زلنسکی در نقش بازاریاب شرکت‌های تسلیحاتی غرب-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت بسام روبین، کارشناس نظامی اردن؛

زلنسکی در نقش بازاریاب شرکت‌های تسلیحاتی غرب

رئیس‌جمهور اوکراین زیر فشار شرکت‌های تسلیحاتی غربی، لابی‌ها و دولت‌هایشان به مدیر فروش این شرکت‌ها تبدیل شده است، آن‌هم درحالی‌که همه موشک‌ها و پهپادهای غربی به‌جز یکی دو قطعه سرنگون شده‌اند. گرچه این موشک‌ها دقت بالایی دارند، دیوار صوتی را می‌شکنند و پدافند هوایی نمی‌تواند به آن‌ها نفوذ کند، اما باید اعتراف کرد میزان انهدامشان بسیار قابل‌توجه است.
بسام روبین؛ کارشناس نظامی اردن
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 11
کد خبر: ۱۹۸۸۱۹

زلنسکی در نقش بازاریاب شرکت‌های تسلیحاتی غرب

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تردیدی وجود ندارد حقیقت جنگ ها پنهان می ماند و دروغ و فریب جایگزینش می شود؛ آن هم با وجود قدرت محرک رسانه ای که همیشه مردم را فریب می دهند. رسانه ها امکان دارد مدتی موفق شوند و مردم را گمراه کنند، این همان چیزی است که در جنگ اوکراین شاهد بودیم، جایی که بادکنک های دروغ  حاوی اطلاعات نادرست غربی ها در فضا منتشر شد، به گونه ای که فکر می کردیم روسیه شکست خورده و اوکراین موفق شده است بر دومین قدرت بزرگ جهان در میدان نبرد فائق آید.


حال پس از 1.5 سال که از جنگ اوکراین و تجهیز این کشور به جدیدترین سلاح های غربی ازجمله هواپیما و موشک های قاره پیما می گذرد، متوجه می شویم غرب در کنار ارتش اوکراین مقابل نیروهای روسیه شکست خورده اند و عملیاتشان موسوم به «ضد حمله» ناکام ماند و آنجا به گورستان ارتش اوکراین و تجهیزات نظامی غرب تبدیل شد.

با افشا شدن واقعیت های میدانی، ساختار سیاسی اوکراین به رهبری زلنسکی باید به دلیل فریبکاری و عوام فریبی پاسخگو باشند؛ اقدامی که اوکراین را نابود کرد و باعث شد مردم این کشور را ترک کنند


نکته قابل تأمل اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین زیر فشار شرکت های تسلیحاتی غربی، لابی ها و دولت هایشان به مدیرفروش این شرکت ها تبدیل شده است، آن هم در حالی که همه موشک ها و پهپادهای غربی به جز یکی دو قطعه سرنگون شده اند. گرچه این موشک‌ها دقت بالایی دارند، دیوار صوتی را می‌شکنند و پدافند هوایی نمی‌تواند به آن‌ها نفوذ کند، اما باید اعتراف ‌کرد میزان انهدامشان بسیار قابل توجه است.


به نظر می آید رئیس جمهور اوکراین نمی داند اگر می خواهد از شر دروغ نجات یابد، مطمئن ترین کار در پیش گرفتن صداقت است؛ آن هم در حالی که اکنون حقایق برای افکار عمومی جهان و اوکراین برملا شده و مردم اوکراین به زودی دروغ گویان را رسوا خواهند کرد.


با افشا شدن واقعیت های میدانی، ساختار سیاسی اوکراین به رهبری زلنسکی باید به دلیل فریبکاری و عوام فریبی پاسخگو باشند؛ اقدامی که اوکراین را نابود کرد و باعث شد مردم این کشور را ترک کنند و حال، به تدریج از مواضع گذشته خود عقب نشینی می کند. متوجه شدیم اوکراینی ها در کنفرانس جده به راهکارهای گذشته توجهی نداشتند و این، یعنی آنها در برابر واقعیت ژئوپلیتیک و میدانی جدید تحمیل شده به وسیله روسیه تسلیم شده اند.

بسیاری از سلاح های غربی منهدم شدند یا به وسیله روسها به کنترل درآمدند که در آینده با مهندسی معکوس نظامی و تولید سلاح های مشابه در عملیات های مختلف استفاده خواهند شد


در نهایت باید عنوان کرد، تسلیحات روسی برتری قابل توجه و ملموسی در میدان‌های نبرد نسبت به تجهیزات نظامی غربی که در اختیار اوکراین قرار داده بودند، داشت. غربی ها امیدوار بودند این تسلیحات بتوانند در عملیات موسوم به «ضدحمله» مفید واقع شوند، ولی تغییری ایجاد نشد.

 


بسیاری از سلاح های غربی منهدم شدند یا به وسیله روسها به کنترل درآمدند که در آینده با مهندسی معکوس نظامی و تولید سلاح های مشابه در عملیات های مختلف استفاده خواهند شد. روسیه پیش تر توانسته بود برخی پهپادها و تانک های آلمانی و آمریکایی و نیز موشک های انگلیسی را به وسیله مهندسی معکوس تولید کند.


معتقدم فروش تسلیحات روسیه پس از پایان جنگ رونق قابل توجهی خواهد یافت و این موضوع به زیان شرکت های غربی خواهد بود. بنابراین غربی ها اکنون به فکر اخلال در روند برقراری صلح میان روسیه و اوکراین هستند و برای آن برنامه دارند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده