صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 22
کد خبر: ۱۲۷۱۱۸
راهبرد معاصر بررسی می کند؛

تولید و اشتغال‌زایی از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان

رهبر انقلاب از تولید در کنار عنوان دانش بنیان و اشتغال آفرینی نام می برند و این بدان معناست که باید از تولیدی بهره ببریم که با توان و دانش داخلی به نتیجه رسیده و از محل آن اشتغال آفرینی کنیم و به جای وابستگی به تکنولوژی خارجی، از تولید مبتنی بر دانش داخلی بهره ببریم تا فرصتی برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده فراهم شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایران اسلامی از سال 57 تا کنون مسیر پر فراز و نشیبی در عرصه های گوناگون طی کرده است؛ مسیری که همواره با سنگ اندازی های دشمنان و ترغیب رسانه های معاند آنها با دشواریهایی همراه بوده است اما تمام این سختی ها و دشواری ها با مردمی همیشه در صحنه و پشتیبان نظام و انقلاب و دور اندیشی ها و تدبیر رهبری بیدار دل نه تنها طی شده بلکه با چراغ راه هایی که ایشان ترسیم کرده اند به خوبی، به همراه توسعه و پیشرفت بوده است.

 

سالیانی است نوروز هر سال علاوه بر رنگ و بوی باستانی و حکایت سنت هایی که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد، با نام گذاری های رهبر معظم انقلاب هدفمندتر دنبال می شود. به مرور مسئولان در جهت تحقق این اهداف، راهبردهای سازمانی خود را ترسیم کردند تا بتوانند دغدغه هایی که ریشه در آسیب ها و نیازهای جامعه اسلامی ایران دارد را محقق کنند. هر چند میان ترسیم نقشه راه تا رسیدن به مقصود فاصله ای زمین تا آسمان است و هر سال کارشناسان بسیاری در حال بررسی علل عدم تحقق یا تحقق کامل شعار سال هستند.

 

تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرینی

رهبر انقلاب نوروز 1401 را به نام سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرینی» مزین کردند؛ پر بیراه نیست اگر اندکی تامل کنیم و به علت غایی این نام گذاری ها برسیم. وقتی در اوج بیماری کرونا و ناامیدی جهانی در رسیدن به راه درمانی برای بیماری منحوسی که عملا جوامع را از زندگی ساقط ساخته و از اقتصاد تا سیاست و تحصیل و تدریس را تعطیل کرده بود و دانشمندان، پژوهشگران بیوتکنولوژی و محققان دنیا در تلاش برای یافتن راه درمان و کشف واکسن آن بودند؛ وقتی همه دنیا در اندیشه کشف واکسن کرونا تلاش می کردند، دانشمندان و محققان ایرانی نیز بیکار ننشسته و وارد عرصه علمی این تولید دانش بنیان شدند و توانستند با تلاش شبانه روزی خود واکسن برکت را کشف و بعد هم به تولید انبوه و صادرات برسانند.

 

برکت نمونه بارزی از تولید دانش بنیان بود، تولیدی که رهبری هم در میانه سخنانشان به مناسبت نوروز 1401 با مردم عزیز ایران بدان اشاره کردند؛ تولیدی که نه تنها آورده های علمی بسیاری برای کشور در بر داشت و جان میلیون ها ایرانی که آن را دریافت کردند را در برابر کرونای منحوس ایمن کرد بلکه توانست ایران را در برابر تحریم های ظالمانه دشمنان که حتی دارو و اقلام بهداشتی را برای فشار بر ایران و ملت ایرانی دریغ می کردند، مصون کرده و ثابت کند ایران همان سرزمینی است که پیامبر مکرم اسلام فرمودند «دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از پارس بدان دست می یابند».

 

از واکسن تا موشک دانش بنیان

تولید دانش بنیان برکت ثابت کرد هیچ فشار و تحریمی نمی تواند ایران را از تلاش بازنشاند بلکه همانطور که پیش از این در ساخت دانش بنیان  موشک و ادوات نظامی آنهم دست خالی و در اوج تحریم دشمن دانشمندان ایرانی هوش و ذکاوت توام با تلاش خود را به نمایش گذاشتند، باز هم موفق خواهند شد.

 

نمونه دیگری که رهبری در این سخنان بدان اشاره کردند پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور 2  بود؛ ماهواره ای که حتی خیلی از کشورهای اروپایی با آن همه ادعا در جایگاه علمی والا به تنهایی از عهده آن بر نمی آیند و نیاز به همکاری کشورهایی همچون روسیه و آمریکا دارند تا بلکه بتوانند علم خود را از فضا نظاره کنند اما ایران اسلامی با اتکا به توان و دانش نیروها و دانشمندان داخلی توانست چنین موفقیت عظیمی را کسب کند.

 

اشتغال آفرینی از محل تولید دانش بنیان

حالا رهبر انقلاب از تولید در کنار عنوان دانش بنیان و اشتغال آفرینی نام می برند و این بدان معناست که باید از تولیدی بهره ببریم که با توان و دانش داخلی به نتیجه رسیده و از محل آن اشتغال آفرینی کنیم؛ شاید فهوای کلام رهبری این باشد که به جای استفاده از دانش و تکنولوژی خارجی که سبب اشتغال آفرینی برای غیر ایرانی می شود از تولید مبتنی بر دانش داخلی بهره ببریم تا برای جوانان تحصیلکرده ای که مدارج بالای علمی را طی کرده اند اما نتوانسته اند متناسب با تحصیلات خود شغلی داشته باشند و به نوعی از بیکاری پنهان رنج می برند، بهره بگیریم.

 

نام گذاری امسال معنای عمیقی دارد که نیاز است متخصصان و کارشناسان امر برای تحلیل و باز کردن بیشتر زوایا، معنا و مفهوم آن وارد عرصه شده و بر مبنای نگاه ژرف رهبری به موضوعات مورد دغدغه،  مسیر را ترسیم و در اختیار نهادهای متولی قرار دهند. اما سوالی که اینجا مطرح است و شاید سوال خیلی از خوانندگان باشد اینکه چرا رهبری سال ها را نام گذاری می کنند؟ و چرا همین دغدغه ها را در طول سال بیان نمی کنند؟ در پاسخ باید گفت تمام این دغدغه ها در طول سال هم بیان می شود اما ایشان برای تاکید موکد و برای توجه ویژه مردم به یک موضوع مهم، نوروزی که در نگاه همه ایرانیان با ارزش است را نام گذاری می کنند.

 

فلسفه توجه به یک ارزش

«غلامعلی حدادعادل» عنوان کرده است: «ایشان بیشتر سال‌ها را با یك نامی مشخص كرده‌اند كه به نظر می‌رسد فلسفه‌ی این كار جلب توجه مردم به یك ارزش و همین‌طور در نقطه‌‌ مقابل آن به یك مشكل است. بر این اساس رهبری با اطلاعات و گزارش‌هایی كه از سراسر كشور دریافت می‌كنند، مطالعات و تجربه‌ای كه دارند، درك و دریافتی كه از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی كه به مسائل كشور دارند، هر سال ملت را به یك موضوع توجه می‌دهند. در واقع این نام گذاری نوعی جمع‌بندی مجموع عوامل است؛ از جمله آسیب‌های اجتماعی كه باید برطرف گردد. جوانه‌های نویی كه در جامعه روییده است. گاهی نیز ممكن است شرایط بین‌المللی یا اقتضائات داخلی هم اثرگذار باشد.»

 

بهره سخن

رهبر انقلاب سال 1401 را با عنوانی نام گذاری کردند که سال گذشته از محل آن توفیقات بسیاری نصیب کشور شد، توفیقاتی که نه تنها می تواند چراغ راه آینده کشور در رونق تولید، توسعه و پیشرفت باشد و جوانان مستعد و کوشا را پای کار بنشاند؛ بلکه جایگاه علمی و توان بالای دانشمندان ایرانی را نیز به رخ جهانیان می کشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: