صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 04
کد خبر: ۱۲۸۰۵۹
رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

پایان توهم امنیت در سرزمین‌های اشغالی با آغاز عملیات‌های شهادت‌طلبانه

رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص تبعات شروع عملیات‌های شهادت‌طبانه در اسرائیل گفت: به نظر می رسد این تحول و پدیده می تواند سرآغاز تازه ای در سرزمین های فلسطین اشغالی باشد. یکی از پیش‌بینی‌هایی که می شود این است که این پدیده و این افزایش تنش ها می تواند به یک انتفاضه تبدیل شود

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ تنش در سرزمین‌های اشغالی  با ادامه عملیات استشهادی فلسطینیان در کرانه باختری بالا گرفته است. خبرها حاکی از کشته و زخمی شدن تعدادی اسرائیلی نظامی در حملات شهادت‌طلبانه اخیر است. مهمترین نکته این عملیات‌ها این است که برخلاف سال‌های گذشته، این حملات از سوی شهروندان عرب اسرائیلی صورت گرفته است و اسرائیل دیگر نمی‌تواند با توسل به دیوارهای حائل و جداسازی‌های فیزیکی، امنیت حداقلی ساکنین این رژیم صهیونیستی را تامین کند. از سوی دیگر مسئله شهرک سازی ها ست که  عملا مانع تحقق حداقل حقوق فلسطینی ها شده است این موارد در کنار پروسه سازش میان اعراب و اسرائیل با این تصور که برقراری روابط دیپلماتیک سبب اعمال فشار بیشتری در مسئله فلسطین و حل این مشکل خواهد شد ولی عملا سرانجامی نداشته و حقوق فلسطینی ها را بیشتر تضییع کرده و آنها را به سمت عملیات های مسلحانه برای  احقاق حقوقشان کشانده است.  رضا میرابیان، کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا معتقد است که عملیات‌های شهادت‌طلبانه باعث تغییر موازنه قدرت در داخل مرزهای فلسطین اشغالی خواهد شد و بر روی روند صلح ابراهیم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

میرابیان  با تاکید تغییر شرایط میدانی در اسرائیل گفت:  پدیده و تحول جدیدی که در سرزمین های اشغالی وجود دارد، عملیات های شهادت طلبانه مردم و نیروهای فلسطینی بخش های اشغالی سال 1948 است. بخش‌های اشغالی سال 19۴۸ عملا قسمت‌هایی است که هیچگاه  از آن ترس و نگرانی نداشتند و عمده نگرانی رژیم صهیونیستی در مناطق کرانه باختری رود اردن و غزه بوده است. اما اینکه از مناطق سال ۱۹۴۸ نیروهای رزمنده و جوانان شهادت‌طلب بلند شوند و عملیات‌هایی  با این شدت و سرعت  در سرزمین های اشغالی انجام دهند، پدیده بی‌سابقه‌ای است؛ نگرانی اسرائیل هم در همین زمینه است که آنچه انتظار نداشته در حال اتفاق افتادن است و پیش‌بینی  می‌شود در ماه رمضان هم این اتفاقات تشدید شود.

 

وی با اشاره به نارضایتی‌های حاصل از شهرک‌سازی، تضییع حقوق فلسطینی ها و بی سرانجام بودن پروسه سازش گفت: همه این موارد  هم افزایی می کند اما اینکه شدتش به این صورت بوده که از سرزمین های سال ۴۸ نیروهای رزمنده شهادت طلب بلند شوند و پشت هم  و در فاصله زمانی کوتاهی عملیات های شهادت طلب انجام دهند، یک تحول است.

 

میرابیان  عنوان کرد: به نظر می رسد این تحول و پدیده می تواند سرآغاز تازه ای در سرزمین های فلسطین اشغالی باشد. یکی از پیش‌بینی‌هایی که می شود این است که این پدیده و این افزایش تنش ها می تواند به یک انتفاضه تبدیل شود؛ طبیعتا وقتی مردم میبینند که جوانان خودشان دارند این عملیات شهادت طلبانه را انجام می دهند شرایط به گونه ای پیش می رود  که جوانان را برای یک خیزش مردمی و گسترش آن بسیج می کند.

 

وی با اشاره به پروسه سازش میان اعراب و اسرائیل و عدم نقش آن در تحولات و خیزش های مردمی فلسطین گفت: این بخش سازش هایی که با اردن و امارات و مصر و بحرین و مغرب  میشود تاثیری بر تحولات درون فلسطین ندارد و فلسطین راه خود را دنبال کرده و توجهی هم بدین سازش ها ندارد.

 

این کارشناس افزود: این قسم سازش ها اینطور نیست که روی توان و قدرت اسراییل اثری بگذارد و بتواند از این کشورها یارگیری کند چرا که آنها آنقدر ضعیف هستند که نمی توانند برای اسراییل نقطه قوتی باشند یا اسرائیل را قوی تر کرده و نسبت به خطراتی که پیش رو دارد مصون کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: