صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 09
کد خبر: ۱۰۱۲۶۸
سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌ وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

پشت‌پرده افزایش تحرکات اخیر داعش در عراق

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از اخراج از افغانستان، نگران اخراج از عراق هستند، گفت: آنها تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت و حمایت از داعش برای افزایش ناامنی در عراق، حضور خود را دراین کشور و سایر کشورهای منطقه به نوعی تثبیت کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در آستانه برگزاری انتخابات در عراق خبرهایی از تحرکات گروه تروریسمی داعش در کرکوک و برخی از نقاط عراق مخابره شده است. موضوعی که به نظر می‌رسد باز هم دست‌هایی در کار است تا در هنگامه خروج آمریکا از افغانستان، با تدارک دیدن ناامنی درعراق، اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را به تاخیر بیاندازد. سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با راهبرد معاصر دلیل تحرکات تروریستی داعش و حمایت های پشت پرده از این گروه تروریستی را توضیح داده است.

 

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس سیاست خارجی و منطقه در گفت‌وگو با راهبرد معاصر در خصوص شدت یافتن عملیات نیروهای تروریستی داعش در برخی مناطق عراق مثل کرکوک در آستانه برگزاری انتخابات در این کشور پیرامون این موضوع به چند نکته اشاره کرد و گفت: معمولا یکی از شیوه‌های مستمری که آمریکایی‌ها برای باقی ماندن و استیلای هر چه بیشتر خود در کشورهای مختلف از آن بهره می‌برند و دائما مترصد به کار بردن چنین شیوه هایی می‌شوند ایجاد احساس خطر و افزایش ناامنی برای مردم آن کشور است.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا به مردم کشورهایی که آنها را تحت نظر و ظلم خود قرار داده‌اند اینگونه تاثیر بگذراند که خروج نیروهای نظامی ما مساوی با افزایش ناامنی و جنگ‌های داخلی و ازدست رفتن صلح و ثبات درکشور شماست، لذا همواره تلاش کرده‌اند تا با راه انداختن یک جنگ شناختی روی افکار عمومی تاثیراتی بگذارند که تامین کننده منافع خود آنها باشد نه منافع آن ملت.

 

این کارشناس مسائل منطقه درباره ارتباطخروج نیروهای امریکایی با افزایش حملات داعش خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا امروز در عراق یک جنگ روانی ایجاد کنند، یعنی اینگونه وانمود کنند که اگر از این کشور بیرون بروند باید منتظر تشدید حملات و پیشروی های داعش باشند، لذا به این دلیل از داعش به شدت حمایت می‌کنند، تا به ناامنی دامن بزند.

 

سیدرضا صدرالحسینی دراین باره توضیح داد: در حقیقت آمریکایی‌ها  بعد از تصویب مصوبه پارلمان عراق در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸همواره این موضوع را برجسته کردند که با خروج نیروهای نظامی ما از کشور عراق، این کشور مجددا مهد ناامنی‌های فراوان می‌شود. این در حالی است که آمریکایی‌ها با چنین تصویرسازی در حقیقت توان داخلی نیروی حشدالشعبی و نیروی پلیس عراق را برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور دست کم و هیچ فرض کرده و سعی می‌کنند فقط خود را عامل امنیت عراق معرفی کنند.

 

وی در این باره تصریح کرد: در حالی که به خوبی واضح است مردم عراق به این بلوغ رسیده‌اند که بتوانند امنیت خود را ایجاد و آن تثبیت کنند. ضمن اینکه مردم عراق درسال‌های مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی وتجربیات ارزنده‌ای کسب کرده‌اند که از آن می‌توانند در مقابل نفوذ و حملات تروریستی نیروهای داعش به خوبی بهره‌برداری کنند.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: در هفته‌های اخیر که فشار مقاومت و افکار عمومی به آمریکایی‌ها بیشتر شده و درخواست برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش یافته، امریکایی‌ها با حمایت‌هایی بیشتر از داعش تلاش می‌کنند در استان‌هایی مانند کرکوک و مناطق مختلفی در عراق، ناامنی‌هایی را ایجاد کنند تا بتوانند براین اساس، اینگونه وانمود کنند که حضور نیروهای آمریکایی برای حفظ امنیت عراق بسیار مهم است. این نکته نباید فراموش شود که حضور بیش از یک دهه آمریکا در عراق طرفدارانی نیز برای آمریکایی‌ها در این کشور ایجاد کرده است. طرفدارانی از قشرهای مختلف سیاسی هستند که با کوچکترین مساله‌ای که درعراق ایجاد می‌شود، فریاد وا امنیت‌ها سر می‌دهند و درخواست می‌کنند که آمریکایی‌ها برای حفظ امنیت در کشور عراق باقی بمانند.

 

سید رضا صدرالحسینی در پایان متذکر شد: این در حالی است که مردم عراق پس از خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از افغانستان انگیزه بیشتری پیدا کردند تا نیروهای مداخله‌گر و متجاوز آمریکایی را از عراق بیرون کنند. بر این اساس آمریکایی‌ها احساس می‌‎کنند، خروج آنها از عراق به مفهوم خروج از منطقه و واگذاری کشورهای منطقه به ملت‌های آنهاست. قطعا آمریکایی‌ها چنین موضوعی را بر نمی‌تابند و تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت و حمایت از داعش برای افزایش ناامنی در این کشور، حضور خود را درعراق و سایر کشورهای منطقه را به نوعی تثبیت کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: