صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 22
کد خبر: ۱۲۳۳۳۱

کشته شدن ۲ سرباز اوکراین در درگیری‌ها

ارتش اوکراین اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دو سرباز این کشور در شرق اوکراین بر اثر تیراندازی جدایی طلبان کشته شده و ۱۲ نفر دیگر مجروح شدند.

به گزارش راهبرد معاصر، مناقشات بر سر مسئله اوکراین بین روسیه و غرب مرتبا تشدید شده و ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

در بحبوحه بحران اوکراین و بعد از اقدامات تحریک آمیز غربی‌ها روسیه بالاخره دو "جمهوری خلق" خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و قرارداد مودت و همکاری با آن‌ها منعقد کرد.

پوتین شب گذشته در سخنانی توافق مینسک را با توجه به تحولات اخیر شکست خورده ارزیابی کرد.

جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین روز دوشنبه از کرملین خواسته بودند استقلال این دو منطقه را به رسمیت بشناسد.

اعلام آمادگی لاوروف برای مذاکره با همتای آمریکایی

بر اساس اطلاعات کرملین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همچنان آماده گفتگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یوتیوب گفت: «حتی در سخت‌ترین لحظات، ما می‌گوییم: آماده مذاکره هستیم». لاوروف و بلینکن در ابتدا قرار بود روز پنجشنبه در ژنو با یکدیگر دیدار کنند.

وزیر دفاع اوکراین: آماده دفاع از کشور خود هستیم

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین هم بر آمادگی کشورش برای جنگ در صورت لزوم تاکید کرده است. وی در توییتر نوشت: ما آماده و قادریم از خود و حاکمیت خود دفاع کنیم. رزنیکوف نوشت: کرملین با این اقدام خود جمهوری‌های خودخوانده خلق لوهانسک و دونتسک را به رسمیت نشناخت، بلکه "تجاوز خود به اوکراین" را به رسمیت شناخت. ما مطمئن و آرام هستیم. وی با اشاره به تحریم‌های احتمالی علیه روسیه افزود: جهان نمی‌تواند در سکوت بایستد.

گفتگوی تلفنی رئیس شورای اروپایی با رئیس جمهور اوکراین

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا هم در گفتگو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بر «همبستگی کامل» اتحادیه اروپا با اوکراین تاکید کرده و گفت: «اتحادیه اروپا قاطعانه در کنار شما ایستاده و کاملاً از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.» میشل در توییتر نوشت: اقدام روسیه حمله به قوانین بین المللی و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین است.

نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد که صبح امروز آغاز شده بود پس از ۹۰ دقیقه پایان یافت. نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هند، ایرلند، امارات متحده عربی، کنیا و غنا همگی به شدت بر صلح و دیپلماسی برای جلوگیری از جنگ در اوکراین تاکید کردند. از سوی دیگر، واسیلی نبنسیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به کشور‌های غربی هشدار داد که اوضاع در اوکراین را تشدید نکنند. اوکراین هم بار دیگر بر مقاومت خود تاکید کرد.

پیام‌های تهدید آمیز اوکراین علیه روسیه در نشست اضطراری شورای امنیت

پس از اینکه روسیه مناطق جدایی طلب را به رسمیت شناخت، اوکراین مقاومت خود را در شورای امنیت سازمان ملل تکرار کرد. سرهی کیسلیتسیا سفیر اوکراین در سازمان ملل گفت: "ما محکم خواهیم ماند. ما روی زمین خودمان هستیم. ما از هیچ چیز و هیچ کس نمی‌ترسیم. ما به کسی بدهکار نیستیم و به کسی چیزی نمی‌دهیم. " او با اشاره به الحاق کریمه به روسیه در هشت سال پیش گفت: الان فوریه ۲۰۱۴ نیست. فوریه ۲۰۲۲ است. مرز‌های بین المللی اوکراین تغییر ناپذیر بوده و خواهند ماند.

تاکید آلمان بر اقدام قاطع علیه روسیه

سفیر آلمان در سازمان ملل هم پیش از نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که آلمان به همراه متحدانش "اقدامات قاطع و مناسب" را برای پاسخ به نقض قوانین بین المللی توسط روسیه اتخاذ خواهد کرد وی تاکید کرد: این امر پیامد‌های جدی اقتصادی، سیاسی و ژئواستراتژیک خواهد داشت.

انتقاد روسیه از اقدامات تحریک آمیز اوکراین در شرق این کشور

روسیه هم اوکراین را متهم به تشدید تنش در شرق این کشور کرده و به عواقب این گونه اقدامات تهدید کرد. واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت که دولت در کیف "طرح‌های نظامی" دارد و مناطق لوهانسک و دونتسک را بمباران و تحریک خواهد کرد. وی افزود: پس از به رسمیت شناختن توسط روسیه، این می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد. اما در‌های روسیه همچنان به روی دیپلماسی باز است. نبنزیا گفت: ما قصد نداریم اجازه حمام خون جدید در دونباس را بدهیم.

وی تاکید کرد: امتناع اوکراین از مذاکره مستقیم با جدایی طلبان نشان داد که دولت کی یف نمی‌خواهد به توافق مینسک عمل کند. برای جلوگیری از جنگ، اوکراین باید اکنون مجبور شود به تحریکات خود پایان دهد.

تحریم‌های جدید علیه روسیه در دستور کار فرانسه

فرانسه هم تحریم‌ها عایه روسیه را اعلام کرد. نیکلاس دی ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت: با شرکای اروپایی خود، در حال آماده سازی تحریم‌های هدفمند علیه کسانی هستیم که در این تصمیم غیرقانونی دست داشته اند. روسیه اکنون باید از تمام مراحل تشدید بیشتر خودداری کند.

نگرانی اروپا از قطع گاز توسط روسیه

والدیس دامبروسکیس، معاون رئیس کمیسیون اروپا هم احتمال استفاده روسیه از گاز طبیعی به عنوان سلاح و کاهش یا توقف عرضه به اروپا رادر این شرایط رد نمی‌کند. کمیسر تجارت اتحادیه اروپا به روزنامه‌های شبکه تحریریه آلمان گفت: با توجه به وضعیت بسیار پرتنش فعلی و تشدید احتمالی، من البته نمی‌توانم آن را رد کنم. این سناریو ممکن است رخ دهد. کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان هم پیش از در این باره ابراز نگرانی کرده بودکه روسیه بتواند عرضه گاز به آلمان را قطع کند.

آمریکا آخرین دیپلمات‌های خود را از اوکراین خارج می‌کند

ایالات متحده در بحبوحه ترس از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین، آخرین دیپلمات‌های خود را به طور موقت از این کشور خارج می‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه (به وقت محلی) در واشنگتن گفت دیپلمات‌های آمریکایی که در حال حاضر در شهر لویو در غرب اوکراین کار می‌کنند، "به دلایل امنیتی شب را در لهستان سپری می‌کنند. "

کشته شدن دو سرباز دیگر اوکراینی در درگیری‌های شرق

ارتش اوکراین هم خبر داد که در ۲۴ ساعت گذشته دو سرباز این کشور در شرق اوکراین بر اثر تیراندازی جدایی طلبان کشته شده و ۱۲ نفر دیگر مجروح شدند./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: