صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۱۸
  • يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 18 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۲ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 03
کد خبر: ۱۰۸۱۸۶

بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به آغاز مذاکرات وین

بنا بر بیانیه اتحادیه اروپا در کمیسیون مشترک برجام که 8 آذر برگزار می شود نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران حضور خواهد داشت.

به نقل از العربیه، اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام قرار است روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در وین نشست داشته باشد.

در این بیانیه آمده است: «انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای قرار است ریاست نشست این کمیسیون مشترک را بر عهده داشته باشد و نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران نیز در آن حاضر خواهند شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا همچنین آمده است شرکت کنندکان در این نشست، به گفتگو‌ها پیرامون احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و نیز کیفیت تضمین اجرای کامل و فعال این توافق از سوی همه طرف‌ها ادامه خواهند داد.

ازسوی دیگر، انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام نیز در توییتی از ازسرگیری مذاکرات در تاریخ ۲۹ نوامیر خبر داد.
او در حساب توییتری خود به نقل از سرویس خارجی اروپا نوشت: پس از رایزنی با تمامی طرف‌های حاضر در برجام و آمریکا، توافق بر ازسرگیری مذاکرات در وین در تاریخ ۲۹ نوامبر حاصل شده است.

گفتنی است پیشتر نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در پیامی به اعلام زمان برگزاری مجدد مذاکرات احیای برجام در وین ازسوی مقام‌های ایران واکنش نشان داده بود.

اولیانوف در پیامی توییتری نوشته بود: «مذاکرات وین در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) دوباره ازسر گرفته می‌شود.»
او در ادامه افزود: «این تصمیم که مدت‌ها منتظرش بودیم، راه را برای رفع تحریم‌های آمریکا و تعهد کامل ایران به توافق هسته‌ای هموار می‌کند.»
این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا نیز از اعلام تاریخ ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای استقبال کرد. ند پرایس اعلام کرد: اروپایی‌ها با ایرانی‌ها درمورد ازسرگیری مذاکرات هماهنگی کردند. از اعلام تاریخ ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در پایان ماه نوامبر استقبال می‌کنیم.

کشور‌های عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامل "ایران، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه به علاوه آمریکا (که از این توافق خارج شد) " شش دور مذاکره را در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین در تلاش برای بازگرداندن توافق انجام دادند که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: