صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 20
کد خبر: ۱۱۴۳۹۵

واکنش آمریکا به قرارداد نظامی عراق با فرانسه

سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق از عقد قرارداد نظامی بغداد با پاریس خبر داد و به واکنش آمریکا به آن اشاره کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از عقد قرارداد برای خرید رادارهای نظامی از فرانسه خبر داد.

سخنگوی نظامی الکاظمی در سخنانی اظهار داشت: مبالغی برای خرید رادارهای نظامی فرانسه پرداخت کردیم و طرف آمریکایی هیچگونه اعتراضی به این قرارداد نداشته است.

وی در پایان گفت: توسعه قدرت هوایی عراق در ایجاد ناوگان جدیدی از جنگنده‌ها امری حائز اهمیت است و فرمانده کل نیروهای مسلح شخصا به این موضوع اهتمام دارد.

چندی قبل «محمد فیضی»، وابسته اقتصادی در کنسولگری فرانسه در اربیل، گفت که حجم سرمایه‌گذاری فرانسه در بخش غیر نفتی عراق حدود 3 میلیارد دلار است که اکثر آن در اقلیم کردستان عراق است.

او گفت که در حال حاضر 30-35 شرکت فرانسوی در اقلیم کردستان فعالیت می‌کنند که فعالیت‌های آنها بیشتر به بخش ارتباطات و صنایع سنگین مانند سیمان و بخش فروش کالا مربوط می‌شود و افزود که سه شرکت بزرگ «تلکام و لافارژ و کارفور» شاخص‌ترین شرکت‌های فرانسوی فعال در اقلیم هستند.

وی افزود که جدا از بخش بازرگانی و صنایع، شرکت نفتی توتال 18 درصد از سهام میدان نفتی سرسنگ در استان دهوک را در اختیار دارد و با شرکت HKN آمریکا در این میدان نفتی شریک است.

همچنین شرکت توتال قرارداد نفتی بزرگی به ارزش 7 میلیارد دلار با دولت عراق برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی عراق بست که اکثر آنها به زیرساخت‌های شرکت‌های نفتی و بهره‌بردای از گاز استخراج‌شده با نفت و نیز پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی مربوط می‌شود.

فیضی همچنین خبر داد که حجم مبادلات تجاری فرانسه و عراق در سال 2017 حدود 250 میلیون دلار بوده اما در سال‌های 2018 و 2019 به 800 میلیون دلار رسیده هرچند در سال 2020 به علت پیامدهای ناشی از کرونا 50 درصد کاهش یافته است.

چندی قبل هم یک مقام عراقی گفته بود که بغداد مصمم به تجهیز نیروی هوایی خود و حمایت از آن با جنگنده‌های فرانسوی و روسی در کنار تداوم تجهیز با تسلیحات آمریکایی و افزایش شمار جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش عراق است.

در شهریور سال گذشته هم «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق گفت که در دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با او درباره پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای در عراق برای جبران کمبود برق زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتگو کرده است./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما