صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 03
کد خبر: ۱۲۰۵۶۷

گفتگوی پوتین و جانسون درباره اوکراین

پوتین و جانسون طی تماسی تلفنی درباره اوکراین و موضوع تضمین‌های امنیتی برای روسیه صحبت کردند.

به گزارش راهبرد معاصر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه شامگاه چهارشنبه به‌صورت تلفنی با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس گفتگو کرد.

کاخ کرملین اعلام کرد، پوتین و جانسون در این تماسی تلفنی درباره اوکراین و موضوع تضمین‌های امنیتی برای روسیه صحبت کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه کرملین آمده است، پوتین به جانسون گفت که ائتلاف ناتو آماده ارائه پاسخ‌های کافی به نگرانی‌های امنیتی روسیه نیست.

بر این اساس، رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که اوکراین به‌صورت متناوب، مفاد قراردادهای مینسک را نقض می‌کند.

دفتر نخست وزیری انگلیس نیز گفت، جانسون در گفتگو با پوتین، نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت در مرز اوکراین و «فعالیت‌های روسیه» ابراز کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، در بیانیه لندن آمده است: «جانسون بر لزوم یافتن راهی که به تمامیت ارضی اوکراین و حق دفاع از خود احترام بگذارد، تاکید کرد. نخست وزیر تاکید کرد که هرگونه نفوذ بیشتر روسیه به خاک اوکراین یک اشتباه محاسباتی غم انگیز خواهد بود».

پیش از این، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس گفته بود دولت این کشور حجم تحریم‌ها علیه روسیه را طی چند روز آینده تشدید خواهد کرد.

غرب در ماههای اخیر، روسیه را به تجمع نیرو در نزدیکی مرز اوکراین و آماده‌سازی برای حمله به اوکراین متهم کرده است که مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است و تأکید دارد که فعالیت‌ نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود و همچنین گفته است که حق جابجایی نیروهای نظامی روس در درون قلمرو این کشور را جزء حقوق خود می‌داند.

با این حال، همزمان با تنش‌زایی‌های آمریکا بین اوکراین و روسیه، وزرای دفاع و خارجه انگلیس قصد دارند به مسکو بروند تا با همتایان خود درباره مسائل دوجانبه رایزنی داشته باشند./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما