سرنوشت خروج آمریکا از غرب آسیا چه خواهد شد؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
محسن پاک آیین، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

سرنوشت خروج آمریکا از غرب آسیا چه خواهد شد؟

محسن پاک آیین، کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: بایدن با افتخار نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد در حالی که نه تنها طالبان از بین نرفته بود بلکه در کنار طالبان گروه داعش، گروه تروریستی به مراتب خطرناک تر از طالبان، با کمک آمریکایی ها در همین افغانستان مستقر شدند.
محسن پاک آیین؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 01
کد خبر: ۹۶۷۳۱

سرنوشت خروج آمریکا از غرب آسیا چه خواهد شد؟

 

راهبرد معاصر؛ محسن پاک آیین، کارشناس مسائل غرب آسیا، درباره خروج نیروهای آمریکایی از منطقه گفت: آمریکایی ها اشتباهات بزرگی را در دهه های اخیر مرتکب شدند و یکی از آنها لشکرکشی به منطقه بود که بعد از داستان ساختگی 11 سپتامبر و انفجار برج های دوقلو، به بهانه مبارزه با تروریسم افکار عمومی جهان را آماده کردند و حتی مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را گرفتند و به همراه ناتو به افغانستان حمله کردند. حاصل این حمله و اشغال افغانستان بعد از 20 سال جز کشتار، ویرانی، شکنجه، افزایش مواد مخدر در افغانستان نتیجه ای نداشت و هزینه ای حدود 3 هزار میلیارد دلار که خود آنها نیز اعلام کردند برای مردم امریکا به بار آمد.

 

وی ادامه داد: بایدن با افتخار نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد در حالی که نه تنها طالبان از بین نرفته بود بلکه در کنار طالبان گروه داعش، گروه تروریستی به مراتب خطرناک تر از طالبان، با کمک آمریکایی ها در همین افغانستان مستقر شدند. حرکت و اشتباه بعدی امریکا لشگرکشی به عراق به بهانه اینکه صدام حسین به سمت داشتن بمب اتمی حرکت می کند، که بعد از مدتی مشخص شد این اتهام واهی بود و اساساً عراق ظرفیتی برای داشتن سلاح هسته ای نداشته است ولی امریکا به این بهانه وارد عراق شدند و عراق را ویران کردند. عراق مهم ترین کشور منطقه در بخش نظامی بود که متاسفانه تبدیل به کشور ویرانه و ناتوان شد و تا امروز هم به نحوی نیروهای امریکایی در عراق حضور دارند.

 

 پاک آیین افزود: سومین اشتباه امریکا، حمله و دخالت در امور سوریه بود. برای اینکه بتواند دولت قانونی بشار اسد را تغییر دهد  لشکرکشی به سوریه کرد و در کنار حضور نیروهای خودی اقدام به ایجاد گروه های تروریستی همچون داعش، القاعده، النصره کرد و واقعاً برای مدت ها سوریه را دچار آشوب کرد. در تمام این موارد، امریکا هیچ دستاوردی به دست نیاورد و به هیچ یک از اهداف خود نرسید. نتوانست در افغانستان با تروریسم مبارزه کند و نتوانست در عراق حکومت مورد علاقه خود را حاکم کند و حتی نتوانست دولت قانونی بشار اسد را تغییر دهد. میلیاردها دلار هزینه برای مردم امریکا به بار آورد و کشور را دچار مشکلات اقتصادی کردند. امروز جمع بندی امریکایی ها این است که باید از منطقه غرب آسیا خارج شوند و از افغانستان با عجله و سریع نیروهای خود را خارج کردند. در عراق هم چاره ای ندارند و حتماً خارج می شوند چون مصوبه قانونی مجلس عراق است که نیروهای خارجی باید از کشور خارج شوند.

 

او با اشاره به ترک نیروهای امریکایی از افغانستان اظهار داشت: چاره ای جز ترک افغانستان ندارند. امروز دولت امریکا  با مشکلات اقتصادی جدی مواجه است. قول آقای بایدن به مردم این است که توجه به امور داخلی و حل مشکلات اقتصادی امریکا کند. با مشکلاتی که در بخش کرونا مواجه هستند و نارضایتی های داخلی ناشی از رویکردهای نژادپرستانه دولت های امریکا وجود دارد، به این دلایل مجبور هستند از کشورهای منطقه خارج شوند، نه اینکه علاقه مند باشند. همچنین در افغانستان مکرر نیروهای امریکایی در معرض اهداف تروریستی طالبان و همچنین در معرض حمله نیروهای نظامی افغانستان هستند و خسارات زیادی به اینها وارد می شود.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده