ضرورت توجه دولت سیزدهم به بخش کشاورزی و صنعت-راهبرد معاصر
امیر رضا واعظ آشتیانی، معاون اسبق وزارت صمت در گفت و گو با «راهبرد معاصر» تاکید کرد:

ضرورت توجه دولت سیزدهم به بخش کشاورزی و صنعت

امیررضا واعظ‌ آشتیانی، معاون سابق وزارت صمت با تاکید بر اولویت قرار گرفتن بخش کشاورزی و صنعت در دولت آینده، از عدم حمایت دولت دوازدهم از کشاورزان انتقاد کرد و گفت: در دولت های نهم و دهم به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم اما دولت آقای روحانی نتوانست این ظرفیت مهم را حفظ کند. وی با بیان اینکه که قریب ۶۵ تا ۷۰ درصد صنایع کشور نیازمند نوسازی است، بر ضرورت واردات ماشین‌آلات جدید صنعتی اشاره کرد.
امیررضا واعظ‌ آشتیانی؛ معاون اسبق وزارت صمت
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۵ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 06
کد خبر: ۹۳۸۲۵

ضرورت توجه دولت سیزدهم به بخش کشاورزی و صنعت

 

«امیر رضا واعظ ‌آشتیانی»، معاون سابق وزارت صمت در گفت و گو با «راهبرد معاصر» در خصوص اولویت قرار گرفتن بخش صنعت و کشاورزی در دولت آینده گفت: درخصوص تولید کالا و حمایت از تولید بسیار صحبت می شود، قطعا تولید موضوع مهمی است اما تولید را نباید فقط به تولید کالاهای بخش صنعت محدود کنیم، بلکه در بخش های دیگر، درهمه بخش هایی که مزیتی برای تولید داریم باید این کار کلید زده شود. تولید در بخش کشاورزی نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که تامین و تولید محصولات کشاورزی از حیث تامین منابع غذایی و امنیت غذایی کشور موضوع بسیار مهمی است و می تواند در افزایش صادرات به کشورهای همسایه نیز نقش مثبتی داشته باشد.

 

معاون سابق وزرات صمت گفت: برای مثال می توان به تولید یک کالای استراتژیک اشاره کرد، تولید گندم. ما  سالانه ۱۷ میلیون تن گندم مصرف می کنیم اما اینک به دلیل سیاست گذاری های غلط و مسائلی از قبیل شرایط آب و هوای نصف این میزان گندم در کشور تولید می شود. لذا دولت آینده برای تمهیدات مناسب در بخش کشاورزی، باید مسائل مهمی چون سیاست های حمایتی و تشویقی از کشاورزان و مسائل مربوط به مزیت ها و شرایط آب و هوا را درنظر بگیرد تا مثلا بداند برای سال پر بارش و سال خشکسالی چه تمهیداتی باید اندیشه شود.

 

 واعظ آشتیانی در انتقاد از سیاست های ضد تولیدی و عدم حمایت دولت کنونی از کشاورزان و گندم‌کاران گفت: ما سالانه بین ۷ تا ۵ میلیون تن گندم از خارج وارد می کنیم، در صورتی که می توانیم با حمایت از کشاورزان و تعریف بسته حمایتی از کشاورزان، همانگونه که برای بخش های دیگر اقتصاد بسته های حمایتی تعریف می شود، کار کنیم تا در محصولات استراتژیک مثل گندم باز هم به خودکفایی برسیم. با اینکه ما دو بار در دولت های نهم و دهم، با رسیدن به خودکفایی در تولید گندم، جشن گرفتیم اما دولت آقای روحانی نتوانست این ظرفیت مهم را حفظ کند، بنابراین برای حمایت از تولید باید محصولات متنوعی را مورد نظر قرار دهیم و از همه آنها حمایت به عمل بیاوریم.

 

معاون اسبق وزارت صمت در این خصوص تصریح کرد: خوشبختانه ایران دارای منابع خوب معدنی، و منابع مختلفی است اعم از کانی غیرفلزی و کانی فلزی، اگر به تکنولوژی های روز دنیا مجهز شویم و از معادن و سنگ های قیمتی خود فرآوری خوبی داشته باشیم مثل سنگ های زینتی که به ایتالیا به صورت خام می فروشیم اما آنها با برش زدن و ایجاد ارزش افزوده چن صد برابر ما سود کسب کرده و برای خود ارزش مالی ایجاد می کنند.

 

 وی در ادامه با تاکید بر ضرورت واردات ماشین آلات به روز صنعتی گفت: در هر صورت ما در زمینه های مختلف با توجه به منابعی که در کشور داریم، باید واردات تکنولوژی های روز را در اولویت قرار دهیم، ضمن اینکه نفت را به صورت خام نفروشیم، این موضوع مهمی است اگر برنامه ریزی و سرمایه گذاری خوبی در این بخش شود می توانیم از مشتقات زیادی که از نفت تولید می کنیم برای کشور درآمد زایی ایجاد کنیم و اشتغال و رفاه مردم را ممکن کنیم.  

 

واعظ آشتیانی در پایان خاطر نشان کرد: نوسازی صنایع موضوع مهمی است که دولت آیت‌الله رئیسی باید به دقت بدان بپردازد چرا که قریب ۶۵ تا ۷۰ درصد صنایع کشور نیازمند نوسازی است. امروز دنیا در امر تولید کالاهای با کیفیت و در کمیت های زیاد رقابت تنگاتنگی با هم دارد، ما باید در تولید کالا با جهان رقابت کنیم، نیازهای داخل را تامین و براساس بندهای اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر باشیم، برای تحقق این موضوع مهم باید خود را به تکنولوژی و دانش روز مجهز کنیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار