صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 04
کد خبر: ۱۲۰۶۹۰

کشف گونه جدید ویروس اچ‌ای وی

کشف این گونه از ویروس حاکی از آن است که میکروب‌های پاتوژنیک (بیماری‌زا) همواره در جهت ملایم‌تر شدن متحول نمی‌شوند.

به گزارش راهبردمعاصر، دانشمندان سویه جدیدی از ویروس «اچ آی وی» را در هلند کشف کرده‌اند که مسری‌تر است و به سلامتی فرد لطمه بیشتری وارد می‌کند. این کشف حاکی از آن است که میکروب‌های پاتوژنیک (بیماری‌زا) همواره در جهت ملایم‌تر شدن متحول نمی‌شوند.

پژوهشگران از‌جمله محققان دانشگاه آکسفورد بریتانیا می‌گویند سویه جدید «وی بی» - مخفف شده واژه‌های حاد و سویه دوم – در مقایسه با افرادی که به سویه‌های دیگر اچ آی وی مبتلا شده‌اند، نمایانگر تفاوت‌های چشمگیری پیش از درمان با دارو‌های «رتروویروسی» [ضدویروس]است.

بنا به پژوهشی که روز پنجشنبه در مجله علمی «ساینس» منتشر شد، افرادی که به این سویه مبتلا شده‌اند دارای بار ویروسی ۳.۵ و ۵.۵ برابر بیماران مبتلا به دیگر سویه‌ها بوده‌اند.

پژوهشگران در گذشته اظهار نگرانی کرده بودند که ویروس «اچ آی وی -۱» که تاکنون ۳۸ میلیون نفر در جهان را مبتلا کرده و باعث مرگ ۳۳ میلیون نفر شده است، می‌تواند جهش‌هایی کند که پیامد قابل‌توجهی بر قابلیت سرایت ویروس داشته باشد.

تجزیه‌وتحلیل روی ۱۰۰ بیمار حاکی از آن است که سویه «وی بی» تعداد ویروس‌ها را در خون فرد افزایش می‌دهد و آن‌ها را برای سرایت به دیگران مستعدتر می‌کند.

توییت ویلم ون شایک: یادآوری برای آن‌که میکروب‌های پاتوژنیک لزوما با تکامل ملایم‌تر نمی‌شوند: یک سویه بسیار حاد اچ آی وی -۱ در هلند در گردش است.

اما پژوهشگران می‌افزایند که با آغاز درمان، مبتلایان به سویه «وی بی» همان روند بهبود سیستم ایمنی و ادامه حیات را که بیماران مبتلا به دیگر سویه‌های ویروس داشته‌اند، دارند./باشگاه خبرنگاران

نظر شما