صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۳۹
  • يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
  • Sunday 26 February 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 18
کد خبر: ۱۲۶۷۱۱

طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور به کجا رسید؟

تعدادی از نمایندگان دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور مطالبی را درباره طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان کردند.

به گزارش راهبرد معاصر مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس، رضا باقری اصل معاون امور مجلس وزارت ارتباطات و بیژن عباسی آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل مهمانان این برنامه بودند.

در ابتدای برنامه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور به سوالات زیر پاسخ داد.

تغییر ساعت چه تاثیری بر روی انرژی دارد؟

رجبی مشهدی: باید روالی طی شود تا طرح تغییر ساعت به صورت قانون به دولت ابلاغ شود و دولت باید تمهیدات لازم را برای اجرای قانون فراهم کند. این تمهیدات بخشی در حوزه فناوری و اطلاعات است. امروزه در حوزه فناوری اطلاعات همه گوشی هوشمند دارند و متوجه تغییر ساعت می‌شوند و در صورت اجرای قانون سیستم‌های بانکی در سرور‌ها باید تغییر پیدا کند و همه امور باید به دقت صورت بگیرد تا اختلالی در زندگی روزمره مردم مانند کارت‌های بانکی، پرداخت‌ها و دریافت‌ها صورت نگیرد تا امکان اجرای موفق قانون وجود داشته باشد.

در حوزه انرژی مطالعات زیادی در این رابطه شده است، بعد از سال ۸۶ مطالعات زیادی صورت گرفت و این مطالعات را وزارت نیرو نیز انجام داده است، در ساعت اوج مصرف تا دو درصد افزایش انرژی را خواهیم داشت، وزارت نیرو باید تمهیدات لازم را برای این امر فراهم کند تا قانون به درستی اجرا شود.

حجم زیادی از سیستم‌های انرژی فعال هستند که باید تنظیم شوند، برخی از سیستم‌ها تا چند هفته و برخی دیگر شاید یک ماه نیاز به کار داشته باشد، برای تغییر سیستم ساعت و تلفن استاندارد‌هایی وجود دارد که اگر بخواهیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم قریب به یک سال طول می‌کشد تا همه امور طبق استاندارد‌ها و مقرراتی که در این زمینه دریافت شده انجام شود و کار به درستی صورت بگیرد.

هدف این است که مردم دچار زحمت مضاعف نشوند. در این رابطه مطالعات تطبیقی صورت گرفته است، قدری باید مطمئن حرکت کنیم، سیستم‌های کنترلی که شبکه را اداره می‌کند اگر تغییر ساعت صورت نگیرد باید مجدداً باز تنظیم صورت بگیرد.


در حوزه مصرف برق چقدر زمان نیاز داریم؟

رجبی مشهدی: از نیمه دوم سال ساعت را به همان ساعتی که استاندارد کشور است بر می‌گردانیم. در آن ۶ ماه قرار نیست کاری اتفاق بیفتد فرصت خوبی است تا تمهیدات لازم را برای سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. اگر در قانون تکلیف صورت بگیرد، از زمان ابلاغ باید قانون اجرا شود. این موضوع در اختیار دولت گذاشته شده است و در آنجا کار کارشناسی زیادی صورت می‌گیرد و زوایای پیدا و پنهان دیگر طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد تا قانون به درستی اجرا شود.

در ساعت اوج مصرف بیش از ۲ درصد افزایش مصرف و حدود هشت دهم درصد مصرف انرژی خواهیم داشت و این موضوع نشان می‌دهد دو سالی که به نوعی این کار انجام نشد و تغییر ساعت صورت نگرفت افزایش مصرف انرژی را داشتیم.

۱۴ الی ۱۵ سالی است که به نوعی مردم با تغییر ساعت خو گرفته اند، اما حرف نمایندگان را بر روی چشم می‌گذاریم. درست است باید قانون اجرایی شود. حتماً دولت کار کارشناسی دقیق انجام می‌دهد و متناسب با آن عملکرد‌هایی که امکان اجرایی شدن خوب قانون وجود داشته باشد را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و مخالف این طرح نیز دلایلش را تشریح کرد.

دلیل شما برای مخالفت با طرح تغییر ساعت چیست؟

طغیانی: هر کشوری جغرافیایی خاص خود را دارد و باید طرح‌های این چنینی را متناسب با اقلیم کشور ارزیابی کرد. کشور ما پهناور است و نزدیک به یک ساعت اختلاف در شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه کشور وجود دارد. باید بر اساس جغرافیایی خودمان و سبک زندگی مردم مسائل را ارزیابی کرد. در این سال‌ها مردم به تغییر ساعت عادت کرده‌اند لذا باید به گونه‌ای عمل کنیم که متناسب با اقلیم کشور باشد.

چه پیشنهادی در راستای اجرای این طرح دارید؟

طغیانی: اگر تغییر ساعت را برداریم تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که ساعت کاری باید زودتر شروع شود، متناسب با اقلیم شرق و غرب کشور ساعت کاری زودتر آغاز شود تا فاصله‌ای که بین طلوع آفتاب و شروع کار است تا حد ممکن کوتاه‌تر شود.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس نیز در ادامه مطالب خود در این زمینه را بیان کرد.

نظر شما به عنوان موافق طرح چیست؟

ابوترابی: ما باید مشخص کنیم که هدف از این اقدام چیست؟ اگر هدف مسائل اقتصادی است در طرح به زیبایی این مسئله دیده شده است. اقدامات کارشناسی صورت گرفته در دو دولت گذشته با هم تعارض داشت. پژوهش و تحقیقی که با دولت‌ها تغییر پیدا می‌کند اصطلاحاً تعارض به وجود می‌آورد ساقط می‌شود.

اگر فرض کنیم دوستان ما با تعارضی که خودشان در وزارت نیرو در دو دولت مختلف داشتند و اگر فرض بگیریم که در کاهش مصرف برق موثر است، ما در طرحمان در مجلس به دولت کاملاً اختیار داده‌ایم بدون تغییر ساعت بتواند ساعت مستخدمین و کارمندان خود را یک ساعت در استان‌هایی که مورد نیاز می‌داند ساعت را جلوتر بیاورد و کارمندان جلوتر بر سر کار بیایند، بدون اینکه ساعت تغییر پیدا کند.

دولت نیاز به برنامه و کار‌های اجرایی دارد ما اختیارات را به دولت داده ایم و نیاز نیست قانون را یکسال به تعویق بیندازیم.

هدف اصلی از این موضوع اقتصادی نیست بلکه مسائل روحی، روانی و استرس است، این مسئله را مطالعات جهانی هم ثابت کرده است، مسائلی وجود دارد که به اصطلاح بی نظمی اجتماعی ایجاد می‌کند، بستری‌های مشکلات روانی ناشی از این کار به خصوص در سه هفته اول ناشی از هر تغییری که در سال دوبار اتفاق می‌افتد به شدت افزایش پیدا می‌کند.

اول فروردین از هر کسی بپرسید می‌گویند که ساعت جدید و قدیم. این موضوع سبب ایجاد استرس می‌شود. سبک درست زندگی این است که وقتی فرد نماز می‌خواند، بعد از آن یک ساعت به عنوان مثال پیاده‌روی داشته باشند، به شدت به مطالعات دولتمردان انتقاد داریم، اما اعتقاد داریم که اختیار کامل در دست دولت باشد تا دولت هر گونه که صلاح می‌داند برنامه‌ریزی کند. دولت می‌توانند تعجیل در شروع کار کارمندان داشته باشد.

رضا باقری اصل، معاون امور مجلس وزارت ارتباطات نیز در ادامه برنامه نظرات خود درباره این طرح را بیان کرد.

وزارت ارتباطات چه تمهیداتی را برای اجرای این طرح در پیش گرفته است؟ آیا تغییر نرم افزار‌ها و سخت افزار‌ها در این بازده زمانی امکان‌پذیر است؟

رضا باقری اصل: آنچه که مد نظر مجلس است باید به نحو احسن اجرا شود، در بازه زمانی که در آن هستیم اوج کار‌هایی است که پلتفرم‌های دیجیتال کشور، شبکه‌های مخابراتی، بانکی، حمل و نقل و همه مردم با آن درگیر هستند و این اوج کار در حقیقت به نیرو‌های فنی فشار ایجاد کرده است.

تغییر نرم افزار‌ها در این بازه زمانی کار سختی است، در کنار نرم افزارها، سخت افزار‌ها و شبکه‌های جهانی هم قرار دارند. در بازه زمانی ۶ ماهه دوم کسی به صورت دستی موبایل و سامانه‌ها را تغییر نمی‌دهد، همه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل نیز مهمان بعدی برنامه بود و او نیز نظراتش دراین خصوص را گفت.

نظر شما در خصوص طرح تغییر ساعت کشور چیست؟ آیا برای اجرای طرح آماده هستید؟

عباسی‌آرند: از زمانی که این موضوع مطرح شده است در اپراتور‌های تلفن همراه و ثابت تیم‌های فنی تشکیل شده است و جلساتی به صورت مستمر برگزار شد به طوری که راهکار‌های لازم ارائه شد.

این اصلاحات و این تغییرات نیازمند زمان زیادی است، در بازه زمانی چند روز امکان پذیر نیست، ساعت در سرور‌ها و تجهیزات زیرساختی اپراتور‌ها و تجهیزاتی که نیازمند زمان هستند؛ معمولاً توسط سازمان‌های بین‌المللی از چند ماه قبل چک می‌شود.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس در پایان برنامه نیز درباره سخنان مسئولان وزارت ارتباطات و ایرانسل نظراتش را عنوان کرد.


مسئولان می‌گویند که برای تغییر آن‌ها به چند هفته و یا چند ماه زمان نیاز داریم، نظر شما چیست؟

ابوترابی: ما با مشکلی به لحاظ زمانی مواجه هستیم، زیرا بلافاصله بعد از عید نوروز با ماه مبارک رمضان مواجه هستیم و پس از آن موضوع امتحانات دانش‌آموزان، کنکور و مسائل این چنینی مطرح است لذا دوباره دانش آموزان، کنکوری‌ها و یا دانشجویان استرس پیدا می‌کنند، اگر در اول فروردین تثبیت ساعت اتفاق نیفتد دیگر نمی‌توان تغییرات را اعمال کرد.

اگر ساعت را تثبیت نکنیم در ماه مبارک رمضان نمی‌توان ساعت را یک ساعت به جلو برد و دوباره به عقب بازگرداند. پس از ماه مبارک رمضان با امتحانات دانش آموزان مواجه هستیم که از لحاظ امتحان استرس به آن‌ها ایجاد می‌شود. از لحاظ زمانی و تقویم جمهوری اسلامی ایران اگر اول فروردین تثبیت ساعت را نداشته باشیم عملا ۶ ماهه دوم خاصیتی برای این اتفاق ندارد.

اگر تثبیت ساعت را در اول فروردین داشته باشیم شش ماهه اول سال آینده ساعت قطع باید به جلو کشیده شود، زیرا ماه مبارک رمضان و امتحانات دانشجویان و دانش آموزان را داریم و نمی‌توان دوبار ساعت را تغییر داد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: