صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۳۰
  • سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 16 August 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 02
کد خبر: ۱۲۴۵۴۹

امیرعبداللهیان:رسیدن به توافق نگاه واقع بینانه طرف های غربی را می طلبد

وزیر خارجه کشورمان گفت:جمهوری اسلامی ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف های غربی را می طلبد.

به گزارش راهبرد معاصر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین، ظهر امروز (چهارشنبه) در خصوص مناسبات دوجانبه، روند مذاکرات وین و برخی از تحولات بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این تماس با اشاره به پیشرفت های حاصله در مذاکرات وین، بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع ملی کشورمان، از جمله در زمینه اقتصادی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف های غربی را می طلبد. 

وی از همکاری نزدیک ایران و چین ابراز خرسندی کرده و با اشاره به رایزنی های صورت گرفته از سوی کشورمان در این خصوص، تداوم تعامل و همکاری نزدیک ایران و چین در وین و نیز در پایتختهای دو کشور را دارای اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به روابط دو کشور در موضوعات مختلف پرداخت و ضمن ابلاغ سلام آیت الله سید ابراهیم رئیسی به همتای خود شی جین پینگ گفت: رئیس جمهور ایران دستورات مقتضی را درخصوص مذاکرات فنی مربوط به اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله صادر کرده است.

وی افزود: اکنون ضرورت دارد با جدیت و سرعت در راستای اجرایی شدن برنامه همکاریهای جامع اقدام کنیم.   

وزیر امور خارجه چین نیز با اشاره به برنامه همکاری های جامع دو کشور، بر ضرورت گفتگو و مشورت نمایندگان ایران و چین برای پیگری این برنامه مهم تاکید کرد. 

وی ارتباط نزدیک دو طرف در مذاکرات وین را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با هماهنگی ها و تشریک مساعی صورت گرفته، دستاوردهای زیادی تاکنون به دست آمده است.

وزیر امور خارجه چین در عین حال موضوعات باقیمانده را مهم ارزیابی و اعلام کرد: چین مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک کرده و از آنها حمایت می کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حفظ روند رو به جلو و تعامل طرفهای مذاکره بتوان در وین به توافق دست یافت.   

تحولات اوکراین و نیز ابراز امیدواری طرفین برای برگزاری موفق سومین اجلاس همسایگان افغانستان در پکن، بخش دیگری از گفتگوی دو وزیر خارجه بود./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: