به گزارش راهبرد معاصر معلمان همچنان پیگیر تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان در مجلس هستند. با این حال نمایندگان و حتی خود معلمان ایرادات مختلفی به این لایحه دارند. در جدیدترین اخبار منتشر شده امروز محمدرضا سنگری عضو کمیسیون آموزش در توئیتی نوست: اصلاح وضعیت معلمان جوان و کمسابقه در رتبه بندی معلمان از جمله تغییراتی است که در جزییات این لایحه باید اعمال شود.نمی توان در سخن از تامین معیشت و تشکیل خانواده جوانان سخن گفت و در عمل مسیر خلاف آن را پیمود. یکی از ایرادات این لایحه این است که به نیروهای اداری توجهی نداشته و به دکتر معلمان و افرادی که مدارج بالای علمی دارند توجهی نشده است.لایحه رتبه بندی معلمان هفته گذشته در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسید.بر اساس مصوبه این کمیسیون قرار است این لایحه به صورت دو شوری در مجلس بررسی میشود. با این اقدام کمیسیون آموزش اگر پیش از پایان دولت دوازدهم این لایحه به تصویب نرسید نیازی به ارجاع دوباره آن به دولت نیست.
هفته گذشته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود با تصویب این لایحه از سوی مجلس رتبه بندی معلمان از فروردین 1400 بر حقوق معلمان اعمال میشود. همچنین هفته گذشته جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و فراکسیون فرهنگیان مجلس برگزار شد و نتیجه این جلسه این بود که نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا در نظر گرفته شده و بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. عمچنین باید مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم انجام شود.
تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است. معلمان در اطلاعیهای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسانسازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهمترین مطالبات خود اعلام کردند.
احمد حسین فلاحی درباره لایحه رتبهبندی معلمان اظهار کرد: کلیات لایحه رتبهبندی را تصویب کردیم و این لایحه به صورت دو شوری به صحن علنی مجلس ارجاع میشود، وقتی اینگونه شد دیگر با تغییر دولت، لایحه رتبهبندی پس گرفته نمیشود، اگر این کار انجام نمیشد و رتبهبندی در کمیسیون آموزش معطل میماند ممکن بود با تغییر دولت، لایحه رتبهبندی برگردد.وی افزود: هماکنون بابت تغییر دولت و متوقف شدن رتبهبندی نگرانی وجود ندارد و بعد از تصویب در صحن علنی مجلس باید جزئیات آن بررسی شود؛ از نظرات و پیشنهادات کارشناسان و تشکلهای فرهنگیان برای تصویب لایحه رتبهبندی استفاده خواهیم کرد.
همچنین محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درباره لایحه رتبهبندی معلمان به تسنیم گفت: این لایحه اگر روال عادی خود را در مجلس طی کند شاید خیلی زمانبر باشد چون طرحهای در نوبت زیاد است اما براساس جلسهای که معلمان کشور با ریاست مجلس هم داشتند جلسات کارشناسی بین اعضای کمیسیون، صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت و نمایندگان معلمان برگزار شد و تمام پیشنهادات معلمان را برای اصلاح لایحه گرفتیم.
وی افزود: تأثیر لایحه رتبهبندی در آموزش و پرورش درازمدت است و نمیتوان با مصوبه بدون مطالعه دقیق کارشناسی نسبت به آن نظر داد به عنوان مثال در لایحه رتبهبندی نیروهای اداری دیده نشدهاند و به دکتر معلمان و افرادی که مدارج بالای علمی دارند توجهی نشده است حتی فاصلهای که معلمان میتوانند رتبههای مختلف را اخذ کنند، دیده نشده است، رتبههایی که طراحی شده به صورت اعداد است و ما مفاهیمی را برای آن پیشنهاد دادیم تا جایگزین اعداد شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر قرار است نظام شایستگی در آموزش و پرورش مستقر شود و در احکام و حقوق معلمان تأثیر داشته باشد کار باید با دقت انجام شود. اینگونه نیست که با تغییر دولتها لایحه رتبهبندی متوقف بماند و انتظار فرهنگیان این است لایحهای که بعد از 10 سال با فشار مجلس ارائه شد به شکل لایحه خوب و منسجم از مجلس خارج شود و آییننامه رتبهبندی، منزلت اجتماعی و تقویت جایگاه معلمان را به همراه داشته باشد.
.رتبه پایه ۳۰۰ ساعت ضمن خدمت
. داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه مقدمانی
. گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه
. کسب حداقل ۷۵ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر
. کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای
رتبه ارشد۲۵۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۵۵۰ ساعت
. داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه پایه
. گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه
. کسب حداقل۸۰ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر
. کسب حداقل ۶۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای
رتبه خبره۱۲۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۶۷۰ ساعت
. داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ارشد
. گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه
. کسب حداقل ۸۵ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر
. کسب حداقل ۷۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای
رتبه عالی ۱۰۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۷۷۰ساعت
داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه خبره
. گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه
. کسب حداقل ۹۰ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر
. کسب حداقل ۸۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای
افزایش احکام رتبه به صورت تقریبی بر اساس زیر است :
۱٫رتبه پایه حرفه ای از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
۲٫رتبه ارشد حرفه ای کرد از ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان
۳٫رتبه خبره حرفه ای از ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار تومان
۴٫رتبه عالی حرفه ای از ۳۰۵ تا ۳۸۰ هزار تومان
توجه : طبق بخشنامه رتبه بندی همکار باید اشتغال تمام وقت داشته باشد لذا در زمان ماموریت تحصیلی، رتبه تعلق نمی گیرد .
مشمولین رتبه علاوه بر داشتن ساعت ضمن خدمت بین دو رتبه یعنی ساعت ضمن خدمت جدید داشته باشند
مثلا پایه ۳۰۰+ارشد۲۵۰+خبره ۱۲۰+عالی ۱۰۰ جمعا ۷۷۰ ساعت
سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از اینکه لایحه رتبه بندی معلمان بالاخره به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، از هیات رییسه مجلس خواست که این لایحه را در دستور کار صحن قرار دهد.سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس گفت: پس از سالها لایحه رتبهبندی معلمان به عنوان موثرترین قشر جامعه به مجلس رسید و در کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شد، اما این لایحه نواقص قابل توجهی دارد که باید برطرف شود، رتبهبندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود.وی افزود: بر همین اساس هیأت رییسه لایحه رتبهبندی معلمان را در دستور کار قرار دهد و برای رفع نواقص به صورت دو شوری بررسی گردد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز بررسی لایحه رتبهبندی معلمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رتبهبندی معلمان یکی از مطالبات مهم همه فرهنگیان است که با حکم قانون این لایحه در دولت تدوین و خارج از نوبت رسیدگی و به مجلس ارائه شد. وی از نمایندگان مجلس درخواست کرد که این لایحه در اسرع وقت در مجلس بررسی و تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم برای اجرای به قوه مجریه ابلاغ شود چرا که اعتبار لازم برای اجرای این مهم نیز در قانون بودجه 1400 پیشبینی شده و فرهنگیان منتظر اجرای رتبهبندی هستند.
وزیر آموزش و پرورش علت درخواست خود برای تصویب و ابلاغ این لایحه را تغییر دولت در آینده نزدیک دانست و گفت: ممکن است با تغییر دولت لایحه از مجلس به قوه مجریه بازگردد و چنانچه این لایحه برگشت بخورد، دولت جدید میتواند لایحه دیگری به مجلس ارائه کند که این رفت و برگشتها زمان زیادی را از معلمان میگیرد لذا سرعت عمل در بررسی لایحه رتبه بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.
حاجیمیرزایی یادآور شد: خوشبختانه کلیات لایحه رتبهبندی معلمان در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و عزم خوبی در میان نمایندگان برای تصویب لایحه رتبهبندی وجود دارد.وزیر آموزش و پرورش، درباره زمان اجرای لایحه رتبهبندی گفت: زمان اجرای این قانون هر زمان که به تصویب برسد از اول فروردین ماه 1400 محاسبه خواهد شد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه خبر داد.حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش گفت: در این جلسه، موضوع نظام رتبه بندی معلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد، نظام رتبه بندی ویژه معلمان است و باید از قانون مدیریت خدمات کشوری کاملا مجزا مطرح شود و به صورت یک نظام مورد تاکید قرار گیرد.وی با بیان اینکه در این نظام همسان آنچه در دانشگاهها اجرا می شود، مورد تاکید قرار می گیرد، اضافه کرد: مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود.
حاجی بابایی مهندسی نیروی انسانی را مهم ترین رکن نظام رتبه بندی برشمرد و گفت: مبنای اجرای نظام رتبه بندی، طرح مصوب سال ۱۳۹۲ وزارت آموزش وپرورش خواهد بود.وی اضافه کرد: دولت مکلف است، آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی را تدوین کند و در کوتاهترین فاصله زمانی اجرایی کند.رییس فراکسیون فرهنگیان خاطر نشان کرد: نظام رتبه بندی معلمان یکی از مهم ترین اولویت های مجلس است که موضوع ارتقای شأن و جایگاه معلمان را به صورت ویژه در اسناد فرادستی از جمله، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه مهندسی علمی کشور، سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، اجرایی می کند.
حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار کرد: بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون آموزش قرار داشت.وی در همین راستا افزود: در این جلسه کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، رئیس کمیته آموزش و پرورش، معاون پارلمانی وزیر و همچنین نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون لایحه رتبه بندی معلمان مطرح و ایرادات وارده به لایحه مذکور را عنوان کردند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در نهایت لایحه رتبهبندی معلمان به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرای اعضای کمیسیون آموزش به تصویب رسید.حجت الاسلام فلاحی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد لایحه رتبهبندی معلمان به صورت دو شوری به جلسه علنی مجلس ارجاع شود، بیان کرد: این اقدام به این دلیل صورت گرفت که با تغییر دولت و با روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید بازپس گرفته نشود.
لازم به ذکر است لایحه رتبهبندی معلمان در سال گذشته از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود اما به دلیل بررسی بودجه، تعطیلات عید نوروز و همچنین عدم برگزاری جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی ، بررسی لایحه مذکور در کمیسیون آموزش به تعویق افتاده بود.
طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کردهاند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز میشد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساختها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی میشود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.