صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 15
کد خبر: ۱۰۹۸۲۱
به بهانه سالروز درگذشت «ادواردو آنیلی»؛

«ادواردو آنیلی»، نماد گسترش اسلام در جهان غرب

ادواردو آنیلی درباره مسلمان شدن خود چنین می‌گوید:«زمانی که در دانشگاه نيويورک درس می‌خواندم، یک روز در کتابخانه قدم می‌زدم و کتاب‌ها را نگاه می‌کردم. نگاهم به کتاب قرآن افتاد. کنجکاو شدم بدانم در قرآن چه چیزی آمده است. آن ‌را برداشتم و شروع به ورق زدن کردم و آیات آن را به انگلیسی خواندم، احساس کردم این کلمات، کلمات نورانی هستند و نمی‌تواند گفته بشر باشد. اين بود که من بسیار تحت تاثیر اسلام قرار گرفتم.»

 

به گزراش راهبرد معاصر؛ اسلام دین محبت و اخلاق است و شاید همین مشخصه کافی باشد تا  از زمان ظهور این دین آسمانی در 1400 سال پیش تاکنون، همواره مورد هجمه آنهایی باشد که به دنبال منفعت طلبی از طریق گسترش خشونت و بی اخلاقی بوده و هستند. چراغ هدایت بشریت در آیات نورانی کلام وحی و در قرآن نهفته است؛ آیاتی که تاکنون انسان‌های بسیاری را چه از روستایی در برهوت آباد و چه از قلب تمدن، در اوج شهرت و محبوبیت به سمت خود خوانده و نور هدایت را به دل های آنها تابانده است. این همان امری می‌باشد که نگرانی های بسیاری برای دشمنان اسلام و مسلمانان به همراه داشته است.

 

شاید از همین روست که دشمنی نظام مند با اسلام از ديرباز در انديشه غربي‌ حک شده است، تا جایی که اسلام هراسی از جمله پدیده‌های مهمی می‌باشد که از دیرباز در دستور کار کانون‌های معارض با اسلام در جوامع غربی و اندیشه های الحادی زیر سایه تحریف شده مسیحی و یهودی قرار داشته است. این مهم به ویژه پس از 11 سپتامبر شدت و قوت گرفت. نتیجۀ برخی مطالعات در خصوص چرایی گرایش غرب به هراس از اسلام جهت جلوگیری از گرویدن بشر سردرگم در روزگار کنونی به اسلام  حکایت از آن دارد که عادی‌ سازی اسلام‌‌هراسی با هدف هژمونیک‌‌سازی الگوی سیاسی لیبرال، به هدفی راهبردی برای جامعه‌ غربی بدل شده است.

 

با وجود تمام تلاش های کانون های معارض با اسلام در غرب و تبلیغات وسیعی که بر ضد اسلام صورت می گیرد، پرتو نور اسلام همچون خورشیدی‌ست که یکسان بر همگان می تابد و هر از گاه خبر گرویدن یکی از مشاهیر آن دیار به دین مبین اسلام نمایانگرِ تجلیِ هدایتگر این دین مبین است.

 

بر اساس یک تحقیق در کشورهای غربی، تعداد کسانی که مسلمان می‌شوند، هر روز در حال افزایش است. در این کشورها با وجود فضای اسلام‌‌هراسی و تبعیض علیه مسلمانان، افراد کنجکاو می‌شوند که بیشتر در مورد دین اسلام تحقیق و بررسی کنند و همین امر آنها را به سمت اسلام سوق می‌دهد و در نهایت مسلمان می‌شوند.

 

 بسیاری از سلبریتی های جهان در اوج شهرت، محبوبیت و رفاه و زرق و برق باز برای رسیدن به آرامش و رستگاری واقعی به اسلام پناه می برند. بر اساس آمار مرکز تحقیقاتی «پیو» آمریکا، اسلام در حال حاضر بیشترین رشد را در قیاس با سایر ادیان جهان دارد. تخمین زده می‌شود در اواسط قرن ۲۱ تا حدود سال ۲۰۵۰میلادی، اسلام پرجمعیت ‌ترین دین دنیا باشد.

 

از ادواردو آنیلی تا محمدعلی کِلی

از جمله چهره های معروف غربی که در اوج ثروت و محبوبیت به دین مبین اسلام گرویدند می توان به ادواردو آنیلی، محمدعلی کِلی،زین مالک، ماهرشالا علی، شکیل اونیل، جَنِت جکسون، دِیو چَپِل، دکتر آز، آیس کیوب، الن بارستاین، جرمین جکسون و ... اشاره کرد. افرادی که با وجود مشکلات فراوان در غرب به دلیل اسلام هراسی در جامعه ای که زندگی می کنند، باز راه هدایت و کلام الهی وحی را پذیرفتند و برخی دیگر مانند ادواردو آنیلی حتی در راه پایداری در دین اسلام شکنجه های مختلف شده و سرانجام شهادت در راه اسلام را پذیرفتند.

 

گوشه ای از زندگی ادواردو آنیلی

ماجرای زندگی و گرویدن «ادواردو آنیلی» به اسلام با نام «مهدی آنیلی» فرزند سناتور جيانی آنيلی، میلیاردر ایتالیایی و مالک فیات، لامبورگینی و فِراری داستان جالبی است که قصد داریم به مناسبت ساگرد شهادت وی در 24 آبان 1379 مرور کوتاهی بر آن داشته باشیم.

 

شهید آنیلی در 6 ژوئن 1954 در نیویورک به دنیا آمد. پدرش میلیاردر ایتالیایی و  صاحب کارخانه‌های ماشین سازی فیات، فراری، اوبکو، لامبورگینی، لانچیا، آلفارمو، چندین کارخانه صنعتی، بانک‌های خصوصی، شرکت‌های طراحی مد و لباس، روزنامه‌های لاستامپا، کوریره، دلاسرا و باشگاه فوتبال یوونتوس بود. پدر ادواردو کاتولیک و مادرش یک بانو یهودی بود. وی مدرک دکترای ادیان و فلسفه شرق را از دانشگاه پرینستون آمریکا دریافت کرد.

 

ادواردو آنیلی درباره مسلمان شدن خود چنین می‌گوید:«زمانی که در دانشگاه نيويورک درس می‌خواندم، یک روز در کتابخانه قدم می‌زدم و کتاب‌ها را نگاه می‌کردم. نگاهم به کتاب قرآن افتاد. کنجکاو شدم بدانم در قرآن چه چیزی آمده است. آن ‌را برداشتم و شروع به ورق زدن کردم و آیات آن را به انگلیسی خواندم، احساس کردم این کلمات، کلمات نورانی هستند و نمی‌تواند گفته بشر باشد. اين بود که من بسیار تحت تاثیر اسلام قرار گرفتم. کتاب را امانت گرفتم و بیشتر مطالعه کردم و احساس کردم که آن را می‌فهمم و قبول دارم.»

 

از ایران تا تشیع

نخستین آشنایی‌ آنیلی با «تشیع» از طریق مصاحبه محمدحسن قدیری ابیانه با تلویزیون ایتالیا است که پس از آن  برای دیدار با وی به سفارت مراجعه می‌کند و «پیوند دوستی» بین آن‌ها ایجاد می‌شود. وی در سفر به ایران به دیدار امام(ره) می‌رود و امام از روی مهر پیشیانی این فرد تازه مسلمان شده را می‌بوسند. در این جلسه مقام معظم رهبری، آقای هاشمی، سیداحمد خمینی و فخرالدین حجازی هم حضور داشتند.

 

ادوادو چند بار به ایران سفر می کند و به زیارت حرم امام رضا(ع) هم مشرف می شود. با اینكه وی به دلیل موقعیت مالی و سیاسی خانوده‌اش با بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی جهان ملاقات كرده بود، در ملاقات با حضرت امام(ره) به شدت شیفته سادگی، عظمت و معنویت ایشان می شود و به گفته خودش این ارتباط عملاً مسیر زندگی ادواردو را عوض می کند.


افزایش فشارها علیه آنیلی

ادواردو از ابتدای تشرف به دین اسلام توسط والدین‌اش به محرومیت از ارث تهدید می شود. این فشارها تا حدی ادامه می یابد که او حتی پول کرایه تاکسی هم نداشته است. با تشدید فشارها وی توسط خانواده‌اش شکنجه و زندانی می‌شود، اما ادواردو فکر طلبه شدن در قم و کمک به گسترش اسلام را در سر می پرورانده است.

 

خانواده آنیلی برای آنکه ادواردو را از ارث محروم کنند، سعی زیادی در دیوانه جلوه دادن وی داشتند. به همین منظور وی را در بیمارستانی روانی بستری کردند که به گفته ادواردو، همه کارکنان آن یهودی بودند. ادواردو به خاطر ترس از شستشوی مغزی در آن تیمارستان سعی کرد تا از آنجا فرار کند. 

 

ادواردو نمی‌توانست در قبال توهين به مقدسات و جنایات اسراییل در فلسطین سکوت کند و حتی به سران دیگر کشورها برای جلوگیری از آن تلفن می زد و قصد داشت با اعمال نفوذش طی قراردادی با یکی از کانال های تلویزیونی، مستندی در خصوص کشورهای اسلامی به تهیه کنندگی خودش بسازد. همچنین وی تصميم داشت با ايجاد تغييراتی اساسی در قسمت مديريت تجاري شركت فيات به زد و بندها پايان دهد.

 

راز قتل آنیلی چه بود؟

‌ سرانجام  جسد ادواردوآنیلی 15 نوامبر سال ۲۰۰۰ (۲۴ آبان ۱۳۷۹) در زیر پل ژنرال فرانکو رومانو پیدا شد. ظاهر قضیه نشان می‌داد که وی از روی پل به پائین پرت شده ‌است. اداره پليس جنايی ايتاليا در گزارشی با ارائه شواهدی سعي كردند قتل وی را خودكشی جلوه دهند اما شواهد صحنه قتل همگی حكايت از غيرواقعی بودن خودكشی دارد.

 

نکته جالب آن است که این رسانه‌ها، «ادواردو» را فردی حساس، گوشه‌گیر، منزوی‌، خجالتی، معتاد و بیمار توصیف كردند، اما در میان حجم عظیم اخبار منتشره، خبری از انجمن فارغ‌التحصیلان ایتالیا منتشر شد كه ادواردو را یك مسلمان شیعه معرفی كرد و ادعا کرد كه وی توسط عوامل صهیونیست به شهادت رسیده است. اما علیرغم ارسال این خبر برای رسانه‌های مختلف، هیچ‌ كدام حتی اشاره‌ای هم به آن نكردند.

 

قاضی پرونده، یك روز پس از مرگ وی اعلام كرد كه او خودكشی كرده است. بنابراین تحقیقات خاصی در خصوص این مرگ مشکوک انجام نشد و جسد وی بدون كالبد شكافی در همان روز دفن گردید.

 

بهره سخن

زندگی پر فراز و نشیب مهدی آنیلی، ماجرای مرگ مشکوک و نامعلوم ماندن سرگذشت ثروت میلیاردی او حکایت از دست های پشت پرده‌ای دارد که از اسلام و مسلمانان هراس دارند و برای نجات خود به هر حیله و دستاویزی چنگ می زنند. اما باز هم در میان این هجمه عظیم از اسلام هراسی وقتی نور الهی کلام وحی به دل کسی بتابد یارایی برای اسلام هراسان غربی باقی نمی گذارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: