صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۳۸
  • پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 01 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 02
کد خبر: ۱۱۲۰۰۳

سخنگوی کرملین:ادعا‌های اوکراین درباره کریمه تهدیدی برای روسیه تلقی می‌شود

دیمیتری پسکوف گفت:ادعا‌های زلنسکی مبنی بر اینکه تمرکز اصلی اوکراین باید برگرداندن کریمه در داخل مرزهایش باشد در مسکو به عنوان تهدیدی برای روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: احتمال اقدام نظامی در منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین همچنان زیاد است.

پسکوف گفت: مسکو لفاظی‌هایی را که از سوی اوکراین می‌آید، تهاجمی می‌بیند. روسیه در حال تجزیه و تحلیل اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است.

پسکوف افزود: ادعا‌های زلنسکی مبنی بر اینکه تمرکز اصلی اوکراین باید برگرداندن کریمه در داخل مرزهایش باشد در مسکو به عنوان تهدیدی برای روسیه تلقی می‌شود.

روسیه و اوکراین از زمان الحاق کریمه به روسیه در پی یک همه پرسی همچنان در حال کشمکش هستند. از سویی تنش‌های آمریکا و روسیه بر سر اوکراین هم این روز‌ها بالا گرفته است. آمریکا می‌گوید مسکو قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به اوکراین حمله نظامی کند. ادعایی که هر بار مقامات مسکو آن را با قاطعیت تکذیب می‌کنند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو، سردمدار رئالیسم تهاجمی و از برجسته ترین استراتژیست های تاریخ جهان بر این باور است که سیاست احمقانه آمریکا در گسترش ناتو به مرزهای روسیه، پیگیری انقلاب های رنگی در کشورهای تحت نفوذ مسکو و در نهایت اعمال نفوذ در میان کشورهای شرق اروپا دلیل اصلی بحران اوکراین است.

بر اساس منطق رئالیسم تهاجمی، قدرت های بزرگ به شدت به مرزهای خود حساسیت داشته و در صورت تهدید امنیتی آمادگی واکنش نظامی به آن را دارند. مرشایمر تاکید دارد که سیاست خارجی توهم آمیز آمریکا پس از پایان جنگ سرد مسبب بحران کنونی اوکراین، جنگ گرجستان و مداخلات اشتباه واشنگتن در خاورمیانه بوده است.

همزمان با تشدید نگرانی های کشورهای غربی از احتمال رویارویی نظامی روسیه با اوکراین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار بود امروز در حاشیه اجلاس سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و در این زمینه به رایزنی بپردازد.

گفته می‌شود بلینکن قرار است به صورت جداگانه با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشد./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: