حماس خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی شد نبیه‌بری: حزب‌الله به آتش‌بس پایبند و با ارتش هماهنگ است واکنش اروپا به تعرفه‌های جدید آمریکا غریب‌آبادی: گزارش آژانس با هدف استفاده سیاسی بر برخی ادعا‌های بسته شده تمرکز دارد کشتاری جدید در مرکز توزیع غذا در جنوب غزه با ۳۰ شهید و ۱۲۰ زخمی انگلیس به دنبال خرید جنگنده‌های آمریکایی با قابلیت استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی عراقچی به گروسی: ایران به هر تحرک نامناسب اروپا واکنش مقتضی نشان می‌دهد الجولانی: ما و اسرائیل دشمنان مشترک داریم / مهره کسی نیستم المیادین: تهران به اروپا درباره هرگونه تشدید تنش هشدار داده است همسر نتانیاهو: ترامپ و شوهرم قربانی «دولت‌های پنهان» هستند وزیر خارجه عربستان وارد دمشق شد ادعای برخی رسانه‌های غربی به نقل از آژانس: ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را تسریع کرده است «ناوگان آزادی» فردا به مقصد غزه حرکت می‌کند عراقچی: انرژی هسته‌ای حق مسلم مردم ایران است / سیاست خارجی نه شرقی و نه غربی به معنای نفی روابط با غرب و شرق نیست ترامپ: تعرفه فولاد به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

افشای رازهای پشت پرده مذاکرات هسته ای ایران با 1+5

«ویلیام برنز» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده دولت سابق آمریکا با ایران، در کتابی که به تازگی منتشر کرده، نوشته است که در جریان مذاکرات هسته‌ای، وزیر خارجه وقت فرانسه به رفع تحریم‌های صنعت خودروسازی اصرار داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 07
کد خبر: ۸۰۰۱

به گزارش راهبرد معاصر ، «ویلیام برنز»، دیپلمات کهنه‌کار و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده دولت سابق آمریکا با ایران، اخیرا با انتشار کتابی به شرح تجربیات دیپلماتیک خود، از جمله سیر مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخته است.

او در این کتاب که ماه گذشته تحت عنوان «تاریخچه دیپلماسی آمریکا و استدلالی برای احیای آن» منتشر شد، یک فصل را به گفت‌وگوهایی که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ایران داشت اختصاص داده و جزئیاتی کمتر شنیده‌شده از روند شکل‌گیری گفت‌وگوها در عمان و پس از آن توافق موقت هسته‌ای را عنوان کرده است.

 

در بخشی از فصل مرتبط با ایران، وی به توضیح روند شکل‌گیری توافق موقتی که در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، پرداخته و نوشته است که این توافق توانست ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران را به صفر برساند و در مقابل تخفیف‌های مختصر تحریمی و مبلغی معادل ۴.۲ میلیارد دلار را به صورت چند مرحله‌ای در اختیار ایران قرار دهد.

او در این مورد نوشته است: «هسته اصلی این [توافق]، مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از درآمدهای آزادشده نفتی ایران بود که در شش قسط ماهانه تقسیم‌بندی شد. چند بند دیگر هم وجود داشت، که مهمترین آن کاهش تحریم‌های صنعت خودرو بود، که شرکت خودروسازی فرانسوی رنو بیشترین نفع را از آن می‌برد.»

 

برنز سپس به نقل از «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نوشته است که «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه بخش اعظم جلسات دوجانبه با ایران در ژنو را به بحث در مورد رنو و تحریم خودروسازی گذرانده، نه اراک و مباحث هسته‌ای.

 

این در حالی است که در ساعات پایانی مذاکرات ژنو، در حالی که تصور می‌شد توافق نهایی شده، فابیوس ناگهان در برابر دوربین‌ها ظاهر شد و گفت مفاد این توافق در مورد تأسیسات آب سنگین اراک ضعیف است و پاریس به همین دلیل با امضای آن مخالف است. نهایتا بعد از چند ساعت و با اعمال تغییراتی در مفاد توافق، آن سند نهایی و با عنوان «برنامه اقدام مشترک» اعلام شد.

 

این دیپلمات باسابقه آمریکا در بخش‌های دیگری از این فصل که در گزارش‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهد شد، به ارائه تصویری پیروز از طرف آمریکایی در مذاکرات پرداخته و نهایتا تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای را به ضرر واشنگتن توصیف می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار