صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 17
کد خبر: ۱۰۵۵۵۴
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می‌دهد؛

هدف بازیگران پشت پرده انتخابات عراق چیست؟

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اردن، امارات، عربستان و آمریکایی‌ها در مدیریت و مهندسی انتخابات عراق نقش داشتند و در آینده پارلمان عراق با چالش جدی مواجه خواهد شد، اظهار داشت: این کشورها تلاش کردند تا برخی از جریان‌های غیر همسو با مرجعیت یا چهره‌های ضد مرجعیت و ضد نیروهای مردمی و ضد ایران را به عرصه قدرت در پارلمان عراق برسانند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پنجمین انتخابات پارلمان عراق در حالی به پایان رسید که بخش اعظمی از نیروهای مردمی و مشارکت کنندگانی که نمایندگان واقعی مردم به شمار می روند از نتایج انتخابات و کرسی های کسب شده معترض هستند. جریان‌ها و روندهایی که در روزهای اخیر افشا و رسانه‌ای شده از این موضوع مهم پرده برداشته است که در پشت پرده قرار بر حذف تدریجی نیروهای مردمی از صحنه سیاست عراق است.

 

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با «راهبرد معاصر» به موضوع تقلب صورت گرفته در انتخابات پارلمان عراق اشاره کرد و گفت: انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که پنجمین انتخابات در طول چند سال گذشته عراق بعد از فروپاشی حکومت غیر مردمی و مستبد صدام برگزار شد علی رغم اینکه انتظار می رفت خواسته های مردم مورد توجه سیاسیون ودست اندرکاران برگزاری انتخابات قرار بگیرد، اما متاسفانه با مسائل و مشکلاتی همراه شد که به خوبی پرده از این ماجرای تلخ برداشت که عوامل داخلی خود فروخته و فریب خورده و عوامل خارجی به شدت در مهندسی انتخابات صورت گرفته نقش داشتند.

 

وی افزود: در حالی که انتظار می رفت نیروهای مردمی حشد الشعبی مثل دوره گذشته کرسی های قابل توجهی در پارلمان کسب کنند اما مشاهده کردیم با دست کاری ها و مهندسی های ضد حشد الشعبی متاسفانه برخی تلاش کردند تا جریان های تاثیر گذار در مسائل عراق مثل حشد الشعبی کنار زده شوند.

 

هانی‌زاده تصریح کرد: آنچه برخی جریان‌های داخلی و خارجی در پنجمین انتخابات پارلمان عراق دنبال کردند اجرای سناریویی است که متاسفانه دشمنان ملت عراق از زمان روی کار آمدن نیروهای مقاومت مردمی به آن می اندیشند. آنها تلاش می کنند تا رابطین مردم با مرجعیت و نیروهای مقاومت را به شدت در پارلمان کاهش دهند و یا اصلا حذف کنند.

 

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بازگشت برخی از چهره‌های نزدیک به حزب بعث به قدرت اظهار داشت:  با توجه به جریان‌سازی‌هایی که در طول سال‌های اخیر علیه جریان‌های نزدیک به الحشد الشعبی، مرجعیت و ایران صورت گرفت متاسفانه انتخابات به صورت ناگهانی و غیر قابل تصور تغییراتی کرد تا کرسی های بیشتری به نیروهای مقاومت نرسد. این امر نشان می‌دهد که اولاً در جریان نظارت بر انتخابات تلاش شده تا عوامل رقیب وابسته به حزب بعث عراق در انتخابات نفوذ بیشتری داشته باشند و تاثیر گذاری خود را در انتخابات بیشتر نشان دهند، ضمن اینکه پیروزی خالد سلطان هاشم فرزند وزیر دفاع جنایتکار سابقه عراق در دوران صدام نشان دهنده بازگشت نیروهای بعثی با چهره‌های جدید به عرصه قدرت و سیاست عراق است. متاسفانه برخی از این نیروها هم اکنون در حال بازگشت به قدرت هستند.

 

وی درباره نقش کشورهای خارجی در مهندسی انتخابات پارلمان عراق گفت: برخی کشورهای منطقه مثل اردن، امارات عربستان و حتی آمریکایی ها هم در مدیریت و مهندسی انتخابات نقش داشتند.این کشورها تلاش کردند تا برخی از جریان‌های غیر همسو با مرجعیت یا چهره های ضد مرجعیت و ضد نیروهای مردمی و ضد ایران را به عرصه قدرت در پارلمان برسانند تا آنها پیروز میدان باشند. پیروزی ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی رئیس سابق پارلمان با حدود ۳۸ کرسی نشان می‌دهد پارلمان عراق همسو با مرجعیت نخواهد بود بلکه در تقابل با مرجعیت و با نیروهای مردمی شکل گرفته است.

 

این کارشناس مسائل منطقه این موضوع را مقدمه‌ای برای کاهش نفوذ نیروهای مردمی و الحشدالشعبی دانست و تصریح کرد: با صراحت می توان گفت در آینده ای نه چندان دور پارلمان عراق با چالش جدی مواجه می شود. اگرچه در حال حاضر اعتراضاتی از سوی ائتلاف های مردمی صورت گرفته اما به نظر نمی‌رسد در موازنه سیاسی در آینده عراق تغییر چندانی صورت بگیرد. لذا  پارلمان آینده، پارلمانی در تقابل با دشمن نیست، بلکه هدف این است که مصوبه پارلمان گذشته ناظر بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق عملیاتی نشود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: