صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۰
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 18
کد خبر: ۱۲۶۷۷۰

پیش بینی بورس فردا ۲۸ اسفند ۱۴۰۰

ابهامات پیش پای بورس این روزها درحال فروکش کردن است و می‌توان انتظار داشت که روند قدرتمندتری برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم.

به گزارش راهبرد معاصر معاملات بازار سرمایه در اکثر صنایع در روز چهارشنبه با افزایش تقاضا همراه بود و شاهد پیش‌روی قیمت‌ها بودیم. البته برخی صنایع که اغلب جزو صنعت‌های کوچک بازار نیز بودند، توانستند معاملات خوبی را تا انتها به ثبت برسانند. حال ببینیم در پیش بینی بورس فردا انتظار چه اتفاقاتی را باید داشته باشیم.
ابهامات پیش پای بورس این روزها درحال فروکش کردن است و می‌توان انتظار داشت که روند قدرتمندتری برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم. بحث مذاکرات، بازارهای جهانی و سیاست‌های اقتصادی دولت با نزدیک‌تر شدن به شروع سال جدید باعث می‌شود که فعالان بازار با متغیرهای مشخص‌تری نسبت به قبل روبرو باشند.
ارزش معاملات پایین‌تر از میانگین رکودی تاریخی بازار سرمایه و همچنین تداوم خروج پول افراد حقیقی از مهم‌ترین نکاتی است که در روزهای انتهایی سال باید به آن توجه کرد. افزایش ارزش معاملات و تبدیل خروج پول به ورود می‌تواند از اصلی‌ترین نشانه‌های شروع روند صعودی جدید باشد.

احتمال توافق پس از کش و قوس‌های فراوان

با توجه به خبرهای منتشر شده طی دو روز گذشته، به نظر می‌رسد که در یک قدمی توافق قرار داریم. بسیاری از خبرنگاران از خبرگزاری‌های مختلف در دنیا از رسیدن به انتهای مذاکرات خبر داده‌اند اگرچه که هنوز این اتفاق به صورت رسمی اعلام نشده و کشورها از باقی ماندن اندک مسائل حل نشده صحبت می‌کنند اما احتمال اعلام توافق در هفته جاری و تا قبل از شروع سال جدید بسیار زیاد است.

به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که صنایع برجامی از جمله خودرویی، بانکی (به همراه خبر نرخ تسعیر ۲۰هزار تومانی) و حتی حمل و نقل فردا با اقبال بیشتری نسبت به دیگر صنایع همراه شوند. سهم‌های کوچک نیز این روزها راه بهتری از سهم‌های بزرگ در پیش گرفته‌اند و با توجه به اینکه برخی خبرهای دیگر مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا حتی مصون ماندن از پرداخت مالیات بر صادرات که به احتمال زیاد برای سال آینده اعمال می‌شود، این روند خوب می‌تواند ادامه‌دار باشد.

البته روند دلار نیز جالب توجه است. دلاری که با خبرهای مثبت برجامی کاهش پرشتابی را شروع می‌کرد، این روزها در ۲۶هزار تومان آرام گرفته و نوسان شدیدی ندارد. این اتفاق از سمتی نشان می‌دهد که احتمالا دولت قصد دارد نرخ دلار را به دلایل اقتصادی در همین محدوده‌ها نگه دارد. نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز تاییدی بر این موضوع است.

بازار جهانی دوباره داغ می‌شود؟


بازارهای جهانی که طی یکسال گذشته به دلیل شوک اقتصادی کرونا به دنیا با قدرت خوبی پیشتازی کرد، دنبال بهانه‌ای برای ادامه حرکت صعودی خوب بود و پوتین با شروع جنگ روسیه و اوکراین این سوخت‌رسانی را به طور کاملا موفقیت آمیزی انجام داد.

تداوم تنش بین این دو کشور باعث شده است که ترس از کاهش عرضه کامودیتی‌ها، قیمت آن‌‍‌ها را به سقف‌های چندین ساله و حتی تاریخی برساند. قیمت نفت که رویای ۱۰۰ دلاری شدن را در سر می‌پروراند، طی هفته‌های گذشته توانست به قیمت بیش از ۱۳۰ دلاری نیز برسد. مس بدون توقف رشد کرد و توانست به قیمت‌های بالای ۱۰۷۰۰ دلاری را نیز ببیند. روی دوباره سد ۴۰۰۰ دلاری را رد کرد و آلومینیوم نیز با صعودی قدرتمند به قیمت‌های بیش از ۳۸۰۰ دلار رسید.
از اواسط روز چهارشنبه هفته گذشته که خبر مذاکرات بین دو کشور روسیه و اوکراین و احتمال قبول شروط روسیه توسط زلنسکی رئیس جمهور اوکراین منتشر شد، قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی عقب‌نشینی کردند. نفت از ۱۳۰ دلار به زیر ۱۰۰ دلار رسید، مس برای مدتی کانال ۱۰هزار دلاری را رها کرد و دیگر کالاها نیز با کاهش قیمت نسبتا زیادی مواجه شدند.
روز گذشته دوباره قیمت کامودیتی‌ها با رشد خوبی همراه شد و نفت توانست با یک رشد بیش از ۹ درصدی (که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تکرار نشده بود)، به ۱۰۷ دلار برسد و مس نیز دوباره ۵ رقمی شد. بازارهای جهانی فردا و پس‌فردا بسته هستند اما این افزایش می‌تواند تاثیر مثبتی بر معاملات فردا داشته باشد.

به طور کلی می‌توان برای فردا انتظار معاملات مثبتی را در اکثر صنایع داشت که قدرت تقاضا بیشتر خود را در صنایع برجامی نمایش دهد و در دیگر صنایع با قدرت متعادل‌تری افزایش یابد مخصوصا با توجه به این نکته که فردا آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ است و کسانی که به نقدینگی نیاز داشته باشند تا پس از تعطیلات به پول خود دسترسی نخواهند داشت بنابراین قدرت فروش بالایی نیز وجود ندارد./بورسان

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: