صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 29
کد خبر: ۱۰۳۸۸۸

سرلشکر صفوی: شکست حصر آبادان نقطه عطفی در وحدت ارتش و سپاه بود

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در نشست واکاوی عملیات ثامن الائمه که منتج به شکست حصر آبادان شد، گفت: شکست حصر آبادان نقطه عطفی در وحدت ارتش و سپاه بعد از فرار بنی صدر بود و پیروزی این عملیات مبدا تحول در استراتژی عملیاتی ایران بود.

به گزارش راهبد معاصر؛  سرلشکر سیدیحیی صفوی رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در نشست واکاوی عملیات ثامن الائمه شکست حصر آبادان طی سخنانی اظهار داشت: عملیات شکست حصر آبادان سرآغاز شکست های سیاسی و نظامی رژیم عراق بود.

 

وی افزود: شکست حصر آبادان نقطه عطفی در وحدت ارتش و سپاه بعد از فرار بنی صدر بود و پیروزی این عملیات مبدا تحول در استراتژی عملیاتی ایران بود.

 

سردار صفوی ادامه داد: عراقی ها 19 مهر ماه سال 59 از رودخانه کارون گذشتند و در شرق کارون با گرفتن سرپل و با تصرف جاده اهواز_ آبادان، جاده ماهشهر به آبادان را هم گرفتند و روز نهم آبان روی رودخانه بهمنشیر پل زدند و با گذشتن از این رودخانه قصد تصرف آبادان بر دو طرف اروند رود مسلط شوند و به این ترتیب قرارداد 1975 الجزایر را زیر پا بگذارند.

 

وی تصریح کرد: ما در جریان عملیات خمینی روح خدا فرمانده کل قوا با 340 نفر به یک لشکر زرهی عراق حمله کرده و 3 کیلومتر پیشروی کردیم و پس از آن عراق 10 روز به ما حمله کرد تا ما را عقب بزند اما ما 100 شهید دادیم ولی عقب نشینی نکردیم و این عملیات مبدا طراحی عملیات ثامن الائمه شد.

 

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اظهار داشت: در اردیبهشت سال 60 طرح این عملیات را برای تصویب به شورای عالی دفاع بردم و علی رغم کارشکنی بنی صدر با حمایت آیت الله خامنه ای این عملیات تصویب شد و قرار شد تا ما این عملیات را با هماهنگی لشکر 77 خراسان اجرا کنیم.

 

وی ادامه داد: ساعت 1 بامداد 5 مهر سال 60 عملیات ثامن الائمه از سه محور اجرا شد و رزمندگان اسلام موفق به انهدام نیروهای عراقی شده و محاصره آبادان شکسته شد. در این عملیات حقیقتا نیروهای لشکر 77 و هوانیروز ارتش نقش بسیار تعیین کننده ای داشتند و رشادت های فراوانی از خود نشان دادند./تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: