صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 16
کد خبر: ۱۲۶۵۰۰
مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می‌دهد؛

موانع تحقق شعار سال ۱۴۰۰ چه بود؟

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی «فشارهای خارجی» و «خود تحریمی‌های داخلی» را دو عامل اصلی عدم تحقق کامل شعار سال 1400 دانست و گفت: تا زمانی که اصلاحات واقعی برای توسعه و رشد تولید در کشور ایجاد نشود و زیر ساخت‌های لازم برای این موضوع آماده نشود، قطعا نمی توان با اطمینان گفت شعار سال محقق می شود، حتی اگر شعار سال‌های آینده نیز ناظر به مساله حمایت و رونق تولید باشد.

 

 

«مرتضی افقه»، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با «راهبرد معاصر» با اشاره به نامگذاری سال 1400 به عنوان «سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت:  بیش است از ده سال است که مقام معظم رهبری مبنای شعارهای سال را اقتصادی و مبتنی براصل رشد و حمایت از تولید قرار داده اند. رشد، رونق، حمایت و پشتیبانی از تولید به این دلیل از منظر ایشان حائز اهمیت است چرا که رمز توسعه اقتصاد کشور به شمار می رود، لذا تشخیص این موضوع که توسعه اقتصاد در گرو رشد تولید است شعارهای سال را در این سمت وسو قرار داده است.

 

وی افزود: فشارهای خارجی و خود تحریمی های داخلی از جمله مهمترین موانع رشد و تحقق تولید به شمار می روند. بخش عمده ای از به نتیجه نرسیدن شعارهای سال را می توان ناشی از این موضوع دانست.

 

 این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: تا زمانی که اصلاحات واقعی برای توسعه و رشد تولید در کشور ایجاد نشود و زیر ساخت های لازم برای این موضوع آماده نشود، قطعا نمی توان با اطمینان گفت شعار سال محقق می شود، حتی اگر شعارسال های آینده ناظر به مساله حمایت و رونق تولید باشد.

 

مرتضی افقه گفت:  اگر ساختارهای اصلی اقتصاد دچار تحول نشود، شعارهای خوب سال را باید روی  بیلبوردها و سر برگ هایی که مسوولین بین خود رد و بدل می کنند دید. یا اینکه شعار سال، موضوع سخنرانی عده ای از مسولین شود. تا وقتی که تمام ارکان نظام، نه فقط دولت، به سراغ اصلاح زمینه‌هایی که مانع تحقق شعارها می شود، نروند، توفیق صد درصد شعارهای اقتصادی بخصوص با محوریت تولید میسر نمی شود. مادامی که ساختارهای معیوب و ضد تولید و ضد توسعه داخلی از بین برده نشود، هر چند شعار مطرح شده هدف والا و تاثیر گذاری در اقتصاد داشته باشد اما تحقق آن بسیار سخت خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه رشد تولید تنها وابسته به ورود دولت در این حوزه نیست، گفت: این موضوع ربطی به دولت خاصی ندارد، حتی نمی توان آن را به تحریم ها و اثرات تحریمی به صورت مطلق ربط داد، چرا که عدم تحقق شعارهای مرتبط با تولید ناشی از خود تحریمی های داخلی است. مبنای عدم تحقق شعارهای مبتنی بر رشد و حمایت از تولید را باید به نظام ارزشی ضد تولید و ضد توسعه ساختارهای حاکم بر تصمیم گیری ها نسبت داد که از دل نظام معیوب انتصاب مدیریتی حاصل می شود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه «بروکراسی ها اداری و عدم شایسته گزینی مانع تحقق رشد و رونق تولید می شود» اظهار داشت: در زمین شوره زار اقتصاد ایران که اصلاحاتی در آن صورت نگرفته، نمی توان به بهبود، رشد و رونق تولید امیدوار بود. بنابراین  بدون فراهم کردن زمینه های توسعه و تولید، امکان تحقق شعارهای سال و خروج از بن بستهای اقتصادی وجود نخواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: