نوسانات ارزی قدرت پیش بینی آینده را تضعیف می کند-راهبرد معاصر
سیاوش غیبی‌پور، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

نوسانات ارزی قدرت پیش بینی آینده را تضعیف می کند

سیاوش غیبی پور: وقتی ارز پایدار می شود که بخش عرضه و تقاضا در کشور به تعادل برسد و در این صورت این پایداری ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت این نوسانات در مدت زمان بیشتری ادامه خواهد داشت.
سیاوش غیبی‌پور؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 26
کد خبر: ۵۲۱۹۸

مسأله

 

سیاوش غیبی‌پور، تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره کاهش قیمت ارز نسبت به روزهای گذشته در بازار گفت: هر نوسانی آفت اقتصاد است یعنی وقتی نابسامانی ایجاد شد سرمایه گذاری از این وضعیت متاثر می شود و در سطح خرد مدیریت اقتصادی خانوار بهم می ریزد. اثر نوسانات ارزی در دوره ای و بعد از آن بازار را در عرصه های تولید و توزیع و برنامه ریزی و سرمایه گذاری به هم می ریزد.

 

وی در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: اما منطقی نیست که بگوییم این نوسانات برنامه ریزی شده است. چون دولت بزرگترین مصرف کننده اقتصاد کشور است و با ایجاد هر تورمی دولت هم آسیب می بیند. ما باید قبول کنیم که به دلیل دولتی بودن اقتصاد کشور اثر منفی نوسانات ارز ابتدا در دولت دیده خواهد شد. در چنین شرایطی باید دید تزریق های دولت چقدر می تواند اثر پایدار داشته باشد.

 

غیبی پور ادامه داد: اصولا تزریق های دولت می تواند کل فرایند بودجه را کنترل کند مصارف ارزی معمولاً از آنچه دولت تزریق می کند بیشتر است و هم خوانی ندارد. تقاضا برای ارز وجود دارد و اینکه دولت چقدر می تواند با ایجاد تعادل این بحث را متوقف کند مسأله ما است. من تردید دارم این مسأله به صورت بلند مدت کارشناسی شده باشد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: به نظر من، وقتی ارز پایدار می شود که بخش عرضه و تقاضا در کشور به تعادل برسد و در این صورت این پایداری ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت این نوسانات در مدت زمان بیشتری ادامه خواهد داشت. اگر فضای اقتصاد بسته باشد و ما در تنگنا قرار داشته باشیم یقینا این تزریق های تصنعی و غیر واقعی ماندگار نخواهد بود. باید امیدوار باشیم که عوامل داخلی و خارجی تماما در جهتی باشند که پول ملی کشور به این سمت پیش نرود.

 

او در پاسخ به این سوال،  بهترین راهبرد بانک مرکزی در چنین شرایطی باید چگونه باشد گفت: بانک مرکزی امروز سرمایه گذار را بین دو راهی قرار داده است. صادرات و واردات نیز در چنین وضعیتی قرار گرفته است. اگر سیاست دولت ناپایدار باشد و ثبات کوتاه مدت باشد در این حالت نوسانی همه ضرر خواهند کرد. در چنین شرایطی پیش بینی های اقتصادی سخت می شود.

 

وی در ادامه درباره کاهش نرخ دلار آیا می تواند قیمت کالا ها در سایر بازارها را پایین بیاورد؟ پاسخ داد: نکته جالب در اقتصاد این است که ما در سمت بالا رفتن چسبندگی نداریم وقتی بازار می خواهد کالایی را بالا ببرد حتی در بالا رفتن دستمزد ها هیچ کسی مخالفت نمی کند ولی وقتی به سمت پایین می آید چسبندگی وجود دارد و عوامل بازار مقاومت نشان می دهند. یعنی به همان کیفیت که کالایی گران می شود در برگشت وضعیت اینچنین نیست و شاخص ها بهم نمی خورد. اما اگر روند کاهش به همین منوال ادامه پیدا کند کاهش ها اثر را در دوره ای سه ماهه به سمت کاهشی بروز می دهند. این وضعیت در بورس نیز دیده می شود. افزایش ها به دلیل بالا رفتن نرخ ارز بود ولی وقتی برگشت می خورد تأثیر با چسبندگی همراه است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده