صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۴۱
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 02
کد خبر: ۱۲۰۵۱۶

درخواست جالب آمریکا از رئیس جمهور برزیل

گزارش‌های منتشر شده حاکی از این است که دولت آمریکا از رئیس جمهور برزیل درخواست کرده به روسیه سفر نکند.

به گزارش راهبرد معاصر گزارش‌ها حاکی از این است که دولت آمریکا از «جایر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل درخواست کرده با توجه به بحران اوکراین، سفر به روسیه را لغو کند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک فرد مطلع نوشت، مقامات آمریکایی می‌گویند سفر بولسونارو به مسکو، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را که در حال مذاکره با غرب بر سر مسائل اوکراین است، جسورتر خواهد کرد.

پیش از این نیز روزنامه برزیلی «فولا دی سنت پائولو» نیز با افشای این فشار دیپلماتیک به برزیل نوشته بود به نظر می‌رسد این اقدام آمریکا بخشی از تلاش در سطح بین‌المللی به منظور منزوی کردن روسیه باشد.

یک فرد مطلع به رویترز گفت مقامات واشنگتن معتقدند «زمان خوبی برای سفر نیست» و به همین منظور «تلاش کرده‌اند که بولسونارو را از انجام آن منصرف کنند. با این حال این فرد تأکید کرد چنین اقدامی می‌تواند ناشی از «محاسبات اشتباه» باشد.

از سوی دیگر یک مقام وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت از گزارش‌ها درباره سفر بولسونارو به روسیه مطلع است ولی نمی‌داند که آیا واشنگتن تلاش کرده او را از این سفر منصرف کند. این مقام آمریکایی گفت:‌‌ «ایالات متحده، برزیل و دیگر ملت‌های دموکراتیک مسئولیت دفاع از اصول دموکراتیک و محافظت از نظم قانون‌محور و رساندن این پیام به روسیه در هر فرصتی را دارند».

رویترز نوشت، کاخ سفید و وزارت امور خارجه برزیل از اظهارنظر در این زمینه خودداری کردند. با این حال یک دیپلمات برزیلی که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت، سفر بولسونارو همچنان برقرار است و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس اخیر با همتای برزیلی برای لغو این سفر فشاری وارد نکرده است.

شخص بولسونارو روز دوشنبه اعلام کرده که امیدوار است بحران در اوکراین هرچه سریع‌تر با آرامش و توازن خاتمه یابد. وی تأکید کرد سفر به روسیه فقط جنبه تجاری دارد و قرار نیست درباره اوکراین با پوتین گفت‌وگویی داشته باشد. برزیل در میان کشورهایی بود که روز دوشنبه درخصوص جلسه نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران اوکراین به نفع آمریکا رأی داده بود.

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما