صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۵۳
  • دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 29 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 11
کد خبر: ۱۰۸۳۰

فعالان ضدجنگ فرانسه مانع صادرات تسلیحات به عربستان شدند

دو گروه از فعالان ضدجنگ فرانسه در اعتراض به رفتارهای ضدحقوق بشری عربستان مانع از انتقال تسلیحات به کشتی سعودی شدند که عازم عربستان بود.
به گزارش راهبرد معاصر، بنا به گفته یکی از مقامات محلی فرانسه، یک کشتی سعودی که قرار بود یک محموله تسلیحاتی را در فرانسه بارگیری کند، با مداخله فعالان ضدجنگ، مجبور شد بندر «لوهاور» را بدون سلاح ترک کند.

این منبع محلی به خبرگزاری رویترز اطلاع داد که کشتی سعودی هم‌اکنون عازم «سانتاندر» اسپانیا است.

 گزارش‌ رویترز حاکی از آن است که روز پنجشنبه، دو گروه حقوق بشری فرانسه به دنبال ممانعت از انتقال تسلیحات به کشتی عربستان سعودی بودند.

این فعالان ضدجنگ تأکید کردند که این محموله تسلیحاتی پیمان بین‌المللی تسلیحات را نقض می‌کند و به همین منظور مانع صادر شدن تسلیحات از فرانسه به عربستان شدند.

طبق اعلام قبلی نهادهای حقوق بشری یمنی، بیش از ۳۰ هزار نفر نیز در نتیجه غیرمستقیم جنگ جان باخته‌اند که عمده آنان بیمارانی هستند که به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی رژیم سعودی، یا داروی کافی دریافت نکرده‌اند یا موفق نشده‌اند برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند.

به دنبال تجاوزات رژیم آل سعود در یمن، بسیاری از گروههای حقوق بشری خواستار قطع صادرات سلاح به عربستان شدند.

با اینحال، دولت آلمان به رغم ایجاد ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان، در یک سال نخست فعالیت خود، 400 میلیون یورو به ائتلاف سعودی سلاح فروخته است.

جنگ رژیم سعودی علیه یمن از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری ریاض ادامه دارد، تاکنون بیش از ۵۰ هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است.

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (۱۲ مرداد ۹۷) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره قربانیان جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده، اما رسانه‌های بین‌المللی همچنان آمار قبلی خود مبنی بر ۱۰ هزار کشته را ذکر می‌کنند.

فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: