون وعده های داده شده بدون عمل مانده است. البته ما باید حداکثر تلاش خود را بر مشارکت و حمایت جدی مردم بگذاریم. چون ما مثل آل سعود نیستیم که پشتوانه ما آمریکا باشد بلکه پشتوانه ما مردم هستند.
کارگزار مد نظر حضرت علی(ع) هنوز محقق نشده است
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفتگوی رادیویی با تاکید بر اندیشمند بودن رهبر انقلاب در معارف ناب الهی و سیاست جهانی اظهار داشت: رهبر انقلاب فرمودند ما 5 مرحله را باید پشت سر بگذاریم. اول انقلاب اسلامی، دوم نظام اسلامی که به سرعت تشکیل شد، سوم استقرار دولت اسلامی است که در دوره های مختلف افراد خدوم و فداکاری هم بوده اند که هنوز نمی توانیم عنوان اسلامی را برای آنها بیان کنیم. کارگزاری مورد نظر حضرت علی(ع) هنوز محقق نشده است. لذا اگر دولت آینده انقلابی و کارآمد باشد می تواند زمینه ساز تمدن اسلامی مد نظر امیرالمومنین(ع) باشد.
کاندیداهای جبهه اصولگرا
حسینی در اعلام اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری سال آینده خاطرنشان کرد: کانون دانشگاهیان حجت الاسلام رئیسی را پیشنهاد داده اند اگر چه هنوز پاسخ رسمی نداده اند ولی این پیشنهاد را رد هم نکرده اند اگرچه مجامع مختلف از کاندیداتوری ایشان استقبال کرده اند. آقای قالیباف نامزد دیگر هستند که در ادوار گذشته هم حضور داشتند و افرادی هم از دولت های نهم و دهم مثل آقایان نیکزاد، رستم قاسمی و عباسی و ضرغامی احتمال داوطلبی دارند. افراد دیگری مثل سعید محمد، قاضی زاده نماینده مجلس، سعید جلیلی و افرادی دیگرهم وجود دارند که اگر حجت الاسلام رئیسی وارد کارزار انتخابات شوند از انتخابات کنار خواهند رفت. عدم ورود حجت الاسلام رئیسی می تواند موجب تشتت آراء شود.
کاندیداهای جبهه اصلاح طلب
وی درباره کاندیداهای اصلاح طلب هم گفت: آقایان، ظریف ، جهانگیری، قاضی زاده هاشمی و محسن هاشمی کاندیدای این طیف هستند. این گروه شناخته شده هستند و فقط 8 سال در مسند دولتی نبوده اند. برخی اوقات هم می گویند ما از فردی مثل لاریجانی باید حمایت کنیم تا پایگاه مردمی بهتری داشته باشیم اما جریان اصلاح طلب راحت تر می توانند به جمعبندی کاندیدای انتخابات برسند.
احمدی نژاد پایگاه مردمی دارد ولی بعید می دانم تایید شود
وی درباره احتمال داوطلبی احتمالی آقای احمدی نژاد در دوره 13 ریاست جمهوری اظهار داشت: ایشان در سال 96 با وجودی که اعلام کردند نمی آیند ولی باز هم آمدند و اعلام کاندیداتوری کردند و تایید نشدند. در این مدت تحولی مبنی برعوض شدن نظر شورای نگهبان وجود ندارد و ایشان هم زمینه ای را آماده نکرده اند با این روال فعلی بعید می دانم مورد تأیید قرار گیرند. البته ایشان به دلیل خدمات دولت های نهم و دهم هنوز پایگاه مردمی دارند. این خدمات به وسیله جمعی از مجموعه کارگزاران این دو دولت به مردم ارائه شده است و مردم این دوره ها را دیده اند. در دو دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه مشکلات مردم افزون شده و به همین دلیل آقای احمدی نژاد پایگاه مردمی دارند.
تحول و کارآمدی شعار ورودم به انتخابات است
وی در انتهای این گفتگوی رادیویی اظهار داشت: اگر برای انتخابات پیشگام شوم قطعا تحول و پیشرفت و کارآمدی را در مد نظر دارم. مردم از وضع فعلی راضی نیستند و انتظار دارند تغییری در رویکرد داخلی و خارجی دولت اتفاق بیفتد.
نامنویسی داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی است
ایرنا سید اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات روز چهارشنبه در طرح جامع آموزش مجریان و دست اندرکاران انتخابات ۱۴۰۰ استان های همدان، کردستان، ایلام و مرکزی به میزبانی استانی همدان بیان کرد: مردم در این شرایط کرونایی به جای مراجعه به فرمانداری و بخشداری ها برای نامنویسی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و صرف وقت طولانی در صف انتظار، از خانه می توانند برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اضافه کرد: برای نامنویسی الکترونیکی سه شیوه در نظر گرفته شده است که ابتدا یک نرم افزار (اپلیکیشن) موبایلی در سایت وزارت کشور بارگذاری شده و متقاضیان حضور در انتخابات می توانند با مراجعه با سایت وزارت کشور و دانلود این نرم افزار اقدام به ورود به این سامانه و بارگذاری اطلاعات درخواستی کنند.
دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: با توجه به اینکه آنتن دهی تلفن همراه در برخی از روستاها ضعیف و کُند است بنابراین نسخه «دسکتاب» این نرم افزار آماده شده و بر روی رایانه های شخصی نصب و راه اندازی می شود همچنین سومین شیوه مراجعه به دفاتر پیشخوان بوده که این شیوه هزینه بر است.
موسوی ادامه داد: پس از ثبت نام، وزارت کشور یک پیامک حاوی کد رهگیری برای داوطلب ارسال کرده ، که برای فرد زمان مشخصی به منظور مراجعه به بخشداری یا فرمانداری برای تاییده نهایی ثبت نام و دریافت امضا از داوطلب در نظر گرفته می شود.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه احتمال می رود در نامنویسی الکترونیکی برخی مدعی شوند که فرد دیگری با در دست داشتن اطلاعات آنها و بدون اطلاع اقدام به نامنویسی وی در انتخابات کرده است، دریافت تایید نهایی با حضور فرد داوطلب در بخشداری یا فرمانداری برای نهایی کردن ثبت نام الزامی است.
دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در این راستا به منظور جلوگیری از تجمع و ازدحام مردم، روز و ساعت مشخصی برای داوطلب به منظور حضور در شعبه در نظر گرفته می شود و فرد پس از حضور در بخشداری یا فرمانداری در کمتر از پنج دقیقه تایید می شود.
موسوی درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت ها و استعلام ها نیز توضیح داد: همه داوطلبان شوراهای شهر نیاز به استعلام از مراجع مسوول دارند اما درباره شوراهای روستا استعلام تنها در مورد افراد مظنون صورت می گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به اخباری مبنی بر دستگیری و بازداشت چندین عضو شورای شهر، انحلال شورای اسلامی شهر یک منطقه و زندانی شدن تعدادی از آنها باید در بررسی و تایید صلاحیت داوطلبان نهایت دقت صورت گیرد.
دبیر ستاد انتخابات کشور بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا افزایش شعب اخذ رای در دستور کار است البته باید برای این کار ، شعبه، صندوق، نیروی انسانی مورد نیاز، نیروی پشتیبان و نیروی انتظامی برای حفظ امنیت در نظر گرفته شود.
موسوی اضافه کرد: هم اینک ۱۳۰ هزار صندوق اخذ رای وجود دارد و ۷۰ هزار صندوق دیگر نیاز است که در کشور تنها یک شرکت تولید این صندوق ها را عهده دار بوده که برای این شرکت نیز به علت چهارسال یکبار بودن انتخابات و نیاز به تولید این صندوق ها، گسترش خط مرقون به صرفه نیست.
وی با بیان اینکه هزینه مورد نیاز برای خرید این تعداد صندوق ۳۵ میلیارد تومان است خاطر نشان کرد: این رقم تنها برای تامین صندوق بوده و برای خرید ۱۲ قلم مابقی نیز باید اعتبار در نظر گرفت به عنوان مثال هزینه خرید «بست پلمب» از ۸۰۰ تومان به یک هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و هم اینک چهار میلیون «بست» نیاز است.
دبیر ستاد انتخابات کشور به بیان شاخص شعب انتخاباتی خوب پرداخت و این شاخص ها را شامل در دسترس مردم بودن، دارای پوشش تلفن و اینترنت برای احراز هویت الکترونیک و ارسال سریع نتیجه انتخابات به بخشداری و فرمانداری و وزارت کشور دانست.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور بیان کرد: نگرانی ها برای ابتلای عوامل مستقر در شعبه با توجه به اینکه باید ۲۴ ساعت در این مکان حضور داشته باشند بیشتر از رای دهندگان است بنابراین باید فضای باز برای شعبه در نظر گرفت یا در صورت برودت هوا مکان پیش بینی شده دارای تهویه مناسب باشد.
موسوی تاکید کرد: باید میزان مشارکت و حضور مردم در شُعب اخذ رای بر اساس آمار دوره های گذشته را در نظر گرفت و با بررسی علت شلوغی یا خلوتی برخی شعبهها در صورت لزوم برای کاهش بار مراجعه شلوغی در یک مدرسه به جای یک شعبه چند شعبه دایر کرد.
وی بیان کرد: هم اینک ۳۷ هزار روستا و ۳۱۷ تیره عشایری شورای اسلامی دارند اما ۲ هزار و ۴۰۱ روستا شورا ندارند که علت آن نامزد نشدن اهالی روستا و انصراف پس از ثبت نام بوده که باید برگزاری انتخابات در همه روستاهای واجد شرایط در اولویت باشد.
دبیر ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: کشورمان دارای ۴۹ هزار و ۶۰۲ روستا و یک هزار ۳۷۹ شهر است که از فاصله انتخابات ۹۶ تاکنون ۱۳۰ شهر اضافه شده که این به معنای کاهش روستاها است.
موسوی اظهار داشت: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ چهار انتخابات در کشور برگزار می شود که انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ در استان همدان و تفرش، آشتیان و فراهان در استان مرکزی برگزار می شود.
وی ادامه داد: همچنین انتخابات میان دوره مجلس خبرگان رهبری در چهار حوزه انتخابیه شامل تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران برگزار شده اما انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر روستا در تمامی نقاط کشور برگزار می شود.
دبیر ستاد انتخابات کشور خاظر نشان کرد: بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ دوره گذشته موید این است که تنها در دوره نهم انتخابات به دور دوم کشیده شد همچنین کمترین میزان مشارکت مربوط به دوره ششم با ۵۱ درصد و بیشترین دوره دهمین با ۸۵ درصد مشارکت است البته این نوسان در هر دوره وجود داشته اما در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدید نبوده و هر دو حدود ۷۳ درصد بوده است.
موسوی ادامه داد: پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شده که کمترین میزان مشارکت دور دوم با ۵۰ درصد و بیشترین مربوط به دور پنجم با ۶۹ درصد مشارکت است که از دوره سوم به بعد به علت همزمانی این انتخابات با ریاست جمهوری سطح مشارکت افزایش یافت.
وی بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی در ۱۰ منطقه کشور برنامه ریزی شده که نهمین دوره به میزبانی همدان و دهمین دوره به عنوان اختتامیه هفته آینده در وزارت کشور برگزار می شود.
حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران شد
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، طی حکمی شکراله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری را به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان تهران منصوب کرد.
متن حکم به این شرح است:
با عنایت به عزم و اراده و تاکیدات دولت تدبیر و امید در برگزاری انتخابات باشکوه بر مدار قانون و نظر به سوابق، تجارب و اطمینانی که نسبت به تدبیر و پایبندی شما به اجرای قانون حاصل است به موجب این حکم جنابعالی را با حفظ سمت به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان تهران در امر برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و اولین میاندوره ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی منصوب می نمایم.
بدین منظور کلیه معاونین، مدیران، فرمانداران و بخشداران نهایت همکاری را با جنابعالی به عمل خواهند آورد. ضمن آنکه کلیه دستگاه های اجرایی نیز بر اساس ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۷۷ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری همکاری لازم را خواهند داشت.
امید است با استعانت از خداوند منان و بهره گیری از رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر حق الناس بودن رای مردم و سیاست های دولت تدبیر و امید در اجرای قانون و رعایت حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، انتخابات ۱۴۰۰ در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت حداکثری مردم برگزار گردد.
حزب اراده ملت برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدایی ندارد
برنا: دبیرکل حزب اراده ملت گفت: جامعه تغییرات زیادی کرده است و ما در آینده شاهد شکلگیری جریاناتی خواهیم بود که از این دو گروه (اصلاحطلب، اصولگرا) عبور کرده اند.
احمد حکیمیپور، فعال سیاسی اصلاحطلب و دبیرکل حزب اراده ملت، در رابطه با عدم پیوستن حزب اراده ملت به نهاد اجماعساز گفت: ما چون کاندیدای حزبی خاصی برای ریاست جمهوری نداریم بیشتر متمرکز انتخابات شورا هستیم. ما کاندیدا حزبی نخواهیم داشت و برای ریاست جمهوری ستاد حزبی هم نخواهیم زد.
او افزود: شورای هماهنگی بر ریاست جمهوری متمرکز است و ما بیشتر بر سیاستهای خرد و شوراها متمرکز هستیم. ما در بحثهایی که بر سر نهاد اجماع ساز شکل گرفته است حضور نداشتیم و برای شورای هماهنگی نامه زدیم و گفتیم که سیستمها متفاوت شده و از تابستان در شورای هماهنگی نیستیم.
حکیمیپور تاکید کرد: ما منتظریم تا ببینیم خروجی نهایی چیست و کارها چگونه پیش خواهد رفت؛ من شخصا امیدوارم به نتیجه برسد.
او اضافه کرد: ما برای ریاست جمهوری کاندیدا نداریم و ستاد نخواهیم داشت ما هم اخبار را رصد می کنیم تا بدانیم چه کسانی برای مرحله نهایی انتخابات باقی می مانند و برنامه آنها چیست و بعد تصمیم می گیریم.
حکیمیپور یادآور شد: فضای جامعه ایران تغییر کرده است و صورتبندی سیاسی جامعه با تقسیمبندیهای امروز جوابگو نیست و نمیتوان گفت دو گروه اصولگرا و اصلاحطلب داریم و این دو سیاست ایران را تنظیم می کنند. جامعه تغییرات زیادی کرده است و ما در آینده شاهد شکل گیری جریاناتی خواهیم بود که از این دو گروه عبور کرده اند.
پیام توصیه رهبری به رئیسجمهور درباره انتخابات ۱۴۰۰
ایرنا: تئوریپردازی و دوگانهسازیها درباره مشارکت مردم در انتخابات در حالی صورت می گیرد که رهبر معظم انقلاب حضور پرشور افراد در پای صندوقهای رای را مهمترین اصل هر نوع از انتخابات در جمهوری اسلامی میدانند.
میزان مشارکت مردم در انتخابات موضوع مهم هر دوره این رویداد است اما در انتخابات پیش رو به سبب پارهای از اتفاقات؛ حضور ایرانیان در پای صندوقهای رای بیش از همیشه اهمیت یافته است و شاید سخن به گزاف نباشد اگر گفته شود، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از مهمترین و سرنوشتسازترین انتخابات چهار دهه گذشته نه فقط برای جریانهای سیاسی و شخصیتها که برای همه نظام سیاسی در کشور است. انتخاباتی که دولت دوازدهم متولی برگزاری آن است و همانطور که اعلام کرده تمام تلاش خود را به منظور مشارکت حداکثری به کار خواهد گرفت.
«حسن روحانی» در سخنرانی روز بیستودوم بهمن ماه سال جاری در اشارهای به دیدگاه رهبری درباره اهم و مهم انتخاباتی کشور گفت: «چند روز پیش که در محضر رهبر انقلاب بودم یک بار دیگر تاکید کردند که مشارکت مردم در انتخابات مهمتر از انتخاب درست است، مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم.» اصل حضور بیشینه مردم در انتخابات از هر فرع دیگری اولویت دارد و اهمیت این حضور حتی اگر با شکست جریان سیاسی خاص همراه شود، در صدر هر استراتژی انتخاباتی قرار دارد.
بنیان جمهوریت نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدا بر انتخابات و مشارکت مردم در این رویداد مهم استوار شده است. در هر بار برگزاری بیش از چهل دوره از انواع انتخابات در کشور آنچه بیش و پیش از فرد منتخب برای دلسوزان کشور و نظام اهمیت داشته و دارد میزان مشارکت مردم در انتخابات است. به همین دلیل است که رییس جمهوری در سخنرانی روز ملی ایرانیان تاکید کرد: «همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم. یک انتخابات شکوهمند، سالم و رقابتی که همه احساس کنند در انتخابات حضور دارند. ما باز هم ۷۰ چند درصد مشارکت را میخواهیم، ۷۳ و ۷۵ درصد و انشاءالله بیشتر و چه اشکال دارد که مردم ما در ماههای پیشرو حماسههای جدیدی بیافریند.»
انتخابات در نظام جمهوری اسلامی با توجه به حساسیت بیشمار داخلی و خارجی؛ تنها رای به یک فرد و گروه و جناح نیست، بلکه رای به همه سیستم سیاسی در کشور است. نظم مستقر سیاسی در جمهوری اسلامی با این تاییدها چهاردهه توانسته است در برابر انواع توطئهها، جنگها، ترورها و تحریمها ایستادگی کند. هر گاه زمان میزان این مشارکت کاهش پیدا کرده است، فارغ از اینکه چه کسی رییس جمهور است و چه کسی رییس مجلس، دندانهای طمع خارجی علیه ایران تیزتر شده و فشارها افزایش یافته است.
رای ۲۴ میلیون ایرانی واجدین شرایط به حسن روحانی بیش از آنکه به وی تعلق داشته باشد؛ متعلق به همه ارکان نظام جمهوری بود و غفلت از این گزاره مهم که انتخابات در ایران رای به جریان اصولگرا و اصلاحطلب یا اعتدالی نیست، سبب شده است که برخی برای تضعیف یک دولت خاص، اصل مشارکت مردم را زیرسوال برده و از بیرونقی انتخابات استقبال کنند.
پیرامون موضوع مشارکت انتخاباتی مردم تئوریهای دیگری نیز وجود دارد از آن جمله که اکثریت افراد ممکن است تحت تاثیر هیاهو و جنجالهای رسانهای جریان سیاسی خاص قرار گرفته و انتخاب اشتباهی انجام دهند. این دیدگاه اما دستکم در جامعه عمدتا سیاسی ایران مطرود به نظر میرسد و بسیار جای تامل است که مطرح کنندگان آن مجهزترین امکانات تبلیغی و حمایتی را در اختیار دارند و با این همه نگران تاثیر رقیبی هستند که از امکانات و پشتوانهای به مراتب کمتر برخوردار است.
اینکه در هجمه رسانهای یا پروپاگاندا یا تبلیغات انتخاباتی مرسوم جریانی نتواند اهداف و شعارهای خود را به خوبی مطرح کرده و مردم را جذب آنها کند؛ دلیل موجهی برای طرفداری از نظریه کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیست و تجربه مجلس یازدهم نشان داد که حتی زمانی که رقیب در پی هیچ تبلیغ و پروپاگاندایی هم نیست؛ میزان رای اصلی این جریان خاص همان ۲۰ درصد است و باقی دوگانههای مشارکت و کارآمدی یا پروپاگاندا و غفلت مردم، جز بهانهای برای توجیه افول تفکر آنها نیست. واقعیت آن است که مردم هر زمان که شعارهای کاندیدایی را در جهت خواست و منافع خود دیدند و شنیدند، برای حمایت از وی پای صندوقهای رای حاضر شدند؛ سید محمدخاتمی و حسن روحانی دو نمونه بارز آن هستند. شعار آزادیهای سیاسی و اجتماعی و شعار دیپلماسی با جهان خواست مردم در آن برهههای خاص بود و هواداران خود را به پای صندوق آورد و حماسه آفرید؛ محبوبیت سردمداران این دو شعار را هم نمیتوان با نظرسنجیهای خاص و نهادی زیر سوال برد همانطور که نارضایتیهای مردم از آنها را هم نمی توان نادیده گرفت.
واقعیت آن است که مردم چه آن زمان که نامزد مورد نظر یک رسانه و جریان را انتخاب میکنند و چه آن زمان که از جریان رقیب کسی را برمیگزینند؛ در هر دو صورت انتخابی آگاهانه دارند و اینکه در انتخاب نخست آنها را دارای بصیرت و در انتخاب دوم تحت تاثیر پروپاگاندا بدانیم؛ نهایت جفا در حق مردمی است که برای فهمیدن سیاست بیش از هر ملت دیگری در تلاش هستند.
تفاسیر جناحها از میزان مشارکت در انتخابات
یکی از مهمترین شائبههایی که طی سالهای گذشته پیرامون جریان سیاسی خاصی در کشور وجود داشته، موضوع عدم تمایل آنها به حضور گسترده مردم در پای صندوق انتخابات است. شائبهای که گرچه برخی از چهرههای نزدیک به این جریان آن را تکذیب کرده اند اما برخی دیگر هم به کنایه یا به صراحت از کاهش مشارکت مردم در انتخابات اعلام رضایت کرده اند. «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت از گروه نخست است که تاکید میکند: «ما به شدت با مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب مخالفیم، بنده بارها این موضع را گرفته ام و اعلام کرده ام که جامعه روحانیت مبارز با مشارکت حداکثری مردم موافق است. در واقع نگاه جامعه روحانیت حزبی و جناحی نیست بلگه نگاهمان ملی است.» از گروه دوم هم «حمید رسایی» نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مشارکت اگر بالا برود از صندوق چیزی در میآید که ما نمیخواهیم، ادامه داد: پس باید تلاش کنیم مشارکت پایین باشد. مشارکت که پایین باشد ما برنده هستیم.
این دو دیدگاه میان طیفهای مختلف اصولگرایان در حالی مطرح میشود که رقیب تنها راه پیروزی خود در انتخابات را حضور گسترده مردم پای صندوقهای رای میداند و تجربه انتخابات گذشته هم این موضوع را تایید میکند. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جریانی که چندان در پی گستردگی حضور مردم نیست با اتکا به تجربه مجلس یازدهم که با کمترین میزان مشارکت شکل گرفت؛ معتقد است در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ هم میتوان با همین میزان مشارکت به پیروزی رسید و قوه مجریه را هم تصاحب کرد. بعید نیست با توجه به کاهش انگیزه حضور مردم در پای صندوقهای رای و تداوم شرایط کرونایی این خواسته اصولگرایان گروه نخست محقق شده و قوه مجریه هم مانند قوه مقننه با مشارکت حداقلی مردم، شکل گرفته و رییس جمهوری انتخاب شود. اما عقلا و دلسوزان ایران این را نمیخواهند و بر این باورند انتخابات همانند جاری شدن خون تازه در رگهای نظام سیاسی است که توان آن را برای مواجهه با چالشهای بزرگ افزایش می دهد. بحرانهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهمتر چالشهایی که قدرتهای بزرگ بر سر راه ایران ایجاد می کنند نیازمند توان مضاعفی و ظرفیتسازی است. بخش مهمی از این ظرفیتها در انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری مردم ایجاد میشود. حال باید دید در ماههای پیش رو عقلای نظام و دلسوزان ایران چه اقداماتی برای تحقق این مهم انجام خواهند داد.
واکنش ظریف به احتمال کاندیدا شدنش در انتخابات 1400
ایسنا: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: از محبتی که دوستان به من دارند متشکرم ولی جدیت لیست کابینه منسوب به من همان اندازه است که یک کابینه از شخصیتهای کارتونی در همین فضای مجازی منتشر شده بود.
تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم و نه دشمنی با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.
فعالیت جبهه «تحول خواهان انقلابی» در انتخابات ۱۴۰۰
«مجتبی شاکری» در گفتوگو با میزان، با اشاره به آخرین اقدامات انتخاباتی جمعیت جانبازان برای انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: برای این دوره از انتخابات در قالب جبهه «تحول خواهان انقلابی» که باحضور جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت جانبازان تشکیل شده است، شرکت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه شامگاه سه شنبه یک وبینار مشترک با حضور دبیران سه جمعیت برای هماهنگی بیشتر در عرصه انتخاباتی برگزار شد، گفت: این نشست برای همگرایی بیشتر در انجام فعالیتهای استانی و شهرستانی این جبهه در نظر گرفته شده است.
شاکری با بیان اینکه فعالیت جبهه تحول خواهان انقلابی منافاتی در همکاری ما با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ندارد، تصریح کرد: تشکیل این جبهه در راستای تقویت حرکت همه نیروهای انقلابی برای انتخابات سال آینده است.
دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت بالای مردمی افزود: مباحث گفتمانی و مذاکرات با نامزدها و افراد شایسته برای تشویق شان به ثبت نام در انتخابات انجام شده است.
وی با بیان اینکه تقاضای سه جمعیت برای ثبت این جبهه به وزارت کشور ارائه شده و درخواستمان به طور قانونی تائید شده است، افزود: «مالک شریعتی» بهعنوان رئیس جبهه تحول خواهان انتخاب شده است.
شاکری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آمادگی حضور در انتخابات گفت: یک جلسه سه جانیه با عنوان ۷+۷+۷ داشتیم که از هر جمعیت ۷ نفر از شورای مرکزی تشکیل جلسه دادند و در پایان آن نیز بیانیه مشترکی صادر شد و همین نشست وبیناری که شب گذشته برگزار شد، همایش سراسری بود. کارگروههای بانوان، جوانان و گفتمان نیز جلسات مشترکی در آینده برگزار خواهند کرد.
رونمایی از نامزد استثنایی انتخابات 1400
نامه نیوز: ناصر ایمانی، درباره کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 گفت: او حتما تمایل دارد که وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شود اما مترصد فضا است تا ببیند اوضاع چه طور پیش می رود. علی لاریجانی وضعیت استثنایی دارد که درباره هیچ کدام از نامزدها شاید وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: آقای لاریجانی هم اکنون در حال ارزیابی فضای سیاسی کشور است تا در نهایت تصمیم بگیرد نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 شود یا خیر. اگر او به صحنه رقابت بیاید اما رأی نیاورد ضربه سنگینی خواهد خورد و حتی امکان دارد از صحنه سیاسی کشور حذف شود.
وی افزود: آقای لاریجانی پایگاه جناح خاصی را ندارد اما وضعیت کاندیداهای دیگر مشخص است یا از طرف اصولگرایان حمایت می شوند یا از طرف اصلاح طلبان. هم اکنون نه اصولگرایان و نه اصلاح طلبان حاضرند از آقای لاریجانی حمایت کنند بنابراین وضعیت پیچیده و دشواری دارد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سخنان محمدجواد لاریجانی در حمایت از بردارش اظهار کرد: به حرف های او نباید اعتنا کرد. او به خاطر بزرگ کردن اخوی شان مطرح کرد که «رقابت بین علی آقا، آقای رئیسی و قالیباف شکل می گیرد».
وی درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی افزود: صرف نظر موضوع آقای لاریجانی اصلاح طلبان به حمایت هر کسی تن خواهند داد تا در قدرت حضور پیدا کنند بنابراین حرف های آنها درباره اینکه نامزد اجاره ای نمی خواهیم و حتما از نامزد اصلاح طلب خالص حمایت می کنیم خیلی محل اعتنا نیست. آنها سال 92 به نامزد اجاره ای اکتفا کردند و باز هم این کار را خواهند کرد.
ایمانی با یادآوری حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی در سال 92 و 96، یادآور شد: اصلاح طلبان سر اصول نمی ایستند. آنها به شدت دنبال تنظیم شرایط خودشان با شرایط روز هستند بنابراین نامزد ایده آل اصلاح طلبان شاید محمد خاتمی باشد اما معتقدم آنها تا آقای میرسلیم هم تنازل خواهند کرد، یعنی اگر ببینند شرایط طوری است که آقای میرسلیم امکان دارد رأی بیاورد پشت سر او قرار می گیرند.
پیام توصیه مهم رهبر انقلاب به رئیس جمهور درباره انتخابات ۱۴۰۰
ایرنا: میزان مشارکت مردم در انتخابات موضوع مهم هر دوره این رویداد است اما در انتخابات پیش رو به سبب پارهای از اتفاقات؛ حضور ایرانیان در پای صندوقهای رای بیش از همیشه اهمیت یافته است و شاید سخن به گزاف نباشد اگر گفته شود، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از مهمترین و سرنوشتسازترین انتخابات چهار دهه گذشته نه فقط برای جریانهای سیاسی و شخصیتها که برای همه نظام سیاسی در کشور است. انتخاباتی که دولت دوازدهم متولی برگزاری آن است و همانطور که اعلام کرده تمام تلاش خود را به منظور مشارکت حداکثری به کار خواهد گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در سخنرانی روز بیست و دوم بهمن ماه سال جاری در اشارهای به دیدگاه رهبری درباره اهم و مهم انتخاباتی کشور گفت: «چند روز پیش که در محضر رهبر انقلاب بودم یک بار دیگر تاکید کردند که مشارکت مردم در انتخابات مهمتر از انتخاب درست است، مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم.» اصل حضور بیشینه مردم در انتخابات از هر فرع دیگری اولویت دارد و اهمیت این حضور حتی اگر با شکست جریان سیاسی خاص همراه شود، در صدر هر استراتژی انتخاباتی قرار دارد.
بنیان جمهوریت نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدا بر انتخابات و مشارکت مردم در این رویداد مهم استوار شده است. در هر بار برگزاری بیش از چهل دوره از انواع انتخابات در کشور آنچه بیش و پیش از فرد منتخب برای دلسوزان کشور و نظام اهمیت داشته و دارد میزان مشارکت مردم در انتخابات است. به همین دلیل است که رییس جمهوری در سخنرانی روز ملی ایرانیان تاکید کرد: «همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم. یک انتخابات شکوهمند، سالم و رقابتی که همه احساس کنند در انتخابات حضور دارند. ما باز هم ۷۰ چند درصد مشارکت را میخواهیم، ۷۳ و ۷۵ درصد و انشاءالله بیشتر و چه اشکال دارد که مردم ما در ماههای پیشرو حماسههای جدیدی بیافریند.»
انتخابات در نظام جمهوری اسلامی با توجه به حساسیت بیشمار داخلی و خارجی؛ تنها رای به یک فرد و گروه و جناح نیست، بلکه رای به همه سیستم سیاسی در کشور است. نظم مستقر سیاسی در جمهوری اسلامی با این تاییدها چهاردهه توانسته است در برابر انواع توطئهها، جنگها، ترورها و تحریمها ایستادگی کند. هر گاه زمان میزان این مشارکت کاهش پیدا کرده است، فارغ از اینکه چه کسی رییس جمهور است و چه کسی رییس مجلس، دندانهای طمع خارجی علیه ایران تیزتر شده و فشارها افزایش یافته است.
رای ۲۴ میلیون ایرانی واجدین شرایط به حسن روحانی بیش از آنکه به وی تعلق داشته باشد؛ متعلق به همه ارکان نظام جمهوری بود و غفلت از این گزاره مهم که انتخابات در ایران رای به جریان اصولگرا و اصلاح طلب یا اعتدالی نیست، سبب شده است که برخی برای تضعیف یک دولت خاص، اصل مشارکت مردم را زیرسوال برده و از بی رونقی انتخابات استقبال کنند.
پیرامون موضوع مشارکت انتخاباتی مردم تئوریهای دیگری نیز وجود دارد از آن جمله که اکثریت افراد ممکن است تحت تاثیر هیاهو و جنجالهای رسانهای جریان سیاسی خاص قرار گرفته و انتخاب اشتباهی انجام دهند. این دیدگاه اما دستکم در جامعه عمدتا سیاسی ایران مطرود به نظر میرسد و بسیار جای تامل است که مطرح کنندگان آن مجهزترین امکانات تبلیغی و حمایتی را در اختیار دارند و با این همه نگران تاثیر رقیبی هستند که از امکانات و پشتوانهای به مراتب کمتر برخوردار است.
اینکه در هجمه رسانه ای یا پروپاگاندا یا تبلیغات انتخاباتی مرسوم جریانی نتواند اهداف و شعارهای خود را به خوبی مطرح کرده و مردم را جذب آنها کند؛ دلیل موجهی برای طرفداری از نظریه کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیست و تجربه مجلس یازدهم نشان داد که حتی زمانی که رقیب در پی هیچ تبلیغ و پروپاگاندایی هم نیست؛ میزان رای اصلی این جریان خاص همان ۲۰ درصد است و باقی دوگانههای مشارکت و کارآمدی یا پروپاگاندا و غفلت مردم، جز بهانهای برای توجیه افول تفکر آنها نیست. واقعیت آن است که مردم هر زمان که شعارهای کاندیدایی را در جهت خواست و منافع خود دیدند و شنیدند، برای حمایت از وی پای صندوقهای رای حاضر شدند؛ سید محمدخاتمی و حسن روحانی دو نمونه بارز آن هستند. شعار آزادیهای سیاسی و اجتماعی و شعار دیپلماسی با جهان خواست مردم در آن برهههای خاص بود و هواداران خود را به پای صندوق آورد و حماسه آفرید؛ محبوبیت سردمداران این دو شعار را هم نمیتوان با نظرسنجیهای خاص و نهادی زیر سوال برد همانطور که نارضایتیهای مردم از آنها را هم نمی توان نادیده گرفت.
واقعیت آن است که مردم چه آن زمان که نامزد مورد نظر یک رسانه و جریان را انتخاب میکنند و چه آن زمان که از جریان رقیب کسی را برمیگزینند؛ در هر دو صورت انتخابی آگاهانه دارند و اینکه در انتخاب نخست آنها را دارای بصیرت و در انتخاب دوم تحت تاثیر پروپاگاندا بدانیم؛ نهایت جفا در حق مردمی است که برای فهمیدن سیاست بیش از هر ملت دیگری در تلاش هستند.
تفاسیر جناحها از میزان مشارکت در انتخابات
یکی از مهمترین شائبههایی که طی سالهای گذشته پیرامون جریان سیاسی خاصی در کشور وجود داشته، موضوع عدم تمایل آنها به حضور گسترده مردم در پای صندوق انتخابات است. شائبهای که گرچه برخی از چهرههای نزدیک به این جریان آن را تکذیب کرده اند اما برخی دیگر هم به کنایه یا به صراحت از کاهش مشارکت مردم در انتخابات اعلام رضایت کرده اند. «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت از گروه نخست است که تاکید میکند: «ما به شدت با مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب مخالفیم، بنده بارها این موضع را گرفته ام و اعلام کرده ام که جامعه روحانیت مبارز با مشارکت حداکثری مردم موافق است. در واقع نگاه جامعه روحانیت حزبی و جناحی نیست بلگه نگاهمان ملی است.» از گروه دوم هم «حمید رسایی» نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مشارکت اگر بالا برود از صندوق چیزی در میآید که ما نمیخواهیم، ادامه داد: پس باید تلاش کنیم مشارکت پایین باشد. مشارکت که پایین باشد ما برنده هستیم.
این دو دیدگاه میان طیفهای مختلف اصولگرایان در حالی مطرح میشود که رقیب تنها راه پیروزی خود در انتخابات را حضور گسترده مردم پای صندوق های رای میداند و تجربه انتخابات گذشته هم این موضوع را تایید میکند. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جریانی که چندان در پی گستردگی حضور مردم نیست با اتکا به تجربه مجلس یازدهم که با کمترین میزان مشارکت شکل گرفت؛ معتقد است در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ هم میتوان با همین میزان مشارکت به پیروزی رسید و قوه مجریه را هم تصاحب کرد. بعید نیست با توجه به کاهش انگیزه حضور مردم در پای صندوقهای رای و تداوم شرایط کرونایی این خواسته اصولگرایان گروه نخست محقق شده و قوه مجریه هم مانند قوه مقننه با مشارکت حداقلی مردم، شکل گرفته و رییس جمهوری انتخاب شود. اما عقلا و دلسوزان ایران این را نمیخواهند و بر این باورند انتخابات همانند جاری شدن خون تازه در رگهای نظام سیاسی است که توان آن را برای مواجهه با چالشهای بزرگ افزایش می دهد. بحرانهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهمتر چالشهایی که قدرتهای بزرگ بر سر راه ایران ایجاد می کنند نیازمند توان مضاعفی و ظرفیتسازی است. بخش مهمی از این ظرفیتها در انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری مردم ایجاد میشود. حال باید دید در ماههای پیش رو عقلای نظام و دلسوزان ایران چه اقداماتی برای تحقق این مهم انجام خواهند داد.
آخرین اقدامات حزب کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰
ایسنا: حسین مرعشی، درباره آخرین اقدامات حزب کارگزاران برای انتخابات۱۴۰۰ ، اظهار کرد: تصمیم ما این است که بعد از بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان، گزینه خود را اعلام کرده و از حالا دستمان را رو نمی کنیم.
وی ادامه داد: ما درباره گزینه حزب به جمع بندی رسیده ایم و پیشنهاد خود را به ائتلاف اصلاح طلبان اعلام خواهیم کرد و از او دفاع می کنیم اما در نهایت براساس نظر ائتلاف عمل می کنیم چون عضوی از ائتلاف اصلاح طلبان هستیم.
مرعشی درباره تاثیر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بر معرفی گزینه حزب، گفت: اصلاحات این قانون به انتخابات۱۴۰۰ نمی رسد و از شورای نگهبان عبور نمی کند.
وی همچنین درباره انتشار کابینه نامزدهای انتخابات در فضای مجازی تصریح کرد: این ها جعلی است و هنوز اصلاح طلبان وارد این مراحل نشده اند.