صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 17
کد خبر: ۱۲۶۶۲۹

گردشگری در ازمیر ترکیه، سواحل زیبا و دیگر دیدنی‌های ازمیر

قطب گردشگری و فرهنگی ترکیه که با مساجد زیبا، بازار‌های سنتی، خیابان‌ها و بلوار‌های مملو از نخل پوشیده شده و شهری که از سواحل زیبا گرفته تا ویرانه‌های یونان باستان را در دل خود جای داده، سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر است که چیز‌های زیادی جهت ارائه به گردشگران دارد.

به گزارش راهبرد معاصر، قطب گردشگری و فرهنگی ترکیه که با مساجد زیبا، بازارهای سنتی، خیابان‌ها و بلوارهای مملو از نخل پوشیده شده و شهری که از سواحل زیبا گرفته تا ویرانه‌های یونان باستان را در دل خود جای داده، سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر است که چیزهای زیادی جهت ارائه به گردشگران دارد.

فعالیت‌های تفریحی و مکان‌های دیدنی محبوب در ازمیر

ازمیر یک شهر بسیار زیباست. مکان‌های دیدنی ازمیر ترکیبی از مناطق مدرن و تاریخی را شامل میشوند که بی نهایت زیبا هستند. این شهر روز به روز در حال رشد است و تقاضای خرید املاک و مستغلات در ازمیر همواره رو به افزایش است. با این حال، با اینکه بازار داغ خرید ملک در استانبول گزینه‌ی محبوب‌تری است اما بازار ملک و املاک ازمیر نیز همانند بازار خرید ملک در آنکارا(پایتخت ترکیه) رو به رشد بوده است.

آثار باستانی

مکان‌هایی که در ادامه معرفی می کنیم، تنها بخشی از آثار باستانی و مکان‌های تاریخی شگفت انگیز و دیدنی ازمیر هستند. این مکان‌ها جزو دیدنی‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ازمیر هستند.

موزه آگورا ازمیر

بازدید شما از ازمیر، باید با دیدن این بنای باستانی که درست در مرکز شهر واقع شده شروع شود. آگورا ازمیر با محله‌هایی در دامنه تپه، خیابان‌های پر از بازارهای شلوغ و ساختمان‌های تجاری سر به فلک کشیده احاطه شده است و این ناحیه تنها بخشی از چشم انداز زیبایی است که ساکنان بطور روزمره با آن روبرو می شوند.

در داخل محوطه آگورا، آثار بجا مانده از دوران قدیم و ویرانه‌های یک بازار رومی-یونانی شما را به دورانی میبرد که ازمیر بازاری بزرگ و یک ایستگاه مهم در جاده ابریشم بود. طاق نماهای این بازار قدیمی ۲۰۰۰ ساله هنوز هم پا بر جا هستند و همان چشمه‌ای که در آن دوران آب شیرین بازار را تامین میکرد نیز هنوز از فواره‌ها بیرون میزند. این مکان برای جاودانه بودن ساخته شده است.

افه‌سوس

شهری باستانی از بقایای تمدن یونان که زمانی یک ایستگاه بسیار محبوب در جاده ابریشم بوده و با معماری فوق العاده زیبا و بی‌نظیرش، سالانه بیش از ۲ میلیون بازدید کننده را به خود جذب میکند.

در دوران قدیم، مردم از سراسر جهان با کشتی به این شهر بندری میرفتند تا میوه و ادویه‌های عجیب و غریب از آن خریداری کنند، با پارچه دوزان ماهر ترکیه دیدار کنند و یا طعم زندگی در این شهر چندفرهنگی را بچشند.

کتابخانه بازسازی شده سلسوس که با تکنیک دودیواره برای حفظ و نگهداری 12000 نسخه از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی آن زمان ساخته شده است، یادآور ارزشی است که ما انسان ها همیشه برای دانش و یادگیری قائل بوده ایم.

آکروپلیس پرگامون

آکروپلیس پرگامون در تپه‌ای مشرف به شهر مدرن برگاما قرار دارد. این شهر باستانی یونانی، مقر قدرت در قرن دوم پیش از میلاد بود. این مکان بیشتر به عنوان محل محراب پرگامون شناخته می شود و بنایی بسیار بزرگ و باشکوه با ستون‌های سر به فلک کشیده است.

در آن دوران، پرگامون شیب دارترین تئاتر باستانی جهان بود که به طرز مسحور کننده‌ای در دامنه‌ی تپه مشرف به شهر برگاما قرار گرفته بود. مکان‌های دیدنی متعددی در ازمیر برای بازدید وجود دارد اما آکروپلیس پرگامون یکی از جاذبه‌های برتر این شهر است.

روستاها و بازارهای ازمیر

بازار کمرالتی ازمیر

اگر وقت کافی برای گشت و گزار دارید و عاشق شلوغی و همهمه‌ی بازارهای مملو از جمعیت هستید، به هیچ وجه این جاذبه گردشگری ازمیر را از دست ندهید. در این بازار مرکزی زیبا در ازمیر، فروشنده‌ها با لبخند فریاد میزنند و بازدیدکنندگان و مردم محلی را به خرید محصولاتشان دعوت می کنند.

بر خلاف سایر بازارهای سراسر جهان، فروشنده‌های بازار کمرالتی ازمیر خنده رو و اهل گپ و گفتگو هستند، با اینکه هرکسی هم جای آنها باشد میداند که شما قرار نیست چند کیلو ماهی ساردین یا یک لباس عروس سنتی از آنها بخرید.

برای غذا خوردن نیز انتخاب‌های زیادی در این بازار دارید. تنها با چند لیر میتوانید پشمک‌های خوشمزه‌ای که در این بازار درست میشوند را امتحان کنید. قطعا یکی از خوشمزه‌ترین تفریحاتی که در بازار کمرالتی ازمیر میشود انجام داد، خوردن این پشمک‌های شیرین و چسبناک و رنگارنگ و چشیدن  زیتون‌های خوشمزه‌ی موجود در این بازار است.

محله‌های برگاما

برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی و تجربه فرهنگ مردم محلی، هیچ راهی بهتر از گشت و گزار در کوچه پس کوچه‌های این شهر کوچک و گپ زدن با مردم محلی نیست. با یک یا دو ساعت گشتن در این کوچه پس کوچه‌ها، میتوانید با فرهنگ مردم محلی آشنا شوید تا قبل از اینکه به سمت آکروپلیس پرگامون بروید کمی در برگاما سیاحت کنید.

فعالیت و تفریح‌های فضای باز

استراحت در ساحل

ازمیر که به شکل U در اطراف خلیج جای گرفته، خط ساحلی طولانی دارد. یکی از بهترین تفریحات برای انجام دادن در ازمیر، قدم زدن در سواحل زیبای آن و لذت بردن از تابش نور خورشید است. عصرها نیز میتوانید از رستوران‌ و بار ساحلی شلوغ این منطقه نهایت لذت را ببرید.

برای تجربه‌ی یک روز لذت بخش در ساحل، از شهر خارج شوید و به یکی از ده‌ها ساحل شنی ازمیر مانند ساحل چشمه ازمیر، سواحل دیکیلی یا ساحل پاموجاک بروید.

غذا و نوشیدنی

از ضیافت ترکی لذت ببرید.

وقتی مردم ترکیه برای غذا خوردن دورهم جمع میشوند، چیزی به نام سریع غذا خوردن وجود ندارد. ابتدا بشقاب‌های زیتون بهمراه نان خرد شده به عنوان پیش غذا بروی میز حاضر میشود اما این مواد غذای اصلی نیستند. بزودی میز از غذا پر میشود. از بادمجان برشته شده گرفته تا ماهی کبابی و خورش سیب زمینی و گوشت بره، سالاد سبز با پنیر رنده شده بهمراه فلفل شیرین تازه و تربچه، دیپ بادمجان دودی با پنیر خامه‌ای که دنیایی بی پایان از مزه‌ها را به ارمغان می‌آورند.

قهوه ترک میل کنید.

در کشور ترکیه، قهوه تنها یک نوشیدنی نیست، بلکه جزوی از تاریخ و فرهنگ آنهاست. دم کشیدن این نوشیدنی غلیظ طول میکشد بنابراین میتوانید این مدت زمان را با گپ و گفت‌ به دور میزهای مربعی و با میل کردن شیرینی ترکی و میوه‌های خشک سپری کنید تا قهوه حاضر شود.

قهوه ترک با اضافه کردن پودر قهوه و آب در ظرف‌های کوچک درست میشود و سپس چند دقیقه میجوشد. شکر حین دم کردن اضافه میشود، چرا که قهوه ترک بدون به کار بردن صافی یا فیلتر، مستقیما  از ظرف در فنجان ریخته می شود. قهوه‎‌تان را هم نزنید و آنرا تا ته سر نکشید چرا که با تفاله قهوه در ته فنجان مواجه می شوید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: