صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 16
کد خبر: ۱۲۶۵۹۱

اخراج روسیه از شورای اروپا پس از ۲۶ سال

شورای اروپا امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اتفاق آرا، تصویب کرده است که دیگر روسیه نمی‌تواند عضوی از این سازمان باشد.

به گزارش راهبرد معاصر شورای اروپا اعلام کرد کمیته وزیران رسما تصمیم گرفته تا روسیه را از این نهاد حقوق بشری اخراج کند. این اولین باری است که یک کشور عضو از این گروه اخراج می‌شود.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد، این شورا که در استراسبورگ فرانسه مستقر است، امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اتفاق آرا، تصویب کرده است که دیگر روسیه نمی‌تواند عضوی از این سازمان باشد.

این تصمیم که یکروز بعد از درخواست روسیه برای خروج از این سازمان گرفته شد، بدین معناست که عضویت فدراسیون روسیه از امروز و پس از ۲۶ سال در این شورا متوقف خواهد شد.

«ماریا پژچینوویچ بوریک» دبیرکل پیش‌تر مدعی شده بود حمله به اوکراین، نقض فاحش اساسنامه شورای اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپاست.

گفتنی است روز گذشته خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد که روسیه درخواست رسمی خود برای خروج از شورای اروپا را ارائه داده است.

این خبرگزاری اعلام کرد «پیوتر تولستوی»، رئیس هیئت روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا، نامه‌ای از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر تصمیم روسیه برای خروج را به دبیرکل شورای اروپا تحویل داده است.

عرب نیوز نیز در همین راستا به نقل از وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور «رویه خروج» از شورای اروپا را آغاز کرده است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: