موج اعتراضات مشتریان سایپا و ایران خودرو به عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده-راهبرد معاصر

موج اعتراضات مشتریان سایپا و ایران خودرو به عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده

در روزهای اخیر تعدادی از مشتریان معترض دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از مشکلات خود در رابطه با خودروهای پیش‌خرید شده در حدود یک سال اخیر که موعد تحویل آن‌ها بهمن و اسفند ۹۷ بوده است، سخن گفتند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 28
کد خبر: ۹۶۴۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

به گزارش راهبرد معاصر ، در این رابطه یکی از مشتریان معترض شرکت ایران‌خودرو می‌گوید: مردادماه ۹۷ خودروی دنا را با پیش پرداخت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با موعد تحویل بهمن ماه با قید جلب رضایت مشتری در صورت تأخیر در تحویل ثبت نام کردم. قیمت این خودرو در زمان ثبت نام در کارخانه ۴۷ میلیون تومان و در بازار ۶۰ میلیون تومان بود. جالب است که خودروسازان در تارنمای فروش محصولات خود، به طور مرتب به ثبت نام کنندگان پیشنهاد می‌کردند تا ماه‌های انتهایی سال را برای سهولت ثبت نام، انتخاب کنند، در حالی‌که امکان انتخاب موعد تحویل دی‌ماه نیز امکان پذیر بود. واضح است که پیش فرض خریداران و خودروسازان بر این بوده است که قیمت‌های موعد تحویل دی‌ماه به بعد از آن تغییری نخواهند داشت در غیر این صورت اقدام به خرید در موعد تحویل دی‌ماه می‌کردند.

 

وی خاطرنشان می‌کند: در چنین شرایطی در اواخر آذرماه تصویب شد که خودروهای تحویل شهریورماه تا دی ماه شامل افزایش قیمت ۳۰ درصدی شوند اما پس از آن این مصوبه باطل شد. نکته مهم این است که در بهمن ماه که موعد تحویل خودروها بوده است؛ چهار رقم برای یک نوع خودرو اعلام شده است. این رقم‌ها شامل ۵۴ میلیون تومان، ۵۷، ۶۰ و ۶۴ میلیون تومان بوده است. شرکت میانگین قیمت برای تحویل خودروی دنا را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده که درست هم نیست. اما برای جبران تخفیف در نظر گرفته و قیمت را به ۵۵ میلیون تومان رسانده است. این بدین معناست که حتی در اعلام قیمت‌ها هم تخلف کرده‌اند؛ شرکت خود قیمت مصوب اعلام می‌کند اما اعمال نمی‌کند.

 

این مشتری معترض ایران خودرو ادامه داد: در بهمن ماه که موعد تحویل خودرو بوده، در نهایت قیمت اعلام شده برای خودروی دنا ۷۵ میلیون اعلام شده است اما تحویل داده نشده است. بعد از آن قرار شد خودروهای ثبت نامی بهمن ۷۵ میلیون و اسفند ماه به قیمت ۸۵ میلیون تومان تحویل شوند.

 

وی می‌گوید چرا باید نرخ مصوب اعلام شده برای زمان تحویل به این میزان نوسان داشته باشد. قیمت مصوب دنا برای بهمن ماه ۵۷ میلیون تومان بوده و برای اسفند ماه به ۶۰ میلیون تومان رسیده که تحویل نشده است. اکنون در اردیبهشت ماه برای تحویل خودرو به مبلغ ۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری و درخواست تکمیل وجه می‌شود.

 

اما برخی مشتریان سایپا نیز اعتراضاتی در همین زمینه دارند. مشتریان معترض‌اند که با وجود افزایش قیمت‌ها و فروش فوری محصولات این شرکت‌، اینکه مدت حداقل شش ماهه پول‌های پیش پرداخت واریزی در دست شرکت باشد و از سود آن استفاده کند و نهایت هم خودرو را با قیمت بالاتر از مصوبات بهمن و اسفند تحویل دهند، درست نیست.

 

یکی از مشتریان ناراضی سایپا در این زمینه به ایسنا می‌گوید: پانزدهم شهریور ٩٧ یک دستگاه خودروی تیبا صندوق‌دار با ودیعه ١۴ میلیون تومان به صورت پیش فروش نقدی با موعد تحویل بهمن ٩٧، ثبت نام کردم. طبق قرارداد و همچنین با استناد به قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ٩۵، قیمت خودرو، با قیمت زمان تحویل محاسبه شده است البته در صورتی که قیمت مصوب به صورت شفاف و روشن در سایت خودروساز اطلاع رسانی شود.

 

وی ادامه می‌دهد: شرکت سایپا در بهمن ماه یک لیست قیمتی که حداقل شامل افزایش قیمت بیش از ۴۰-۵۰ درصدی بوده است، منتشر کرده و برای چند روز روی سایت قرار داد که پس از آن با دستور وزیر صنعت باطل شد. در نهایت قرار بر این شد که تعهدات شهریور تا دی ۹۷ به قیمت قبل که مصوب شورای رقابت در تیر ماه ٩٧ بوده، تحویل داده شوند. بنابراین هیچ قیمت مصوبی تاکنون برای تعهدات بهمن و اسفند اعلام رسمی نشده و اگر هم اعلام شود، عطف به ماسبق نشده و فقط برای تعهدات ماه جاری اعلام می‌شود.

 

او اظهار می‌کند: جالب است که حال سایپا اقدام به صدور دعوت‌نامه برای تعهدات بهمن ۹۷ به قیمت حاشیه بازار کرده در حالی‌که بارها وزیر صنعت و ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند قیمت حاشیه بازار صرفاً برای فروش فوری بوده و شامل تعهدات پیش فروش نمی‌شود.

 

این مشتری معترض سایپا خاطرنشان می‌کند: در چنین اوضاع و احوالی نکته جالب‌تر این است که سایپا به مشتریان اعلام کرده در صورت تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده را ۶۰ روز کاری بعد تحویل خواهند گرفت این در حالی است که زمان تحویل خودروی ما بهمن ۹۷ بوده که بیش از سه ماه از آن گذشته است و در صورت واریز وجه باید حداقل دو ماه دیگر نیز صبر کنیم تا خودرو تحویل داده شود. در این شرایط این پرسش مطرح است که اگر سایپا خودرو ندارد چرا هر روز فروش فوری با تحویل ۳۰ روزه دارد!؟

 

قابل ذکر است که ایران‌خودرو در این زمینه پاسخی نداد. یکی از مسؤولان روابط عمومی سایپا گفت: گروه خودروسازی سایپا پیش از این به مشتریان خود که موعد تحویل خودروی آنان بهمن و اسفند ۹۷ بود، وعده تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی داده بود و به وعده خود عمل کرده است.

ایسنا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
alli
Germany
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
5
سلام.واقغا حق به جانب مشریان میباشدواقعا چقدر انتظار.چقدرتحمل بایدکرد ازاین همه دروغ وحیله گری..درضمن این فروش قطعی ها که نقدپولهارایکسال هست گرفتن وخودرونمیدهن ازهمه بدتر است /ولی هروز فروش فوری میزارن .چرااینقدرحق الناس میکنند. این پولهابرکت راازبین میبرد چون صاحبانشان راضی نیستند واین سودی که ایران خودرو یاسایپامیدهندراحلال نمیدانند.واقعا ظلم کردن به مردم معمولی چقدرچقدر
ازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
6
یکسال کل پول ماشین رو ایرانخودرو گرفته پیش فروش قطعی دنا معمولی تحویل ابان ۹۷ هنوز ماشین رو تحویل ندادن دیروز رفتم اونجا کارمند بخش فروشش مثل بز بهم نگاه میکنه میگه معلوم نیست حتی بخودش زحمت نگاه کردن تو سیستم رو نمیده اگه قوه قضایبه خیلی بر حقه بره سراغشون چرا نمیره ؟ چرا اجازه فروش فوری بهشون میده ؟ داستان موسسات مالیشونه! کلا دستشون تو جیب مردمه تف به شرف نداشتشون
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
2
سلام،معترضین بهمن و اسفند مصمم هستیم و از حق خود کوتاه نمیایم،تا مشکل ما را وزارت صنعت و آقای تابش حل نکنه هروز بساط همینه...
اسکای
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
2
لطفا رسیدگی کنید و مشکلات مردم رو برطرف کنید این همه پول نداریم که ماشین رو گرون تر از قیمتش با حباب بخریم
ثبت نام کردیم و چندماه منتظر موندیم که ماشین رو از قیمت با حباب کمتر بخریم حالا چند میلیون هم گرون تر از حباب مهرماه شده
ماشینی هم ندارم که اون رو به قیمت بالا بفروشم ماشین جدید رو بگیرم خودرو اولی هستم
5درصد زیر حاشیه بازار باید برای فروش فوری باشه نه کسی که چند ماه قبل ثبت نام کرده و حالا به قیمت بازار بدن
eli
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
0
1
سلام
خیلی نامردی من شهریور 97 یه تیبا دو ثبت نام کردم زمان تحویلش دی ماه بود. دی ماه از نمایندگی تماس گرفتن گفتند تا اخر بهمن مهلت داری کل پولت رو تسویه کنی وگرنه مشمول افزایش قیمت میشی و اینکه ماشینت 120 روز بعد از پرداخت تحویل داده میشه. منم 13 بهمن تسویه کردم. سه هفته قبل از زمان تحویل بهم زنگ زدند که باید بیمه شخص ثالث رو هم پرداخت کنی 10 تا 15 روز دیگه ماشینت رو تحویل میدن. امروز 13 خرداد زمان تحویل ماشینم هست ولی هنوز حتی فاکتور هم نشده. زنگ زدم به نمایندگی میگه باید با امور مشتریان تماس بگیری زنگ زدم به امور مشتریان با تمسخر بهم گفت باید منتظر بمونی. بهش گفتم منتظر بمونم شاید دو سال دیگه تحویل بدید! نامرد از خدا بی خبر بهم با تمسخر گفت شاید! منم هر چی از دهنم در اومد بهشون گفتم :(.
آرمان مهراور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
1
این چه مملکتی این چه مسخره بازیه نعلت بر خودرو سازهای مسخره
بابا گرفتاریم خودرو با قیمت روز حسابکردید مودش هم گذشته چرا تحویل نمی‌دید
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
2
امروز رفتم ماشین ساینا رو از سایپا تحویل بگیریم که بعد از یک که وقتی تکمیل وجه میکردم بهم گفتن 60 روز دیگه تحویل میدیم . امروز گفتن اصلا مشخص نیست و اگه بیاد خودمون باهاتون تماس میگیریم. این حقه مردمه آخه ؟ سران مملکت نمیبینند یا میبینند و خودشون هم سهمشون رو میگیرن ... بس کنید دیگه
حاج اس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
0
1
سلام درتاریخ بیست تیرماه97باواریزمبلغ33میلیون پیشفروش یک دستگاه خودرو برلیانس اتومات تحویل مهرماه97بنام همسرم به شماره پذیرش 9058074 باقرداد قطعی ومشارکت درتولید باشرکت سایپا منعقد که شرکت مدکورتاکنون به تعهدات خود اقدام ننموده وازطرفی دروزارت صمت شکواییه ای تنظیم که طی شماره پرونده 98-16867 جهت رسیدگی به حوزه مدیریت فروش شرکت خودرو سایپا ارسال که متآسفانه بازهم بی توجه وفقط ازکلمه تکراری منتظر بمانید چیزی عایدنگردید لذا تقاضا دارم به گوش مسئولین دلسوز ذیربط رسانده تابیشترازاین موجب ضررمالی وروحی که جبران پذیرنمیباشد واجحاف درحق وحقوق شهروندی و.... نگردند شرکت چینی آمادگی تحویل برلیانس اماده وتکمیل شده را که شامل تحریم نمیباشد رادارد وهمجنین اطلاعیه شرکت سایپا درخصوص جایگزینی سراتو میتواند بخشنامه باقیمت تاریخ ثبت نامی صادر تاشاید بتواند ازاعتراضوشکوایه مشتریان که سرمایه بزرگ ان شرکت میباشد بکاهد باتشکر منتظر پاسخ
پاسخ ها
حاج اس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
سلام چرا مسئولین ذیربط ومدیریت فروش شرکت سایپا ازانجام تعهدات خود بی تفاوت میگذرند وبسادگی ازدستورات قوه قضاییه وسایر سازمان ونهاد ها گوش فرا نمیدهند پیش فروش خودرو برلیانس اتومات ثبت نام بیستم تیرماه 97 تحویل مهرماه 97 قرارداد قطعی
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار