صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 05
کد خبر: ۱۱۲۲۹۶

علت لغو نشست وزاری خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان

باکو اعلام کرد که نشست وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شهر «استکهلم» در سوئد به ابتکار باکو برگزار نشد.

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که نشست وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شهر «استکهلم» در سوئد به ابتکار باکو برگزار نشد.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمینا» وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که به دلیل سفر غیرقانونی نمایندگان ارمنستان به قره باغ کوهستانی، از برگزاری این نشست خودداری کرده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است: «نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در تاریخ ۲ تا ۳ دسامبر در استکهلم برگزار شد و نماینده جمهوری آذربایجان نیز در آن حضور داشت. روسای مشترک گروه مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا پیشنهاد کردند تا نشستی بین وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و جمهوری آذربایجان برگزار شود، اما مشخص شد که گروهی از نمایندگان پارلمان ارمنستان سفر غیرقانونی به خاک جمهوری آذربایجان (قره باغ کوهستانی) داشتند.»

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آمده است که در واکنش به این اقدامات، باکو برگزاری دیدار دو وزیر خارجه را غیر ضروری دانست. باکو اعلام کرده که موضع ایروان تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه را تضعیف می‌کند.

در تحولی دیگر بین باکو و ایروان، جمهوری آذربایجان روز شنبه از آزادی شماری از اسرای ارمنستانی خبر داد. جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ۱۰ نظامی اسیر ارمنستانی را آزاد کرده است. به گفته باکو، این افراد در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ هنگام جلوگیری از تحرک نیرو‌های مسلح ارمنستان در مسیر «کلباجار» در نقطه مرز دولتی بازداشت شدند.

منابع رسانه‌ای خبر دادند که ارمنستان نیز نقشه اراضی مین گذاری شده را به باکو تحویل داده است. این فعل و انفعال در حالی رخ داد که ارمنستان روز شنبه کشته شدن یک غیرنظامی خود توسط نیرو‌های مسلح آذربایجان در قره باغ کوهستانی در روز‌های گذشته را به شدت محکوم کرد.

«واهان هونانیان»، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در خصوص این حادثه گفت: «ما کشته شدن یک غیرنظامی خود توسط نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان را که نقض فاحش قوانین بین‌المللی است، به شدت محکوم و غیرقابل قبول می‌دانیم.»

وی افزود، اقدامات ارعاب‌آمیز علیه غیر نظامیان ارمنستان در قره باغ کوهستانی سیستماتیک بوده و ناشی از توجیه بی‌اساس جنایات مشابه توسط نیرو‌های مسلح آذربایجان است که منجر به تکرار چنین رفتاری می‌شود.

به گفته هونانیان، جنایات اخیر نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان علیه غیرنظامیان، ادامه سیاست ارمنی هراسی، نابودی و پاکسازی قومیت ارامنه توسط مقامات جمهوری آذربایجان است.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد. این دو کشور در روز‌های اخیر نیز مجددا با هم درگیر شدند که این غائله نیز با میانجیگری روسیه خاتمه یافت./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: