به گزارش راهبرد معاصر کرونا در کشور بسیاری از شهر ها را به وضعیت قرمز کشاند و در هفته های اخیر بسیاری اصناف به تعطیلی کشیده شد و ادارات به یک سوم نیرو کاهش داده شدند. اوجگیری شیوع کرونا در کشور موجب شد تا پلیس طرح ترافیک تهران را لغو کند. شب گذشته زمان تمدید لغو طرح ترافیک تهران اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام شد و این مهلت تا پایان هفته جاری تمدید شد.
سید مناف هاشمی معاون شهردار تهران، اعلام کرد:لغو طرح ترافیک یک هفته دیگر تمدید شد و از فردا شنبه 11 اردیبهشت تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا همچنان رایگان است.
وی افزود: این تصمیم جهت کاهش مسافران حمل و نقل عمومی و پیشگیری از انتقال کرونا توسط ستاد مقابله با کرونا گرفته شده و شهرداری تهران هم تابع سیاست های ستاد است.
محدودیت های مرتبط با کرونا از هفته های اخیر آغاز شده و هنوز آمار مبتلایان و متوفیان کرونا نسبت به قبل از نوروز 1400 بالا بوده و کرونا در حال جولان است.
طرح ترافیک از امروز صبح با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شد. طرحی که از اوایل سال گذشته ساعت آن از ساعت ۶ صبح به ۸:۳۰ و از ۷ شب به ۴:۳۰ بعد ازظهر کاهش پیدا کرده بود و حالا شهروندان به راحتی میتوانند در سطح شهر فعالیت کنند.بسیاری از کارشناسان شهری معتقد هستند که لغو طرح ترافیک اثر چندانی بر کاهش تعداد مبتلایان به کرونا ندارد و کاش مدیریت شهری تهران از قبل فکری اساسی در این زمینه میکرد، سید جعفر تشکری هاشمی معاون اسبق شهرداری تهران در مورد لغو طرح ترافیک در شهر تهران اظهار کرد: نمیتوان گفت طرح ترافیک متلق خوب و یا متلق بد است؛ نکته قابل توجه این است که اگر در طول مدت گذشت چند سال به موضوع چابک سازی و یا افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران توجه میشد ما امروز شاهد افزایش ترافیک و اصلا لازم نبود طرح ترافیک لغو شود.
وی افزود: در طول چهار سال گذشته تا امروز باید ۲۸۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه میشد، اما تنها در طول مدت دوماه گذشته ۱۲۰ دستگاه اضافه شده است که این نشان میدهد در زمینه حمل و نقل کم کاری صورت گرفته است.
معاون اسبق شهرداری تهران بیان کرد: شهروندان شاهد هستند که در طول این سالها واگن مترو اضافه نشد در صورتی که قرار بود ۶۳۰ واگن مترو به مترو تهران اضافه شود موضوعی که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.
سید جعفر تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین با لغو طرح ترافیک در سال گذشته نیز شاهد بودیم معابر مرکزی شهر قفل شد و خودروها به دلیل کمبود فضای پارک دوبله و سوبله پارک کردند، اما مسافران حمل و نقل عمومی کم نشد، زیرا لغو طرح ترافیک دعوت به سفرهای زائد است و تشویقکننده کسانی که در صورت وجود طرح ترافیک در خانه میمانند.
معاون اسبق شهرداری تهران بیان کرد: باید راهکارهای بهتری به جای لغو طرح ترافیک اجرایی شود.
کرونا همچنان در حال جولان دادن است. آمار ابتلا و مرگ و میر بالاست.
محدودیت های برای کاهش شیوع کرونا اجرایی شد اما کفاف نداد تا اینکه در روز چهارم اردیبهشت ۱۴۰۰ تصمیم گرفته شد که اجرای طرح ترافیک در تهران به مدت یک هفته لغو شد.
رئیسی معاون وزیر بهداشت تاکید کرد متأسفانه وضعیت پروتکلها خیلی افزایش پیدا نکرده است. بعد از دو هفته که محدودیتها را اعلام کرده ایم، به ۶۱ درصد رسیده ایم و این اصلاً خوب نیست.
به گفته این مقام مسوول، از ۱۴ تا ۳۱ فروردین، ۵۶ درصد رشد ترددها داشته ایم و این در حالی است که ۳۰۱ شهر قرمز داریم و این نشان میدهد که خیلی از ترددها، بر خلاف محدودیتها انجام میشود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ماسک زدن در اماکن عمومی به ۶۳ درصد رسیده است.
یکی از نقاطی که گفته می شود معدن شیوع کروناست سیستم حمل و نقل عمومی است میزان مسافران به خصوص در ایستگاه های تقاطعی بالاست و عکس های از ازدحام جمعیت در مترو و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی منتشر می شود. مسوولان بارها در این باره هشدار دادند تا اینکه بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان طرح ترافیک لغو شد. هر چند از روز ابتدایی لغو طرح مسوولان شهری نالان بودند که لغو طرحی تاثیر در کاهش شیوع کرونا ندارد.
سردار محمد حسین حمیدی با اشاره به لغو اجرای طرح ترافیک در شهر تهران با مصوبه ستادملی مقابله با کرونا گفت: بنا به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، از روز یکشنبه (پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰)، اجرای طرح ترافیک در شهر تهران به مدت یک هفته لغو شده و بنابر این دیگر جریمهای بابت ورود به محدوده طرح ترافیک از سوی پلیس اعمال نخواهد شد.
وی درباره اینکه آیا امکان تمدید زمان لغو طرح ترافیک وجود دارد یا خیر؟ اظهارکرد: فعلا زمان یک هفته برای عدم توقف اجرای طرح ترافیک اعلام شده و پس از آن نیز اگر ستادملی مقابله با کرونا تصمیمی به لغو دوباره بگیرد، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز آن را اجرا خواهد کرد.
حمیدی درباره اجرای طرح منع تردد شبانه هم گفت که منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد همچنان و به موجب مصوبه قبلی، اجرا شده و خودروهای غیرمجاز که در این ساعات اقدام به تردد کنند، جریمه خواهند شد، تنها با اعلام ستادملی مقابله با کرونا در شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان این طرح اجرا نشده و در دیگر شبها به طور کامل اجرا میشود.
مدیران شهری بارها تاکید کرده اند که مشکلی در لغو طرح ندارد و تصمیم گیر در این زمینه ستاد مقابله با کروناست و آنها اجرا کننده هستند اما با این وجود برخی مدیران تاکید دارد که لغو طرح ترافیک به نفع پولدارهاست.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در فروردین 1400 به یکی از رسانه ها گفته بود که لغو طرح ترافیک تنها به نفع پولدارهاست که رایگان وارد محدودههای ترافیکی شوند که این تقاضای سفر را اضافه میکند و تجربه نشان داده سفرهای غیرضروری با برداشتن طرح ترافیک افزوده شده و باعث افزایش شیوع کرونا نیز شده است. منع تردد پس از ساعت 22:00 یک نوع طرح ترافیک است؛ یعنی ما برای ترددهای غیرضروری محدودیت ایجاد میکنیم؛ همان کارکردی که طرح ترافیک برای تهران دارد.
وی تأکید میکند برخی با مطرحکردن لغو طرح ترافیک تلاش میکنند ضعفهای خود را پنهان کنند. اگر وضعیت اهواز قرمز است، مگر طرح ترافیک در آن اجرا شده است؟
علیخانی تأکید میکند همه مردم تهران خودرو ندارند، اما بسیاری از آنها مجبورند سر کارهای خود حاضر شوند. کارمندان، پرستاران و کارگران اگر حملونقل عمومی تعطیل شود، برای ترددهای حیاتی خود دچار مشکل میشوند. راهحل این مشکل، لغو طرح ترافیک نیست.
وی با اشاره به ظرفیت اندک ناوگان حملونقل عمومی میگوید: با توجه به جمعیت بالای 10میلیونی تهران، هر تدبیری به خرج دهیم، در ساعات پیک دچار مشکل میشویم.
اگر سیستم حمل و نقل عمومی به خوبی توسعه یافته بود و دولت در این زمینه به وظایف خود عمل ومیزان لازم واگن وارد خطوط می شد، طرح فاصله گذاری در مترو اجرایی می شد ولی متاسفانه در چند سال گذشته دولت به درستی به وظایف عمل نکرده و بارها اعضای شورای شهر تهران در این باره هشدار داده اند.
سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به فارس گفت: ما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و قوانین را اجرا می کنیم.
وی ادامه داد: با لغو طرح میزان سفرهای در هسته مرکزی رشد چشمگیری پیدا می کند.
هاشمی به توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: باید سیستم حمل ونقل عمومی توسعه پیدا کند و با افزایش ظرفیت می توان خدمات بهتری به مردم ارائه داد که البته ما در این زمینه اقداماتی انجام داده ایم و برنامه های هم داریم و چند ایستگاه مترو امسال در تهران افتتاح میشود.
البته با اجرای محدودیت ها میزان مسافران مترو چند روزی بود که کاهش یافته و فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در این باره گفت: در حال حاضر آمار مسافران پایتخت با استمرار محدودیتها و تعطیلی برخی از اصناف به ۴۸۰ هزار نفر در طول روز رسیده است.
وی افزود: این در حالی بوده که قبل از شیوع کرونا با همین ظرفیت کنونی ۲۲۰۰ مسافر در طول روز از طریق مترو در نقاط مختلف شهر جابجا میشدند و در حال حاضر با یک پنجم ظرفیت قبل از کرونا مترو فعال است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران گفت: دولت لازم است که در توسعه واگن های مترو از شهرداری حمایت کند تا امکان رعایت فاصله اجتماعی هر چه بیشتر و بهتر وجود داشته باشد البته از مسافران هم خواستاریم که سفرهایشان را با مترو مدیریت کنند و در رعایت پروتکلهای بهداشتی اهتمام داشته باشند.