صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 27
کد خبر: ۱۲۳۶۹۰
«ابوالفضل ظهره وند»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح کرد؛

تلاش رسانه‌های غربی برای تقلیل مطالبات ایران در مذاکرات

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ادعای رویترز در خصوص تقلیل خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: در آخرین لحظات رسیدن به یک توافق پایدار در بحث رفع‌تحریم‌ها، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا در راستای عملیات‌روانی مورد نظر خود، فشار بیشتری روی تیم مذاکره‌کننده ایرانی وارد کنند. اما فشارهای وارد شده نمی‌تواند تغییری در نتیجه خواسته‌ها و مطالبات ایران ایجاد کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ به اذعان طرفین حاضر در نشست وین و مذاکرات هسته‌ای، وضعیت رو به رشدی در حصول یک توافق پایدار به مراتب بیشتر از قبل مهیا شده است. علی‌رغم اینکه بحث برجام و آنچه منجر به برگزاري نشست‌های متعددی در وین شده، فقط و فقط مختص به حل خروج آمریکا از برجام و تعهد این کشور به مفاد توافق نامه و لغو کلیه تحریم‌‎های اعمالی بر ایران است، رویترز با ادعای دسترسی به پیش‌نویس این توافق، تلاش می‌کند تا حد خواسته‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی ایران را به آزادسازی منابع مالی بلوکه شده و تبادل زندانیان تقلیل دهد، ادعایی که هفته گذشته کذب بودن آن اعلام شد. راهبرد معاصر در گفت‌وگو با ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و بین الملل، تازه‌ترین اخبار وین و ادعای رویترز را تحلیل کرده است.

 

ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» در خصوص ادعای مجدد رویترز در خصوص تقلیل خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها و روند رسیدن به یک توافق غیرمعمول گفت: با اینکه رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا با وارونه‌سازی روند رو به رشد مذاکرات و فشار بر اذهان عمومی داخل ایران، تیم مذاکره کننده ایرانی را تحت فشار قرار دهند، اما روند مذاکرات در وین نشان می‌دهد تقریباً به نقطه پایانی آن نزدیک شده‌ایم.

 

وی در ادامه در خصوص اظهارات رویترز درباره متن پیش‌نویس که بدان دست یافته است، افزود: بیست صفحه‌ی پیش‌نویس توافقنامه که رویترز ادعا می‌کند بدان دست یافته و  جزئیاتی از آن را اطلاع رسانی کرده، بخشی از آن درست و بخشی تحریف شده است که از جمله بخش‌های تحریف شده می‌توان به شرط آزادسازی زندانیان که در متن توافقنامه اعلام شده اشاره کرد که بالواقع اینچنین نیست.

 

ظهره وند در ادامه خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها به صراحت پذیرفته‌اند موضوع آزادسازی زندانیان مسئله‌ای بیرون از توافق برجام است. مسائل دیگری مثل موضوع آزادسازی منابع مالی ایران در بریتانیا و منابع مالی ایران در کره جنوبی، همگی مسائل مجزا از بحث مذاکرات وین هستند که آمریکایی‌ها خود به این موضوعات اذعان دارند. در حالی که  رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا با فضاسازی و جوسازی، مسیر ادامه مذاکرات را به سمتی پیش ببرند که با افزایش فشار به تیم مذاکراتی ایران، شاید در آخرین لحظات بتوانند امتیازی به نفع آمریکا از ایران بگیرند.

 

این کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه چند مورد اختلافی تا رسیدن به توافق نهایی بین ایران و آمریکا باقی نمانده است، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا در این بندها، دستاورد بیشتری برای خود به کسب کنند و مطالبات خود را محقق کنند. این موضوع باعث افزایش فشار بیشتری بر روی تیم مذاکره‌کننده ایرانی شده است. که از آن موارد می‌توان به طور مثال به امحاء سانتریفیوژهای پیشرفته یا خروج آنها از کشور اشاره کرد.

 

ظهره وند در ادامه تصریح کرد: در آخرین لحظات رسیدن به یک توافق پایدار در بحث رفع‌تحریم‌ها، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا در راستای عملیات‌روانی مورد نظر خود، فشار بیشتری روی تیم مذاکره‌کننده ایرانی وارد کنند. اما فشارهای وارد شده نمی‌تواند تغییری در نتیجه خواسته‌ها و مطالبات ایران ایجاد کند.

 

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: بی‌تردید تیم مذاکره کننده ایرانی همچنان ایستاده و تا تحقق کامل مطالبات مردم ایران از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آید. امروز آمریکا به دلیل وضعیت کنونی جهان و اوضاع متشنج بین‌الملل، تحت فشارهای گوناگونی است. موضوعاتی مثل افزایش قیمت انرژی و  بحران اوکراین، سبب شده آمریکایی‌ها چاره‌ای جز رفع تحریم‌ها نداشته باشند. آنها باید ظرفیت دیپلماسی خود را در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و ایران تقویت کنند، لذا چاره‌ای غیر از امضای این توافقنامه ندارند. از این جهت می‌توان گفت به احتمال زیاد تا  شنبه اخباری در رابطه با امضای توافقنامه برجام خواهیم شنید.

نظر شما