صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۱۵
  • چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 December 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۹ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 19
کد خبر: ۱۱۸۵۹۰

هشدار پلیس فتا درباره اعتیاد اینترنتی کودکان

گردش بی‌هدف کودکان در اینترنت باعث می‌شود تا زمان آن‌ها بیهوده تلف شده و به مرور منجر به اعتیاد اینترنتی در کودکان می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر همزمان با پیشرفت‌های فضای مجازی، تهدید‌های مختلف و متنوع موجود در این بستر به ویژه در شبکه‌های اجتماعی که مشخصه اصلی آن‌ها تعامل و ارتباط با سایر کاربران است، نگرانی‌ها در مورد امنیت کودکان و نوجوانان را بسیار افزایش داده است.

انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی، به ویژه شبکه‌های اجتماعی علاوه بر نقــض حریــم خصوصــی و حقوق کودکان و نوجوانان، آن‌ها را در معـــــرض مخاطــــره و سوءاستفاده مجرمان قرار می‌دهد.

اعتیاد اینترنتی گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که کاربر به عناصر ارتباطی و اینترنتی مانند شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه ای، خرید اینترنتی و ... معتاد می‌شود و زمان زیادی را بدون هدف در اینترنت سپری می‌کند؛ لذا استفاده افراطی و نادرست از اینترنت و فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان که به همه جوانب و تهدید‌های موجود آگاه نیستند صدمات جبران ناپذیری به آن‌ها وارد می‌کند.

علاقه شدید به هر چیزی و صرف زمان و هزینه بسیار زیاد برای آن چیز، اعتیاد به آن را برای فرد به بار می‌آورد. اینترنت دنیای تو در تو و بی نهایتی است که هر کس گرفتار آن شد و به آن علاقمندی بیش از حد نشان داد، در دام آن گرفتار خواهد شد.

گردش بی هدف کودکان در اینترنت

گردش بی‌هدف کودکان در اینترنت باعث می‌شود تا زمان آن‌ها بیهوده تلف شده و به مرور منجر به اعتیاد اینترنتی در کودکان می‌شود. هر چه کودکان زمان بیشتری را با اینترنت سر کنند، در مقابل از میزان زمانی که صرف محیط اجتماعی واقعی شان خواهند کرد، کاسته خواهد شد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیز نمی‌آموزند. آن‌ها کم کم توان ارتباط اجتماعی خود را از دست می‌دهند و حتی در آن‌ها خطر ابتلا به اتیسم وجود دارد.

دومین پویش کودکان سایبری از تاریخ ۲۵ دی امسال با مشارکت بخش خصوصی و دولتی از قبیل سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و شهرداری کلان شهر‌های کشور در راستای ارتقا مهارت استفاده مؤثر خانواده‌ها از فضای مجازی، ایجاد محیطی ایمن برای کودکان و ایجاد جریان گفتمان سواد فضای مجازی برای کودکان مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرایم سایبری در سطح کشور آغاز شده است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: