به گزارش راهبرد معاصر اخبار رتبه بندی معلمان همچنان در صدر دغدغه های معلمان قرار دارد. لایحه رتبدی بندی معلمان اسفند 99 به مجلس ارسال شد با گذشت بیش از دو ماه همچنان در مجلس معطل است و این موضوع نگرانی هایی را برای معلمان ایجاد کرده است. با وجود این نگرانی ها برخی از نومعلمان و دانشجو معلمان معتقدند هدف از اجرای رتبه بندی معلمان ایجاد نظام خاص پرداختی برای معلمان است تا دولت از طریق آن درآمدزایی کند. در همین رابطه نو معلمان و دانشجو معلمان خراسان شمالی طی بیانیه ای نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند.
در متن این اطلاعیه آمده است: در نظام رتبه بندی معلمان (نه جیره بندی و افزایشهایی که تا کنون در سالهای مختلف به اسم نظام رتبه بندی معلمان از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری نصیب معلمان شده است) هدف ایجاد نظام پرداخت خاصی برای معلمان بوده است، نظام پرداختی جدا از کارمندان دیگر دولت، به گونهای که معلمها همانند اعضای محترم هیئت علمی در مرتبهها و رتبههای مختلفی قرار میگیرند، که این رتبهها نه براساس صرفا سابقه یا صرفا مدرک تحصیلی بلکه بر اساس تواناییهای یک معلم برای آموزش و تربیت دانش آموزان سنجیده میشوند قابل دسترسی خواهند بود، اما نکته مهم و اصلی که هیچوقت به آن توجه نشده است این است که در این نظام پرداخت که خاص معلمان است باید حفظ شان و منزلت معلمان، بهبود معیشت، جبران زحمات نادیدهای که در منزل و مدرسه از تصحیح اوراق امتحانی تا تهیه درسوارههای متناسب هر دانش آموز و.. انجام میشود از طریق بندهایی همانند اعضای محترم هیئت علمی نوشته و تصویب و قانون شود تا حقوق معلم به ۸۰ درصد حقوق یک هیئت علمی برسد و معلم دغدغه معیشت نداشته باشد.
در همسانسازی باید طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ سند تحول بنیادین حقوق معلمان با بقیه کارمندان دولت با سابقه و مدرک یکسان تفاوت بیش از ۲۰ درصد نداشته باشد.
حقوق معلمان جوان ۳.۵ میلیون
حقوق معلم با سابقه ۱۵ سال ۶.۵ میلیون
حقوق معلم با سابقه ۳۰ سال ۸.۵ میلیون
حقوق پرستار تازه استخدام شده ۹ میلیون
حقوق پرستار با سابقه بیش از ۲۰ سال ۱۲ میلیون
حقوق هیئت علمی تازه استخدام شده ۱۰ میلیون
حقوق هییت علمی ۱۵ سال سابقه ۱۵ میلیون
حقوق هیئت علمی ۳۰ سال سابقه ۲۵ میلیون
حقوقهای هیئت علمی بدون همسانسازیای که براشون تصویب شده بیان شده، با همسانسازی حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ میلیون افزایش حقوق خواهند داشت.
سوال: مگر نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری چه مشکلی دارد که معلمان باید دنبال تصویب نظام پرداخت رتبه بندی باشند؟
مگر معلمها همانند بقیه کارمندان دولت از تمامی بندهای حقوقی بهرهمند هستند که در نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد، مگر به یاد ندارید که تا قبل از سال ۹۸ افزایش فصل دهم را به اسم رتبه بندی جیره بندی کردند و به تمام معلمها تمام و کمال پرداخت نمیشد درحالی که بقیه کارمندان دولت کامل دریافت میکردند؟ مگر نمیبینید اکنون فوق العاده ویژهای را که بقیه کارمندان تمام و کمال تا ۵۰ درصد دریافت میکنند باز هم برای معلم به اسم رتبه بندی از ۰ تا ۲۱ درصد جیره بندی کرده اند و برای بهره کشی بیشتر مقداری از آن را به معلم تمام وقت اختصاص داده اند؟ وقتی سوال میشود پاسخ میدهند که این افزایشات و فوق العادههای دستگاههای دیگر از درآمدهای حاصله است و آموزش و پرورش درآمدی ندارد!
و این افزایشات جیره بندی شده هم از فروش اموال، مدارس و ... صورت گرفته است!
آگاهی:
آیا وزارت بهداشت محترم بیمارستان میفروشند؟
آیا پلیس محترم بازداشتگاه میفروشند؟
آیا وزارت علوم محترم دانشگاه میفروشند؟
آیا سپاه و ارتش محترم پادگان میفروشند؟
و..
آموزش رایگان از جیب معلمان!
آخرین اخبار رتبه بندی معلمان از مجلس شورای اسلامی حکایت از ان دارد که لایحه رتبه بندی معلمان همچنان در مجلس در حال بررسی است اما با این حال لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس گفته است : با وجود گمانهزنیها و نگرانی هایی که درباره زمان اجرایی شدن لایحه نظام رتبهبندی معلمان وجود دارد، این لایحه در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد و مجلس یازدهم برای اجرای آن خود را متعهد به معلمان میداند. با این حال ایرادات برخی از نمایندگان به این لایحه دولت همچنان پابرجاست. امروز محمد جواد عسکری نماینده داراب درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفته نظام رتبه بندی معلمان که از ارکان اجرایی سند تحویل و تحول آموزش و پرورش محسوب می شود که در سال ۹۲ از مجلس باز پس گرفته شد و پس از هشت سال تحت فشار افکار عمومی مجلس و اصرار فرهنگیان در اسفند ۹۹ به مجلس ارسال شد. با این حال به نظر می رسد این لایحه هیچ رابطه و سنخیتی با سند تحول نداشته و در حقیقت یک نوع رفع تکلیف است. به همین دلیل او از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست تا مفاد این لایحه را با دقت مورد بررسی قرار دهد.
طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کردهاند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز میشد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساختها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است.