صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 01
کد خبر: ۱۰۴۰۰۲
مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و‌گو با راهبرد معاصر پاسخ می‌دهد:

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران، چگونه قابل اخذ است؟

مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و‌گویی درباره بدهی 400 میلیون پوندی بریتانیا به ایران گفت: غرب همه همت خود را به خرج می دهد و با تمام تلاش سعی می کند ایران را تحت فشار حداکثری قرار دهد. از همین رو سعی می‌نماید تا حتی کوچک‌ترین مبلغی نیز به دست ایران نرسد. در چنین شرایطی، دیپلماسی قدرت تنها راهکار وادار کردن طرف مقابل به بازپرداخت این بدهی و سود انباشته این سال‌هاست.

 

مصطفی خوش چشم کارشناس بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره بدهی 400 میلیون پوندی انگلیس به ایران و رایزنی‌های کشورمان جهت اخذ این طلب گفت: طبیعتاً انگلیسی ها سعی می‌کنند هیچ امکان مالی به ایران ندهند تا فشار حداکثری همچنان بر ایران باقی بماند. از انجا که ایران الگوی استقلال و مقاومت در میان کشورهای جهان است و موفقیت آن باعث پیروی دیگر کشورها و مردمان دیگر کشورها از این مسیر می شود، غرب همه همت خود را به خرج می دهد و با تمام تلاش سعی می کند ایران را تحت فشار قرار دهد. از این بابت سعی می کند حتی کوچک ترین مبلغی هم به دست ایران نرسد. تبعاً دیپلماسی قدرت تنها راهکار وادار کردن طرف مقابل به بازپرداخت این بدهی و سود انباشته این سال‌هاست که البته نظام هم در طول سال‌های گذشته دقیقاً در راستای این سیاست عمل کرده و این راه را ادامه می دهد.

 

وی در پاسخ به این پرسش، سیاست عدم پرداخت بدهی بریتانیا به ایران در راستای فشار بر ایران است، تصریح کرد: از قبل برجام هم این‌گونه بود. یعنی در مجموع سعی می‌شد تا ایران را ذیل فشار قرار دهند و از دسترسی ایران به منابع مالی ممانعت و محدودیت به عمل می‌آمد. این سیاست در طول دوره اوباما به بعد که تحریم های ایران و زیرساخت های آن به ناگهان گسترش یافت و طبیعتاً فشارها هم نیز همزمان بیشتر شد. قطعاً انگلیسی ها تا زمانی که با امریکا به بازپرداخت این بدهی هماهنگ نکنند سعی دارند که عمل نکنند حتی در زمان برجام دیدیم از بازپرداخت آن سرباز زدند. انگلستان دو دلیل برای عدم بازپرداخت این بدهی دارد. یک دلیل مربوط به انگلیس و نگه داشتن این پول در نزد انگلیس است که طبیعتاً ترجیح می دهند این مبلغ هنگفت از حساب ها بیرون نرود، دلیل دوم ، برخورد غرب با ایران است که سعی می کنند دسترسی ایران بعنوان الگوی مقاومت و استقلال طلبی به منابع مالی هر چه محدودتر و غیرممکن تر شود تا ایران بیشتر ذیل فشار قرار گیرد.


خوش چشم درباره چراغ سبز نشان دادن امریکا به برجام در هفته‌های آتی گفت: به نظر من، امریکا هیچ چراغ سبزی نشان نمیدهد. اصلاً اینها چراغ سبز نیست. در ایران اسم این را چراغ سبز می گذارند. امریکا درخواست دارد ایران ذیل برجام و مذاکرات برجامی برگردد و در حقیقت درخواست های امریکا برای ورژن و نوع جدید برجام یا برجام 2021 را که در مذاکرات وین بر آن پافشاری می کردند را بپذیرند. برجام مرحله اول از چندین گام استراتژی مهار امریکا است که تنها فرمول و استراتژی برخورد و مقابله با ایران است با توجه به ناکارامد بودن راه های نظامی و دیگر گزینه ها امریکا تنها راهکاری که برای کند کردن و متوقف کردن رشد ایران در منطقه دست یافته همین استراتژی مهار است.


او افزود: اگر قرار باشد بر روی این خط این استراتژی جلو بروند نیاز دارند گام اول سکوی پرتاب برجام باشد تا به دنبال آن توافق نامه های بعدی پیش بیاید. بنابراین، برجام به شکلی که امریکایی ها می خواهند یعنی بدون برداشتن موثر تحریم ها یک ضرورت برای استراتژی تقابل امریکا با ایران است و اگر این راهکار برای آنها جواب ندهد کمی سردرگم می شوند چرا که به این سادگی نمی توان استراتژی تقابل با ایران را با فرمول دیگری جایگزین کرد.


این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: مطلب دیگر، امریکایی ها در حقیقت به هیچ عنوان چراغ سبز نشان ندادند و نگفتند درخواست های ما در زمینه توافق موشکی، منطقه ای، حقوق بشری و غیره را برمی داریم و متوقف می کنیم. هیچگاه اعلام نکردند همه چهار لایه تحریم ها یا به زغم انها سه لیست تحریمی سفید، زرد و قرمز را در صورت بازگشت ایران به توافق را به مذاکرات وین و احیای برجام برخواهیم داشت. شرایط امریکایی ها همان شرایطی است که در پایان گفتگوها با آقای عراقچی بدان رسیدند و فقط درخواست می کنند که آن توافق مدنظر برای برجام به روز رسانی شده اجرایی شود.


وی در پایان اذعان کرد: همه این فشارها برای این است که ایران به مذاکرات وین به شکل مورد دلخواه امریکا بازگردد. دلیل بعدی که از همه اینها مهم تر است این که ایران در حال انجام غنی سازی هم به لحاظ صرف خلوص به 60 درصد رسیده و هم سایز و اندازه ذخایر اورانیومی غنی شده آن در حال رشد و گسترش است. بنابراین، هر روزی که ایران به پای مذاکره نمی رود و آن را به تاخیر می اندازد ابزار و اهرم فشار بیشتری بر روی طرف غربی پیدا می کند و امریکایی ها این را بخوبی می دانند و همچنین دوران پیک تاثیرگذاری تحریم های امریکا گذشته است و امریکا می داند هر روزی که می گذرد تاثیرگذاری تحریم ها اندکی کاهش می یابد. به این ترتیب در حالی که فشار طرف اقتصادی و تحریمی امریکا در حال کاهش است و اهرم فشار ایران هر روز در حال تقویت است امریکایی ها به شدت دنبال این هستند که هر چه زودتر مذاکرات شروع شود تا وضعیت برای آنها از این بدتر نشود. هر یک روزی که ادامه مذاکرات به تاخیر می افتد وضعیت و جایگاه و دست ایران پرتر می شود. دلیل اصلی این همه درخواست این مسئله است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: