صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 24
کد خبر: ۱۰۳۲۹۴

تلاش جمهوری خواهان برای بلوکه کردن دارایی‌های ایران

مقامات آمریکایی می‌گویند اگر لایحه بلوکه کردن دارایی‌های ایران در کنگره تصویب شود دیگر نمی‌توان امیدی به رفع تحریم‌های تهران داشت.

به گزارش راهبرد معاصر، لایحه دفاعی که به صورت سالانه در آمریکا به تصویب می‌رسد شامل چندین ماده است که این بار در نظر دارد دولت بایدن را از ارائه پول نقد به ایران بازدارد و از این طریق جمهوری خواهان می‌خواهند دولت را تحت فشار قرار دهند تا از لغو تحریم‌ها علیه تهران صرف نظر کند.

بر این اساس، کمیته مطالعات جمهوری خواهان به عنوان بزرگترین نماینده این حزب در کنگره آمریکا در تلاش است تا با تصویب یک لایحه ضدایرانی در برنامه دفاع ملی ۲۰۲۲ مانع رفع هرگونه تحریم علیه ایران شود. مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود این لایحه این هفته در مجلس نمایندگان تصویب شود.

جمهوری خواهان آمریکا می‌خواهند از این طریق به دولت بایدن فشار وارد کنند تا ایران را بر سر میز مذاکره بازگرداند و نسخه ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای با کشورمان را طبق خواسته‌های واشنگتن به روز رسانی کند. این لایحه پس از تصویب در کنگره آمریکا باید به تصویب سنا هم برسد. در صورت تصویب نهایی، این لایحه می‌تواند یکی از مخربترین اقدامات آمریکا در جهت فشار به ایران باشد.

به گفته منابع خبری نمایندگان کنگره ماه هاست روی این لایحه کار کرده اند و به دنبال راه حلی برای جلوگیری از رفع برخی تحریم‌های ایران بودند. گفته می‌شود عده‌ای از دموکرات‌های کنگره هم در طراحی این لایحه ضدایرانی با جمهوری خواهان همراهی کرده اند.

رهبران جمهوری خواه همچنین به دنبال تصویب قانونی هستند تا در صورت لغو احتمالی برخی تحریم‌های ایران این اقدام در اسرع وقت به اطلاع کنگره آمریکا برسد. این امر به منظور جلوگیری از امتناع دولت بایدن از اطلاع رسانی به کنگره در ادامه روند مذاکرات صورت گرفته است. پیشتر دولت ملزم به ارائه چنین اطلاعاتی به کنگره آمریکا نبود.

یکی دیگر از موارد این لایحه این است که دولت بایدن را مجبور می‌کند تا گزارشی از اقدامات ایران در منطقه به کنگره ارائه دهد؛ اقدامی که در صورت تصویب تا به حال از سوی قانونگذاران آمریکا بی سابقه بوده است. در این لایحه همچنین مواردی برای کنترل روابط ایران با چین نیز در نظر گرفته شده است. برخی جمهوری خواهان آمریکا به شدت از افزایش همکاری‌های دو جانبه میان ایران و چین نگرانند.

دولت بر طبق این لایحه موظف است کنگره آمریکا را به صورت منظم در جریان روابط پکن – تهران به ویژه در زمینه نظامی از جمله خرید و فروش تسلیحات، سفر مقامات نظامی و حمایت‌های مالی قرار دهد.



این طرح ضدایرانی در حالی در کنگره ارائه شده است که دولت بایدن مدعی تلاش برای بازگشت به توافق برجام است. مقامات آمریکایی با رویکردی دوگانه به طور پیوسته از ایران برای اجرایی نکردن توافق هسته ای انتقاد می کنند، این در حالی است که در پس پرده مایل به لغو هیچکدام از تحریم ها علیه مردم ایران نیستند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما