برخی رسانه‌های داخلی مرعوب فضای رسانه‌ای غربند-راهبرد معاصر
افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته آیت الله رئیسی: زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود حداد عادل: سیاست‌های توسعه‌ دریامحور موجب آبادانی جنوب کشور می‌شود سردار سلامی: بزرگ‌ترین عملیات موشکی تاریخ بشریت به نام حاج علی زاهدی رقم خورد روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی نه قدرت دارد، نه محبوبیت آیت الله رئیسی: قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت امیر حیدری: امروز خط مقدم مبارزه با استکبار، توسعه علوم و فناوری است امیر نعمتی: قرارگاه جهادی فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های دفاعی تشکیل شده است رئیس جمهور: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است سردار سلیمانی: روابط عمومی بسیج باید روابط عمومی مردم باشد دستور مخبر به وزیر صمت برای ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه تجارت حسینی‌پور انتصابش در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تایید کرد معاون وزیر دفاع: اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران بومی هستند دستور رئیس جمهور برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید

برخی رسانه‌های داخلی مرعوب فضای رسانه‌ای غربند

رئیس سازمان بسیج رسانه گفت: در فضای رسانه‌ای ما شناخت دقیق از رسانه‌های غرب وجود ندارد و بسیاری به ویژه در فضای مجازی مرعوب رسانه‌های غربی هستند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 13
کد خبر: ۱۹۱۴۸

به گزارش راهبرد معاصر ، برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع بررسی راهبرد دشمن در جنگ تبلیغاتی علیه ایران اسلامی و الزامات مقابله با آن در ارتباط تلفنی با مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

 

مسعود بصیری اظهار داشت: در واقع راهبردها و استراتژی دشمن در حوزه رسانه متعدد است که طی سال‌های متعدد از آن استفاده کردند، البته تعدد آن به معنای کثرتش نیست، در مقاطع مختلف تغییر راهبردها را با استفاده از تکنیک‌ها و تاکتیک‌های گوناگون در پیش گرفتند، اما یک راهبرد اصلی در اغلب اوقات مدنظر رسانه‌های بیگانه بوده و آن تضعیف امید و باور نسبت به انقلاب و توانمندی‌های جمهوری‌اسلامی و به ویژه اقدام برای حل مشکلات مردم و همچنین تضعیف باور ایستادگی و مقاومت که ذیل همان باورهای اسلامی تعریف می‌شود.

 

وی افزود: برای بسط و گسترش ناامیدی در میان مردم و تضعیف باور ایستادگی و مقاومت از تاکتیک‌های مختلفی استفاده کردند، بزرگنمایی برخی از اتفاقاتی که در کشور روی می‌دهد، اتفاقاتی چون اختلافاتی در حوزه سیاسی، اختلاس یا مواردی از این دست که شاید در هر کشوری اتفاق بیفتد، اما راهبرد دشمنان ما و رسانه‌های بیگانه ناامید کردن مردم از باور این آرمان است که می‌توانیم خودمان مشکلات‌مان را حل کنیم. دشمن و رسانه‌هایش برای پیشبرد ترویج ناامیدی در کشور، بزرگ‌ترین تاکتیکش اختلاف‌اندازی و استفاده از شیوه قدیمی اختلاف بینداز و حکومت کن است که به انواع مختلف استفاده شده است.

 

رئیس سازمان بسیج رسانه ادامه داد: در حال حاضر غربی‌ها جمهوری‌اسلامی را به یک کشور مهدوی و مدینه فاضله مقایسه می‌کنند و سطح توقع مردم در اداره یک کشور در جامعه جهانی با همه بحران‌ها و مشکلاتش را به حدی بالا می‌برند که با کوچک‌ترین مشکل و مساله‌ای را مردم ناامید کند یا اتفاقات مختلفی که در حوزه اقتصادی روی می‌دهد با همه مشکلاتی که داریم، دلیل ناکارآمدی و نابلدی مسئولان جمهوری‌اسلامی در حل مشکلات جلوه می‌دهند. اما مساله این است که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که 40 سال ما را تحت تحریم قرار داده است.

 

بصیری گفت: اگر کشوری مثل فرانسه را که تولیدکننده هواپیمای ایرباس است، تحت تحریم قرار بگیرد، به طور قطع نمی‌تواند مشکلات خودش را حل کند یا همین آمریکا که امروز داعیه‌دار بزرگ‌ترین تولید کننده اقتصادی در تولید ناخالص ملی است، اما چند وقت پیش برنی سندرز اعلام کرد برخی از دانشجویان آمریکایی برای این‌که بتوانند هزینه‌های خودشان را سامان دهند، از وعده‌های غذایی خودشان کم می‌کنند یا در بحث تجهیزات نظامی که آنها به کرات توان نظامی ما را زیر سوال می‌برند و قدرت مانور خودشان را به لحاظ نظامی به رخ ما و همه جهانیان می‌کشند.

 

وی افزود: در زمان تبلیغات‌ریاست جمهوری، ترامپ از تجهیزات نظامی آمریکا در کشورهای دیگر که امکان استفاده از 50 درصد آن وجود ندارد، خبر داد، برای این‌که هزینه تعمیر و نگهداری آنها را نداریم. در همین شرایط آنها دست تهدید‌های نظامی یا نمایش قدرت می‌زنند یا ادعای محافظت نظامی از کشتی‌های حامل نفت خودشان را در خلیج‌فارس دارند و مواردی از این قبیل. در برابر این مسائل چندی پیش سردار سلامی گفت ما در مقابل دشمنی ایستادیم که هیکل تنومندی دارد و نمایش قدرت بسیار زیبایی دارد. اگر از دریچه هالیوود به غرب نگاه کنید، آنرا یک مدینه فاضله دوست داشتنی با محبت است که همه چیز در آنجا شکل و شمایل زیبایی دارد و مردم بدون مشکلات اقتصادی با هم خوبند.

 

رئیس سازمان بسیج رسانه عنوان کرد: در حالی که این هیکل تنومند دچار پوکی استخوان است، همین اتفاقی که در فرانسه رخ داد و اکنون چهل هفته است که مردم فرانسه شنبه‌ها تظاهرات خیابانی می‌کنند و شنونده‌های شما زنی را در میان تظاهرات کننده‌ها دیدند که از فقر می‌نالید. از آن طرف ترامپ می‌گوید 50 میلیون نفر از مردم آمریکا نگران وعده بعدی غذای‌شان هستند. اما ما با تبلیغات سوء دشمنان چه باید بکنیم؟ در مقابل ما تبلیغات عظیمی از رسانه‌های دشمن وجود دارد که مقابله با آن نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، اما با این حال نخستین گام شناسایی جریان رسانه‌ای دشمن است که ضرورت دارد، رسانه‌ها و خبرنگاران ما تحولات رسانه‌ای غرب را بشناسند، متاسفانه در فضای رسانه‌ای ما شناخت دقیق از رسانه‌های غرب وجود ندارد و بسیاری به ویژه در فضای مجازی مرعوب رسانه‌های غربی هستند.

 

همچنین محمد شلتوکی، دبیر دفاعی خبرگزاری فارس نیز در این برنامه بیان کرد: دشمنان در فضای رسانه‌ای تاکتیک‌های خاصی به کار می برند، از جمله این‌که عملیات روانی سنگین چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌های غیرمجازی مثل تلویزیون پیاده کردند. در فضای مجازی نیز می‌توان گفت بهره‌برداری عظیمی را از ظرفیت منافقین استفاده می‌کنند که تصاویر آن هم چند وقت پیش منتشر شد که یگان سایبری منافقین در آلبانی مشغول بودند، پیرمردها و پیرزن‌های سالخورده‌ای که پشت سیستم‌ها نشسته بودند و هر کدام از آنها مدیریت ده‌ها اکانت را به عهده داشت و از طریق اکانت‌ها یکسری مطالب را به صورت سیستماتیک پخش می‌کردند.

 

وی افزود: تقریبا برآورد می‌شود، منافقین فعال در فضای مجازی 1200 نفر باشند که در کمپ تیرانا در آلبانی مستقر و یکی از ابزارهای دشمن در بحث عملیات روانی سنگین در فضای مجازی هستند. در فضای رسانه‌ای شامل رادیو و تلویزیون آنها استفاده بسیار زیادی از فیک‌نیوزها می‌کنند و در واقع اخباری را که همان فیک‌نیوزها یا همان اخبار جعلی در فضای مجازی منتشر کردند، به داخل فضای رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌کشانند و آنها را بررسی و تحلیل می‌کنند و وجه رسمی به آن خبر می‌دهند.

 

علاوه بر آن یکی از نکاتی که خیلی مدنظرشان است، بحث تکرار است. در علوم ارتباطات یکی از نظریه‌های ارتباطی بحث تکرار است، شما مطلبی را هر چه قدر تکرار کنید، آن مطلب بیشتر جا می‌افتد. آنها هم از این تاکتیک استفاده می‌کنند و با استفاده از رسانه‌هایی که این روزها اغلب در بستر فضای مجازی دارند، موضوعی را چنان تکرار می‌کنند که آن موضوع خواه یا ناخواه جا می‌افتد، موضوعی که دارای جزئیات خاصی است و با استفاده از ادبیات خاص آنرا پررنگ می‌کنند، به طوری‌که به مخاطب القاء می‌کنند اخباری خاص و محرمانه از درون ساختارهای نظام دارند.

 

شلتوکی گفت: در صورتی که وقتی بسیاری از این اخبار خاص را پیگیری می‌کنیم و پشت پرده آن را درمی‌آوریم، شاهد هستیم که نهایتِ آن خبر به اخبار جعلی و ساخته و پرداخته شده، می‌رسد. چند وقت پیش مستندی از صداو سیما درباره همین اخبار جعلی پخش شد که یکی از موارد مدیران کانال‌های ضد انقلاب در واقع تحت هدایت قرار گرفته بود و او را به سمتی هدایت می‌کردند که بعد از آن دستمایه تمسخر شد و مطالبی که به او می‌گفتند عینا در کانال خودش منتشر می‌کرد.

 

وی افزود: بحث مهمی که باید به آن اشاره کنیم، موضوع مقابله با روش دشمن است که در این رابطه می‌توان افزایش اعتماد مخاطب به رسانه‌های رسمی را عنوان کرد، اما مخاطب زمانی به ما اعتماد می‌کند که بداند حرفش را منعکس می‌کنیم. امروز می‌توانیم بگوییم رسانه‌های یک‌سویه، اگر نخواهند حرف مردم را منعکس کنند، نمی توانند، لذا باید رسانه‌ها تعاملی و با مردم در ارتباط باشند. برای رسیدن به چنین رویکردی به نظرم دو راهکار بلندمدت و کوتاه مدت داریم، نخست راهکار بلندمدت می‌تواند افزایش سطح سواد رسانه‌ای با آموزش باشد. در حال حاضر در مدارس و مراکز آموزش ما، بحث رسانه و ابعاد آن، بسیار اندک مورد توجه قرار می‌گیرد. از آن طرف در حوزه راه‌حل‌های کوتاه مدت باید بگویم می‌تواند وحدت رویه در موضوعات رسانه‌ای باشد. همچنین فرماندهی را باید به عهده رسانه بگذارند، زیرا این رسانه است که در خط مقدم می‌جنگد. ما مرتب از مسئولان مختلف می‌شنویم که درگیر جنگ رسانه‌ای هستیم، اما آیا فرماندهی این جنگ به رسانه‌ای‌ها سپرده شده است؟

منبع : فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده