به گزارش راهبرد معاصر روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به اجرای محدودیتهای کرونایی گرفت، مصوباتی که از ابتدای کرونا کم و بیش به همین شکل اجرا شدهاند و به ظاهر محدودیت به شمار میروند اما بسیاری از آنها ناخواسته گسترش کرونا در کشور را تسهیل میکند.
از ساعت 12 ظهر امروز یکشنبه 24 مردادماه، تردد بین شهری ممنوع اعلام شد. در پی اعلام ساعات ممنوعیت تردد، افرادی که قصد سفر کردن داشتند، پیش از آغاز این محدودیتها اقدام به مسافرت کردند.
تصاویر منتشر شده از ترافیک اتوبان کرج – قزوین، گویای آغاز موج سفرها از تهران و کرج به شهرستانها قبل از اعمال محدودیتهاست. معاون اداره کل راهداری استان تهران اعلام کرده است: تردد در محورهای خروجی تهران پرحجم است و بالغ بر 121 هزار خودرو از شهر خارج شدند!
تقریباً همزمان با اعلام محدودیتهای ترددی، فعالیت ادارات نیز متوقف شد؛طبق تصمیم ستاد کرونا، همه ادارات به جز مشاغل ضروری از روز دوشنبه (25 مرداد) تا پایان روز کاری شنبه (30 مردادماه)، تعطیل خواهند شد.
اعمال محدودیتهای این چنینی موجب هجوم خیل عظیمی از مسافران به جادههای شمالی کشور و ایجاد ترافیک سنگین شد؛ مسئلهای که با انتقاد رئیس مجمع نمایندگان مازندران همراه شد؛ او با بیان اینکه اعلام محدودیتها، قبل اجرا موجب سفر گسترده به شمال و ایجاد زحمت برای عوامل نظامی، انتظامی و پلیس راه ، راهور و مسئولین استان شده است؛ اعلام کرد که تلفات کرونایی مازندران بسیار بالا است.
با جود آن که پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت نیز اذعان کرده بود که تعطیلیهای این چنینی برای کنترل کرونا راهی به جایی نمیبرد، مشخص نیست چرا ستاد ملی مقابله با کرونا، قصد ندارد از تجارب گذشته خود، برای مهار بهتر بیماری بهره ببرد.
لاری پیش از این در تعطیلات چهارروزهای که محدودیت تردد به این شیوه اطلاع رسانی شده بود، اذعان کرده بود: "درباره سفرها در تعطیلات گذشته طوری این محدودیتها اعلام شد که عملاً انگار به مردم گفته شد تا 12 شب میتوانید به میزان چهار روز به سفر بروید."
البته تنها مسافرتها پاشنه آشیل کنترل کرونا نیست و برخی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، نشان از عدم تطابق این مصوبات با واقعیتهای موجود در سطح جامعه دارد.
جریمه به تنهایی بازدارنده نیست
اعلام محدودیتهای ترددی پیش از اعمال آن از سویی و وضع جریمههای نه چندان سنگین برای تردد بین جادهای، از عوامل عدم توفیق در جلوگیری از افزایش سفرها در زمان تعطیلات است. بسیاری از افراد متمول، با پرداخت جریمهها، راهی جاده میشوند و به مسافرت میروند؛ مسافرتهایی که در شرایط وخیم پیک پنجم کرونا با ویروس جهش یافته دلتا، میتواند با گرفتن جان دیگران، روزهای تلخ کرونایی را برای کشور رقم بزند. البته به نظر میرسد که این بار، خروجی و ورودی شهرها با حضور نیروهای پلیس راه و راهور کنترل میشود و باید برای جلوگیری از افزایش ترددها، این نظارت جدیتر شود.
ادارات دولتی تعطیل بخش خصوصی فعال
اگرچه هربار با اعمال محدودیتها، گفته میشود که ادارات باید از فعالیت دست بکشند اما برخی ادارات بخش خصوصی، کارمندان خود را ملزم به حضور میدانند که این مسئله علاوه بر افزایش حضور افراد در سطح شهر، اجازه نمیدهد که بار استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی که با خطر بالای انتقال ویروس همراه هستند، کاهش یابد.
قرنطینه بدون تست بیشتر
اگرچه هربار محدودیتهایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام میشود؛ اما درمدت قرنطینه، برای شناسایی بیماران، برنامهریزی جدی صورت نمیگیرد. در چنین شرایطی افراد به دنبال تعطیلی مشاغل و کسب و کارها به دورهمیها و تجمعات کوچک و بزرگ روی میآورند و در نتیجه در بسیاری از بیمارستانها شاهد الگوی بستری خانوادگی هستیم.
نبود زیرساخت الکترونیکی، پاشنه آشیل کنترل کرونا
برخی از بیماران مبتلا به کرونایی که تست آنها مثبت میشود در سطح شهر تردد و دیگران را آلوده میکنند و برخی دیگر نیز مجبور به تردد در سطح شهر برای تأمین مایحتاج یا خرید روزانه خود هستند؛ در نبود زیرساختهای الکترونیکی مناسب برای شناسایی کردن بیماران کرونامثبت در اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی؛ این افراد مانند بمب ویروس دلتا در سطح شهرها در حال تردد هستند و بسیاری از افراد دیگر را آلوده میکنند.
پیش از این طرح شهید سلیمانی با هدف حمایت از افراد آسیبپذیر یا بیماران کرونامثبتی که در خانه قرنطینه هستند اجرا میشد؛ این طرح همچنین به شناسایی افراد مبتلا به کرونا با کمک سازمانهای مردمنهاد، سپاه و بسیج میپرداخت که باعث شد ایران به دستاروردهای شگرفی در حوزه مدیریت کرونا برسد؛ اما اخیراً اجرای این طرح بسیار کمرنگ شده است؛ البته قرار است با همکاری سپاه و وزارت بهداشت، این طرح ارزنده به قوت قبل اجرایی شود./تسنیم