به گزارش راهبرد معاصر جزئیات استخدام معلمان حق التدریس مهر 1400 اعلام شد و دوره های آموزشی معلمان حق التدریس در دانشگاه فرهنگیان از فروردین تا شهریور ادامه خواهد داشت و مهر 1400 استخدام معلمان حق التدریس آغاز می شود. رتبه بندی معلمان هم دستخوش تغییراتی شد که در این خبر تغییرات رتبه بندی معلمان و جزئیات استخدام معلمان حق التدریس مهر 1400 را بررسی میکنیم.
تکلیف استخدام معلمان حق التدریس تعیین شد و تمام معلمان حق التدریس برای استخدام آموزش و پرورش باید دوره های دانشگاه فرهنگیان را بگذرانند. لزوم استخدام معلمان حق التدریس این است که در دوره های یکساله شرکت و در آزمون پایانی این دوره ها قبول شوند. میزان حقوق معلمان حق التدریس و اخبار ضمن خدمت فرهنگیان را در این خبر میخوانید.
معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برای تعیین تکلیف استخدامی باید در دوره آموزشی یک ساله دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون پایانی این دوره، استخدام خواهند شد.
واجدیدن شرایط ملزم به گذراندن دوره مهارتآموزی و موفقیت در آزمون پایانی هستند، شرایط و زمان برگزاری آزمون پایانی از طریق دانشگاه مجری دوره مهارتآموزی اعلام خواهد شد.
افراد مشمول استخدام که به دلیل محدودیت در ردیفهای استخدام، امکان معرفی آنان برای گذراندن دوره مهارت آموزی در این مرحله فراهم نشده است در ادامه فرآیند استخدام، با رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح برای تبدیل وضعیت آنان و معرفی به دوره مهارت آموزی اقدام خواهد شد.
تمام افراد مشمول استخدام در این مرحله، باید قبل از جذب و تبدیل وضعیت تأییدیه گزینش را کسب کنند.
افراد باید گواهی صحت مزاج ( آزمایشات و معاینات بدو استخدام و عدم سوء پیشینه) را قبل از پایان پودمان اول آموزشی حداکثر تا تاریخ 30 خرداد 1400 ارائه دهند.
ثبت نام و شرکت در دوره مهارت آموزی براساس فهرست تایید شدگان نهایی در سقف مجوزهای ردیف استخدامی صرفاً با اخذ معرفی نامه اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی برای دانشگاه مجری دوره بر اساس کد رهگیری امکانپذیر خواهد بود؛ مشمولین تایید شده باید ضمن اخذ معرفینامه از استان سهمیه خدمتی نسبت به مراجعه و ثبت نام در دوره مهارت آموزی در دانشگاه تعیین شده اقدام کنند.
با توجه به بیماری کووید 19 و تصمیمات ستاد ملی کرونا تا اطلاع ثانوی برگزاری کلاسهای دوره مهارت آموزی در پردیسهای داشگاه فرهنگیان و رجایی به صورت حضوری مجاز نبوده و به صورت مجازی ارائه خواهد شد لذا افراد باید زمان دقیق شروع کلاسهای مجازی را از طریق وبسایت رسمی دانشگاهها پیگیری کنند.
دروس مرتبط با کارورزی و کارآموزی دوره مهارت آموزی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
اجرای دوره های آموزشی به شیوه پودمانی ( 2 یا 3 پودمان ) بوده که بر اساس عناوین رشتههای شغلی با مسئولیت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رجایی برگزار خواهد شد.
در صورت حضوری بودن دوره مهارت آموزی، دانشگاه مجری دوره مسئولیتی در قبال اسکان و تغذیه مهارت آموزان ندارد و در صورت تقاضای افراد و وجود امکانات ارائه خدمات با اخذ هزینه مربوطه انجام خواهد گرفت.
هزینههای مربوط به برگزاری دوره آموزشی براساس تعرفههای مصوب آموزش و پرورش بر عهده مشمولین بوده که برای دانشگاه شهید رجایی یک میلیون و 800 هزار تومان و دانشگاه فرهنگیان یک میلیون و 500 هزار تومان است؛ جدول هزینهها به شرح زیر است:
ملاک قبولی در آزمون پایانی کسب نمره قبولی در هر ماده درسی (حداقل 60 درصد) نمرات آزمون است و ملاک قبولی و تأیید دوره مهارت آموزی منوط به کسب حداقل 70 درصد نمرات (آزمون پایانی، فعالیتهای فرهنگی و تدریس عملی) بر اساس ضوابط دانشگاه مجری دوره خواهد بود.
آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی مکلفند گواهی قبولی در آزمون داخلی را جهت ضبط در پرونده استخدامی و آموزشی به اداره کل آموزش و پرورش سهمیه خدمتی و دانشگاه مجری دوره مهارت آموزی ارائه کنند. (گواهی قبولی در آزمون داخلی از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی قابل دریافت است.)
اگر افراد موفق به گذراندن دوره مهارت آموزی شوند و این موضوع توسط دانشگاهها مورد تایید قرار گیرد اداره کل آموزش و پرورش استانها بعد از دریافت اصل گواهی صلاحیت دوره، تاییدیه از دانشگاه و اخذ نظریه گزینش نسبت به صدور حکم استخدام پیمانی از اول مهر 1400 به بعد با رعایت موارد زیر اقدام خواهد کرد:
بر اساس بند ب ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری و مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور نوع استخدام افراد مشمول پیمانی است.
تعیین محل خدمت افراد پس از گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی با در نظر گرفتن نیاز در رشته شغلی و جنس بر عهده اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی است به منظور رعایت عدالت و جلوگیری از هرگونه تبعیض ناروا در تعیین محل خدمت در مناطق آموزشی استان در سقف سهمیههای تخصیصی و بر اساس امتیازات فضلی افراد 70 درصد امتیاز مکتسبه جهت معرفی به دوره مهارت آموزی و 30 درصد امتیازات آزمون پایان دوره به عنوان معیار تعیین محل خدمت خواهد بود.
مربیان پیش دبستانی، حق التدریسان غیر مستقر و نیروهای خرید خدمات آموزشی پس از شرکت در دوره آموزشی یک ساله در دانشگاه در رشتههای شغلی دبیری، آموزگاری، هنرآموزی، مربی امور تربیتی مدارس، مراقب سلامت و مشاور تحصیلی با رعایت شرایط طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و کسب نمره قبولی در آزمون پایان دوره و رعایت قوانین و مقررات گزینش استخدام خواهند شد.
با توجه به برگزاری آزمون داخلی، آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی پس از موفقیت در دوره مهارت آموزی صرفاً در رشته شغلی آموزگار ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایان دوره و باید قوانین و مقررات گزینش استخدام خواهند شد.
افرادی که نمره قبولی در آزمون داخلی یا آزمون پایان دوره آموزشی را کسب نکنند به محض اعلام نتایج، ادارات کل آموزش و پرورش استانها مکلفند به همکاری آنها خاتمه داده و از فرآیند استخدام حذف کنند.
قاسم احمدی لاشکی درباره تغییرات بودجهای آموزش و پرورش اظهار کرد: در تبصره 2، 18 و 9 تا حدودی به تغییرات مدنظر رسیدیم که بخشی از مشکلات را رفع میکند هر چند در برخی حوزهها که برای ما خیلی مهم است از جمله وضعیت نیروهای خدماتی مدارس با وجود پیگیریها نتوانستیم به نتیجه مورد نظر برسیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا نیروهای خدماتی مدارس از امتیازات فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری محروم ماندند؟ گفت: اگر قانون داشته باشیم، تمام تلاش را برای آنها انجام خواهیم داد؛ برای رتبهبندی قانونگذار تأکید کرده است افرادی که در کار آموزش هستند مشمول شوند اگر کوچکترین روزنهای پیدا شود برای کمک به این قشر اقدام خواهیم کرد، وزیر آموزش و پرورش هم به دنبال پیدا کردن راهکاری است، این موضوع در جلسات مختلف مکرر بحث و پیگیری شده و باید برای آن رویه قانونی پیدا شود؛ مجلس هم به ما اجازه جذب 25 هزار نیروی خدماتی جدید را نداد.
احمدی لاشکی درباره رتبهبندی معلمان مطرح کرد: در بودجه سنواتی در بند "و" و تبصره 2، 15 هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان لحاظ شد که مشکل را تا حد زیادی حل میکند همچنین برای اعمال مدرک دوم فرهنگیان نیز در تبصره 2 اعتباری لحاظ شده است.
وی ادامه داد: معلمان اعزامی به خارج از کشور از دیوان عدالت اداری احکامی را دریافت کرده بودند و میزان بدهی به آنها حدود 1350 میلیارد تومان است که اعتبار آن در بودجه 1400 لحاظ شد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جدول 14 برای خرید تبلت دانشآموزان، تجهیز هنرستانها، تغذیه مدارس شبانهروزی و دانشگاه شهید رجایی شاهد افزایش اعتبارات بودیم، متذکر شد: برای کمک به مدارس خاص از جمله شاهد و سمپاد و صندوق مدارس غیر دولتی اعتباراتی در بودجه 1400 لحاظ شد.
احمدی لاشکی با اشاره به اینکه اعتبار سرانه دانشآموزی نیز افزایش یافته البته تمام این موارد مشروط به تخصیص مناسب اعتبارات است، گفت: در تبصره 18 اعتباری حدود 1600 میلیارد تومان برای هنرستانها اختصاص یافته است که در صورت تخصیص انقلابی در هنرستانها اتفاق میافتد.
وی درباره برگزاری آزمون اصلح معلمان حقالتدریس عنوان کرد: قانونگذار نوشته است پس از قبولی در آزمون پایان دوره دانشگاه فرهنگیان به استخدام در میآیند؛ پس این آزمون الزام است و باید برگزار شود اما با توجه به اینکه بیشتر این افراد هماکنون در مدارس مشغول تدریس هستند شاید همانند معلمان ماده 28 فرصت کافی برای مطالعه محتواهای تعیین شده نداشته باشند، دانشگاه فرهنگیان بررسیهایی انجام می دهد تا بتوان کمکهای جانبی را به این افراد داشت مثلاً نیازی به برخی دروس نباشد.