ذوق زدگی اصلاح‌طلبان از برکناری «جان بولتون»-راهبرد معاصر
فعال شدن برخی رسانه‌ها، همراستا با اقدامات دیپلماتیک دولت

ذوق زدگی اصلاح‌طلبان از برکناری «جان بولتون»

رسانه‌های اصلاح‌طلب با برجسته کردن مسأله‌ی استعفای «جان بولتون» به گونه‎ ای خود را ذوق زده نشان می‌دهند که گویا سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا به یک شبه دچار تغییرات عمیقی شده است
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 11
کد خبر: ۲۲۰۰۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه‌های اصلاح‎طلب مانند روزهای منتهی به برجام و در راستای همیاری به دولت منتخب خود فعال‎تر شدند. با نگاهی اجمالی به فعالیت های ساعات پس از انتشار خبر برکناری یا استعفای «جان بولتن» شاهد آن بودیم که تحقق دیپلماسی مورد نظر اصلاح‌طلبان گویا رنگ واقعیت به خود گرفته و در نهایت توانسته‌اند با محور قرار دادن نظریه «تیم B» محمدجواد ظریف، اندکی از محاق رسانه‎ای ناشی از تبعات برجام و خروج آمریکا از آن خارج شوند.

 

رسانه‎ های اصلاح‌طلب درصدد آن هستند، با موفق نشان دادن تیم دیپلماسی دولت در مفهوم سازی از «گروه B» در آمریکا، نشانه‎های تغییر سیاست خارجی آمریکا را به جامعه در راستای برکناری «جان بولتون» القا نمایند. به طور مثال، روزنامه «شرق» نوشت: «خروج بولتون از کابینه ترامپ حدود 14 ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام می‌شود و به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد با تغییراتی در سیاست خارجی خود، شکست‌ها و ناکامی‌های متعدد در این حوزه را تا حدی جبران و رویکردی متعادل‌تر در آن اتخاذ کند».

 

دیگر روزنامه اصلاح طلب، «اعتماد» در بخشی از گزارش روز خود می‌آورد:  «هرچند كه دونالد ترامپ سياست سختگيرانه‌اي در قبال ايران داشته و حتي پيش از راهيابي به كاخ سفيد هم مخالفت خود را با برجام اعلام كرده بود اما بسياري از كارشناسان، بولتون را محرك اقدام‌هاي ايران‌ستيزانه ترامپ در يك سال و نيم اخير مي‌دانند. جان بولتون پيوندهاي بسيار نزديكي با گروه مجاهدين خلق (منافقين) داشت و در سال 2018 در يكي از گردهمايي‌هاي آنها ادعا كرده بود كه تا پيش از سال 2019 ميلادي، با سقوط نظام ايران به همراه اعضاي مجاهدين در تهران جشن پيروزي خواهد گرفت. 2019 آمد و نه‌تنها بولتون در تهران جشني نگرفت بلكه در تابستان آن از طريق توييتر متوجه اخراجش از تيم ترامپ شد».

 

روزنامه «آرمان‌ملی» نیز در خصوص استعفای جان بولتون نوشت: «شايد کمتر کسي باور مي‌کرد افرادي که روزي يار غار دونالد ترامپ بودند و به او مشاورت مي‌دادند امروز راه خروج از کاخ سفيد را در پيش بگيرند. واقعيت اين است که شرايط بين‌المللي و انزواي آمريکا در نظام بين‌الملل دونالد ترامپ را مجبور به تغيير رويکرد کرد. از اين جهت ترامپي که مذاکره با ايران را برنمي‌تابيد، پس از چند ماه خود متمايل به مذاکره با ايران شده است. لذا طبيعي است که اينگونه رويکردها باب ميل امثال جان بولتون نباشد. از اين رو ترامپ نيز به جاي تغيير سياست اين بار دست به تغيير افراد زده است. در اين راستا روز گذشته رئيس‌جمهور آمريکا در توئيتي از برکناري جان بولتون مشاور امنيت ملي خود خبر داد تا تغيير رويکرد ترامپ به طرز محسوسي احساس شود. ترامپ گفته مشاور امنيت ملي جديد در هفته آينده مشخص خواهد شد».

 

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل آمریکا نیز در مصاحبه با ایلنا گفت: «شاید بتوان جدا شدن نخستین پایه «تیم بی» را در تلاش‌های بن‌زاید، ولیعهد امارات برای تنش‌زدایی با ایران تفسیر کرد. در همین راستا می‌بینیم بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز پس از آنکه با اقدام ایران در سرنگونی پهپاد آمریکایی و عدم مقابله آمریکا مواجه شد، اندکی به تقلیل برخی سیاست‌های ضد‌ایرانی خود روی آورد. اکنون سیاست‌هایی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تنهایی برای برهم زدن فضای گفت‌وگو و حفظ برجام در اروپا و آمریکا در پیش گرفته و تلاش‌هایی برای حفظ سیاست فشار حداکثری بر ایران می‌تواند نشانه‌ای از شکست سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران باشد».

 

این در حالی است که «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با انتشار پستی در اینستاگرام اخراج جان بولتون از کاخ سفید را نشانه‌ای از شکست سیاست های یکجانبه گرا، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و رادیکال دانست و نوشت: «دست کم در همین دوران جهان به واشنگتن نشان داد که پذیرای اینگونه سیاست ها نیست».

 

سایت «عصر ایران» در یادداشت به پیام‌های این برکناری پرداخته و در بخشی از این پیام می‎نویسد: «برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی ترامپ، می‌تواند حاوی پیامی از سوی ترامپ به برخی کشورها به ویژه ایران باشد؛ پیامی با این مضمون که:" حالا شرایط برای مذاکرات مستقیم دو طرف آماده‌تر از گذشته شده است. هر چند که بعید می‌نماید برکناری بولتون در راستای اجابت خواسته احتمالی ایران در این زمینه باشد؛ چه آنکه نه به نظر می‌رسد ایران چنین خواسته‌ای را علنا و به عنوان یکی از شروط مذاکره مطرح کرده باشد و نه ترامپ شخصیتی است که تن به اجابت چنین خواسته‌ای دهد؛ اما برکناری بولتون با توجه به اختلاف نظرهای عمیق ترامپ با او در زمینه مسایل مختلف و نارضایتی‌اش از پروژه‌های ناکام بولتون – به ویژه در زمینه دخالت بی‌حد و مرز و بی‌نتیجه ماه‌های اخیر آمریکا در مسایل داخلی ونزوئلا – می‌تواند حاوی پیامی برای کشورهایی خاص از جمله ونزوئلا، ایران و کره شمالی باشد».

 

«مهدی نوربخش»، استاد روابط خارجی در یادداشتی برای  کانال «راهبرد [محمد جواد روح]»،  نوشت: «رفتن بولتون فرصت‌های کم اما بهتری را برای کشور ما ایجاد می‌کند تا از این فضای جدید برای حل مشکلات بین‌المللی خود خصوصا با آمریکا استفاده کنند. بولتون نماینده "توسعه‌طلبی" (Hawkish Action and Policy) در مقابل "تمایلات برای معامله" (Deal Making) در سیاست‌خارجی این کشور بود. کاملا اشکار است که نتانیاهو و همفکران بولتون در صحنه سیاست آمریکا می‌خواهند که تنش‌ها بین تهران و واشنگتن افزایش یابد و اقتصاد ایران آرام‌آرام به مرزهای غیرقابل‌کنترل و فروپاشی نزدیک شود».

 

رسانه‌های اصلاح‌طلب با برجسته کردن مسأله‌ی استعفای «جان بولتون» به گونه‎ای خود را ذوق زده نشان می‌دهند که گویا سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا به یک شبه دچار تغییرات عمیقی شده است. این در حالی است که به گفته غالب تحلیلگران، سیاست‏های ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و نحوه مواجهه دولت جمهوری‎خواه آمریکا نسبت به نظام جمهوری اسلامی تغییر عمده‌‎ای نخواهد کرد و این تاکتیک بیشتر به یک «دام سیاسی» و یک «هدیه برای برخی اصلاح‎طلبان جهت موج‎سازی در داخل» تشبیه شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده