صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۵۰
  • سه‌شنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 30 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 29
کد خبر: ۱۰۰۱۰۷
عطا بهرامی، اقتصاددان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

آیا دولت سیزدهم می‌تواند دیپلماسی اقتصادی را احیا کند؟

عطا بهرامی، اقتصاددان پیرامون لزوم توجه به افزایش صادرات، اظهار داشت: انتظار داریم آقای امیر عبداللهیان نگاه ویژه و خلاقانه‌ای به موضوع شناسایی نیازهای کشورهای همسایه برای افزایش صادرات ایران داشته باشند تا بتوانیم در این مسیر به موفقیت‌های چشمگیری دست بیابیم و صادرات کشور را در روند صعودی و افزایشی قراردهیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به جز یک وزیر با رای بالا و قاطع مجلس شورای اسلامی از همان روز اول در عرصه مسئولیت و خدمت گزاری مشغول شدند تا گرهی از مشکلات مردم بگشایند. موضوعی بیش از دیگر موضوعات در رسانه‌ها مطرح میشود مطالبات اقتصادی است که در کانون توجه مردم نیز قرار دارد. از این رو موارد مهمی در عرصه اقتصاد گنجانده می‌شود که یکی ازآنها صادرات به کشورهای همسایه است. عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است برای نیل به هدف افزایش صادرات یک پای کار باید وزارت خارجه باشد. ادامه این گفت‌وگو و نظر این کارشناس اقتصادی را در ادامه می‌خوانید.

 

عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با راهبرد معاصر در خصوص اهمیت نقشی که وزارت خارجه درخصوص تحولات اقتصادی و تبادلات تجاری می‌تواند ایفا کند گفت: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که در وزارت خارجه دولت سیزدهم باید به سرعت در دستور کار قرارداده شود. خوشبختانه آیت‌الله رئیسی وزیر امور خارجه بسیار خوبی را انتخاب کردند.

 

وی در این باره گفت: آقای عبداللهیان به خوبی کشورهای منطقه و سیاست گذاری های آنها را  می‌شناسد، بنابراین جای خرسندی و خوشحالی دارد که آقای عبداللهیان بتواند وزارت خارجه را از بی خاصیتی کنونی و نقش مخربی که در هشت سال گذشته در اقتصاد ایران ایفا کرد خارج کند.

عطا بهرامی درخصوص توسعه روابط تجاری واقتصادی با کشورهای همسایه با مشارکت بالای وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه می تواند با تقویت دیپلماسی اقتصادی و همکاری تنگاتنگ با وزارت صمت، رایزنان بازرگانی قوی و مسلط به کار را به کشورهای همسایه اعزام کند تا نیازهای کشورهای همسایه برای تولید کالا وصادرات کالای ایرانی شناسایی شود. بی تردید دولت آیت‌الله رئیسی و وزارت خارجه در همکاری با سایر وزارتخانه‌های اقتصادی باید سدهای پیش روی صادرات را بشکنند و باعث شوند صادرات بیشتری به کشورهای همسایه داشته باشیم.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: استفاده از رایزنان بازرگانی آگاه و مسلط به کار موضوع مهمی است که باید در تعامل وزارت خارجه با وزارتخانه های اقتصادی به کشورهای همسایه شناسایی شوند. رایزن بازرگانی نباید از دل و بدنه وزارت خارجه انتخاب شود، بلکه وزارت خارجه باید تسهیل گر و کمک کننده وی برای اعزام به خارج و حمایت های جانبی از وی در خارج از کشور باشد. به این منظور امیدواریم وزارت خارجه تعامل بالا و ارتباطات تنگاتنگ ودائمی با وزارتخانه ها و نهادهای اقتصادی داشته باشد تا این مهم انجام شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ارزیابی نیازهای کشورهای همسایه و در میان گذاشتن این موارد با تولید کنندگان و صادر کنندگان موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد. موضوع مهمی که قطعا می‌تواند کمک شایان توجهی به رونق و جهش تولید و افزایش صادرات یا دو برابر شدن صادرات باشد. این موضوع یکی از وعده های اقتصادی رئیس جمهور به مردم است. موضوعی که زمینه ساز افزایش اشتغال، بالا بردن سطح درآمد و افزایش رفاه عمومی جامعه می شود. بنابراین انتظار داریم آقای امیر عبداللهیان نگاه ویژه و خلاقانه‌ای به موضوع شناسایی نیازهای کشورهای همسایه برای افزایش صادرات ایران داشته باشند تا بتوانیم در این مسیر به موفقیت‌های چشمگیری دست بیابیم و صادرات کشور را در روند صعودی و افزایشی قراردهیم.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: