عملیات‌های تروریستی؛ تقلای دشمن برای فرار از شکست‌-راهبرد معاصر
تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج سردار زهرایی: طوفان‌الأقصی سبب بیداری ملت‌ها شد پلیس این 5 گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند آخرین وضعیت بررسی پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشستگان بابت رتبه‌بندی معلمان و متناسب سازی حقوق در مجلس اسلامی: ایران به ونزوئلا برای راه اندازی شتاب‌دهنده‌های پزشکی کمک می‌کند استاندار گیلان: واردات چای به دستور رئیس‌جمهور محدود شد در دوره اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان چه گذشت؟ سردار قریشی: رسانه ها ستون فقرات جهاد تبیین و دریای امیدآفرینی هستند نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان آیت الله رئیسی و علی‌اف فردا سد قیز قلعه‌سی را افتتاح می‌کنند جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟ آخرین دستورکار هفتگی مجلس یازدهم افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

عملیات‌های تروریستی؛ تقلای دشمن برای فرار از شکست‌

انجام عملیات‌های کور در کشور بدون هدف و صرفاً به‌وسیله کشته سازی، سناریویی است که دشمن با ایجاد فراخوان‌های متعدد به دنبال آن است. در کنار این موارد، جنگ داخلی و آشوب‌های خیابانی و فرسایشی کردن اغتشاشات برنامه‌ای است که دشمن به‌عنوان کاتالیزور اقدامات خود انجام می‌دهد.
محمدرضا فرهادی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 17
کد خبر: ۱۵۹۵۹۷

عملیات‌های کور تروریستی ایذه و اصفهان برای جبران شکست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آشوب های دو ماه گذشته در کشور نشان دهنده آن است با برنامه ریزی خارجی و ایفای نقش عوامل تروریستی پیاده سازی می شود. آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش اصلی را در ایجاد آشوب ها، حمایت از آشوبگران و تسلیح آنها دارند. رخ دادن حوادث تروریستی همچون شاهچراغ، ایذه و اصفهان نشان دهنده آن است که دشمن در تحقق اهدافش درمانده شده و به دنبال ایجاد سناریوهای دیگر برای ادامه دار کردن اغتشاشات است.


حوادث تروریستی در اصفهان و ایذه در بستر فراخوان هایی شکل گرفت که ضد انقلاب به بهانه سالگرد اعتراضات بنزینی سال 1398 داده بود. این حوادث در راستای سناریوی کشته سازی انجام می شود که گروه های تروریستی در لوای آن به دنبال امنیتی سازی کشور هستند. برای پی بردن به اهداف و اقدامات دشمن و همچنین تحلیل حوادث تروریستی اخیر نکات ذیل قابل تأمل است:

  1. بعد از ناکامی دشمن در افزایش آشوب ها و گستره جغرافیایی آن، گروه های معاند به دنبال اغتشاشات مقطعی و ترکیبی هستند. اغتشاشاتی با بازه زمانی و به بهانه های مختلف همچون سالگرد اعتراضات بنزینی، روز دانشجو و ... است. درکنار این موارد، گروه های معاند سیاست اغتشاش ترکیبی را نیز در دستور کار قرار داده اند؛ یعنی در بازه زمانی کوتاهی اغتشاشات را به حوزه های امنیتی و اقتصادی بکشانند. نمونه بارز آن، اقدامات اغتشاشگران در دو روزگذشته برای تعطیلی بازارها بود.
  2. در ایجاد آشوب ها نقش کشورهایی همچون آمریکا بسیار مشهود است. سخنان اخیر جان بولتون در تسلیح اغتشاشگران نشانه هماهنگی کامل آمریکایی ها با این عوامل است. بولتون در اظهارات خود به بی‌بی‌سی فارسی گفت، اگر به انتخابات ۱۳۸۸ نگاه شود، دریافته خواهد شد سرکوب‌هایی آنجا شکل گرفت که هم‌اکنون تا حد زیادی گسترده‌تر شده است. اما تفاوت این است اپوزیسیون ایران با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج به دست می‌آورند و سلاح‌هایی که از اقلیم کردستان عراق وارد ایران می‌شود، در حال مسلح شدن هستند. وی ادامه داد، چشم‌انداز تلاش سیستماتیک اپوزیسیون نه‌ فقط اعتراض بلکه بکارگیری زور و قوه قهریه علیه حکومت ایران با این پیام است که «ما دیگر غیرمسلح نیستیم». این نشان می دهد اتاق جنگ، عملیات های اخیر به دنبال تسلیح تروریست ها در کشور هستند و کشف بیش از 5 هزار سلاح در مدت اخیر نشان از برنامه ریزی آنها برای طولانی مدت دارد.
  3. معاندان به دنبال تحریک و فضاسازی در مناطقی از کشور هستند که تاکنون در آن اقدامات خاصی از نظر تجمع و آشوب انجام نشده و خوزستان یکی از استان هایی بوده که در دو ماه گذشته شاهد اعتراض و آشوب خاصی نبوده است. اکنون دشمن با کشاندن فضای امنیتی به داخل این استان ها به دنبال آن است گستره تخریبی خود را به سایر مناطق کشور بکشاند و به این وسیله جان تازه ای به آشوب ها بدهد. سناریویی که پیش تر در زاهدان اجرا شد.
  4. دشمنان به دنبال آن بودند در بازه زمانی سه روزه ای که برای اغتشاشات و اعتصابات تدارک دیده بودند، با همراهی کامل مردم و اصناف مواجه شوند و شعار خود را بر پایه اعتراضات شبانه و اعتصابات روزانه بنا کرده بودند. با همراهی نکردن مردم با نقشه آنها به ویژه در زمینه تعطیلی بازارها، در روز دوم وارد عملیات کشته سازی شدند. عملیات هایی کور و بدون هدف که صرفاً با هدف گرفتن قربانی و افزایش آمار و با جامعه ای خاص که بیشتر نیروهای امنیتی و مردم عادی هستند، انجام شد. این نشان می دهد گروه های تروریستی و اذنابشان در طرح خود با شکست مواجه شده اند و تنها راه را در کشته سازی و عملیات های ایذایی می دانند.
  5. معاندان به دنبال آن هستند با انجام اینگونه عملیات ها، شرایط را برای ایجاد فضای روانی گسترده علیه ایران فراهم و تصویری ناامن از ایران به جهان مخابره کنند. البته ایجاد چالش داخلی برای ایران در راستای غفلت از تهدیدهای خارجی سناریوی همیشگی دشمن برای گرفتن امتیاز از ایران بوده است. به همین دلیل مقام های آمریکایی و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی اعلام کردند تمرکز آنها بر روی موضوعاتی همچون اغتشاش و آشوب است، نه مذاکره. همچنین به دلیل حوادث اخیر در کشور، مقام های رژیم صهیونیستی بارها ایران را به حمله تهدید کرده اند. این نشان می دهد دشمن به دنبال تضعیف در داخل در راستای افزایش فشارهای خارجی برای گرفتن امتیاز از ایران است.


ارزیابی نهایی

انجام عملیات های کور در کشور بدون هدف و صرفاً به وسیله کشته سازی، سناریویی است که دشمن با ایجاد فراخوان های متعدد به دنبال آن است. درکنار این موارد، جنگ داخلی و آشوب های خیابانی و فرسایشی کردن اغتشاشات برنامه ای است که دشمن به عنوان کاتالیزور اقدامات خود انجام می دهد. همه این موارد در قالبی باعنوان جنگ ترکیبی و شناختی با گزاره مسلحانه است تا به این وسیله با افزایش فشارهای بین المللی شرایط را برای گرفتن امتیاز از ایران فراهم کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده