صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۰۰
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 14
کد خبر: ۱۲۶۱۸۷

روابط تهران و باکو تقویت می‌شود

مدیرکل اداره تشریفات وزارت خارجه ایران اعلام کرد، تهران متعهد به تقویت روابط با باکو است.

به گزارش راهبرد معاصر، «مهدی هنردوست» مدیرکل اداره تشریفات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یک رسانه جمهوری آذربایجان، درباره روابط تهران و باکو صحبت کرد.

طبق خبری که خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان منتشر کرد، «مهدی هنردوست» مدیرکل اداره تشریفات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با این رسانه اعلام کرد، روابط تهران و باکو در نتیجه شرایط جدید ایجاد شده بین دو کشور بیشتر تقویت خواهد شد.

هنردوست این اظهارات را در خصوص نتایج پانزدهمین نشست کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه ایران و جمهوری آذربایجان که در باکو برگزار شد، بیان کرد.

طبق گزارش ترند، پس از این نشست یادداشت تفاهم ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی زنگه‌زور شرقی و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران و همچنین تعدادی از اسناد بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

بنا بر گزارش این رسانه جمهوری آذربایجان، مدیرکل اداره تشریفات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که بخش اصلی سیاست خارجی ایران توسعه روابط با کشورهای منطقه است.

مهدی هنردوست تصریح کرد: «ایران متعهد به تلاش بیشتر برای تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با جمهوری آذربایجان است». به گفته او، دو کشور علاقه‌مند به توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله ترانزیت، انرژی، کشاورزی، صنعت و سایر حوزه‌ها هستند.

«محمود عباس زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه (دیروز) در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گفت: «دولت جدید ایران برای کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان اهمیت ویژه‌ای قائل است».

این قانونگذار ارشد ایرانی افزود، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در تلاش است تا تمامی موانع موجود بر سر راه تحکیم روابط دو کشور را برطرف کند و در این راستا، وزیر خارجه ایران گزارش ویژه‌ای را در خصوص تقویت روابط به مجلس ایران ارائه کرد و اقداماتی مطابق با آن در حال انجام است.

یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان روز شنبه هفته جاری اظهار داشت، یادداشت تفاهم امضا شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی «زنگه‌زور» و جمهوری خودمختار «نخجوان» از طریق خاک ایران، یک رویداد تاریخی است.

«حکمت حاجی‌اف» معاون رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: «زمانی که "الهام علی‌اف" رئیس جمهور آذربایجان از هیاتی به سرپرستی "رستم قاسمی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، رئیس مشترک کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه ایران و آذربایجان، استقبال کرد، به ویژه تاکید کرد که راه‌های ارتباطی جدید یک کریدور بین‌المللی مهم برای حمل و نقل و انتقال برق خواهند بود»./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: