صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 02
کد خبر: ۱۲۰۴۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

شهر‌های قرمز کرونایی امروز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

افزایش بی سابقه سرعت بیماران بستری با آغاز موج ششم کرونا، شمار شهر‌های قرمز و نارنجی کرونا را تغییر داد. در جدیدترین رنگ بندی کرونایی، تهران و مشهد به شهر‌های قرمز کرونایی امروز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ اضافه شدند.

به گزارش راهبرد معاصر، افزایش بی سابقه سرعت بیماران بستری با آغاز موج ششم کرونا، شمار شهر‌های قرمز و نارنجی کرونا را تغییر داد. در جدیدترین رنگ بندی کرونایی، تهران و مشهد به شهر‌های قرمز کرونایی امروز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ اضافه شدند.

 

جدیدترین رنگبندی کرونایی ایران امروز 13 بهمن 1400

 

بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۴۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهر در وضعیت زرد و تنها ۳۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آخرین نقشه کرونایی نشان می‌دهد تهران پایتخت کشور قرمز شده است.

به نظر می‌رسد سرعت بالای انتقال اومیکرون، دلیل اصلی وضعیت قرمز امروز پایتخت باشد. پس از آن کاهش استفاده از ماسک و مراقبت‌های بهداشتی توسط مردم و عدم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا توسط بسیاری از مردم از مهم‌ترین دلایل افزایش ناگهانی آمار بستری است.


مشهد هم قرمز شد

بر اساس اطلاعات نرم‌افزار «ماسک» با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی، برخی از شهرستان‌های این استان تغییر رنگ داده‌اند.

رنگبندی شهرستان‌های خراسان رضوی نشان می‌دهد مشهد نیز به رنگ قرمز کرونایی درآمده است و به این ترتیب، تعداد شهر‌های قرمز کرونایی خراسان رضوی به چهار شهر مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و بینالود رسید.

سرعت افزایش بستری در ابتدای موج ششم بی‌سابقه است و سهم نوزادان و کودکان از موارد بستری به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. تعیین رنگ کرونایی شهرستان‌های کشور بر اساس میزان و روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انجام می‌شود.

 

 

خطر سه برابری شدن فوتی های کرونا در کمین است

 

احمد طباطبایی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  اظهار کرد: در شرایطی هستیم که اگر نگرانی بیماری را در مردم ایجاد کنیم آن‌ها بیشتر احتیاط می‌کنند.عضو کمیته میزان قرمز شدن و تغییر رنگ شهر‌ها زیاد شده است که وزارت بهداشت آمار‌ها را در لحظه اعلام می‌کند، تصریح کرد: پیش بینی ما برای دو هفته آینده بسیار بد است. ان شالله به حدی نرسیم که میزان فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا سه رقمی شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که درصد بیماری زیاد می‌شود تعداد مبتلایان بالا می‌رود، گفت: تعداد مبتلایان کرونا در حال حاضر ده برابر میزانی است که آمار‌ها نشان می‌دهد. در مقایسه با کشوری که روزی یک میلیون است انجام می‌دهدتست‌هایی که در شبانه روز در ایران انجام می‌شود خیلی کم است و میزان می‌تواند ٢٠ هزار تا تست در روز باشد.


تمامی بیماران مراجعه کننده مشکوک به کرونا هستند


وی با بیان اینکه از آن جایی که طول درمان و بیماری اومیکرون کوتاه‌تر است ممکن است مانند دیگر سویه‌های کرونا درصد خطایی برای تشخیص آن وجود داشته باشد، افزود: در هر صورت مبنا تشخیص بیماری کرونا به خصوص اومیکرون را تست قرار نمی‌دهیم و علائم بالینی را در نظر می‌گیریم.

طباطبایی گفت: اگر فردی پی سی از مثبتی داشت محرز است بیمار است، اما از است آن منفی شد نمی‌توانیم به طور قطع اعلام کنیم که بیماری را ندارد.

 

تعداد بستری کودکان بالاست


عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا است یک کرد: بزرگسالان واکسینه شده هم شانس ابتلا به اومیکرون را دارند چرا که احساس امنیت می‌کنند و ممکن است بی مهبا در مجامع شرکت کنند همچنین کودکان نیز به دلیل واکسینه نشدنشان شانس ابتلا بیشتری دارند.

طباطبایی گفت: میزان بستری افراد در ایران نیز مانند سایر دنیا خیلی زیاد است همچنین در دنیا کودکان بیشتر بستری شدند و ما هم همین شرایط را داریم.

 

مدت قرنطینه در اومیکرون چند روز است؟

 

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: سازمان جهانی بهداشت مدت قرنطینه اُمیکرون را ۵ روز اعلام کرده، بعد از آن شخص می‌تواند با زدن دو ماسک کار‌های روزمره خود را انجام بدهد.

وی افزود: افراد مبتلا ۵ روز اول را کامل در قرنطینه باشند چرا که شدت بیماری دو روز قبل از بروز علائم و سه روز بعد از بروز علائم است.

مردانی ادامه داد: در ایران و در کشور‌های غربی تعداد زیادی از کادر درمان مبتلا به اومیکرون شدند و اگر بخواهیم مدت قرنطینه را بیشتر در نظر بگیریم بیشتر بیمارستان‌ها تعطیل خواهد شد.

 

 

 

هشدار قرمز اومیکرون به کشور

 

ابتلا به‌سویه جدید کرونا یا همان اومیکرون در بیشتر استان‌های کشور خیز شدیدی را نشان می‌دهد. در روز‌های گذشته نقشه آبی کرونا کم‎کم تغییر رنگ داد به‌طوری که هم‌اکنون ۱۵ شهر قرمز و ۶۰ شهر نارنجی هستند و روند تغییر رنگ هم ادامه دارد. اخباری که از استان‌ها شنیده می‌شود هم حاکی از مثبت‌شدن هرروزه تعداد بیشتری از تست‌های کروناست؛ موضوعی که مدارس را به تعطیلی کشانده و موجب شده است دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای جلوگیری از بحرانی‎شدن شرایط به اقدامات پیشگیرانه روی آورند. درحالی‌که موج ششم کرونا رسما آغاز شده است، نگرانی‌ها از سریع‎الانتقال بودن سویه جدید ادامه دارد و به‌گفته مسئولان در هفته‌های آینده این موج شدت بیشتری نیز خواهد یافت.

وضعیت ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، تهران، البرز، مازندران، گیلان، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، اصفهان و دیگر نقاط کشور روند صعودی شده، در بوشهر وضعیت بحرانی است، در گلستان، مرکزی، هرمزگان، کردستان و چند استان دیگر مدارس غیرحضوری شده‌اند و به دستگاه‌های دولتی نیز توصیه شده است کارمندانی که کوچک‌ترین علامت مشابه سرماخوردگی دارند را دورکار کنند.

موج ششم در کشور تاخت‌وتاز می‌کند، تعداد بیماران در حال افزایش و کادر درمان دوباره پرکار شده است. همچون موج‌های گذشته کلید، اما در دست مردم است که با رعایت پروتکل‎ها و دریافت واکسن از عوارض شدید بیماری کاسته و جلوی بحران سیستم درمان را بگیرند.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
همه اینا تقصیر ریس جمهور و وزیر کشور هست