صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 04
کد خبر: ۱۲۸۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

اخبار رتبه بندی معلمان/ جدیدترین پیش نویس آیین نامه در دست بررسی + فایل دانلود

بر اساس اخبار رتبه بندی معلمان جدیدترین پیش نویس در دست بررسی آیین نامه رتبه بندی تهیه شده است.

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان گزیده جدیدترین پیش نویس در دست بررسی آیین نامه رتبه بندی  به قرار زیر است:

 

دانلود فایل جدیدترین پیش نویس آیین نامه رتبه بندی معلمان

 

نکات مهم آیین نامه رتبه بندی معلمان

هر رتبه، سه پایه دارد.

 محدودیت ها بیشتر شده است.

ابتدا همه موقتا در رتبه ۱ قرار می گیرند.


شرایط احراز رتبه های معلمان

معلمان برای احراز هر رتبه باید حداقل امتیازات لازم از هر یک از شایستگی های سه گانه و تجربه را مطابق فرمول ذیل دریافت کنند.
هر فرد از لحاظ شایستگی عمومی شایستگی تخصصی شایستگی حرفه ای و تجربه مورد سنجش قرار میگیرد.
از ۱۰۰ درصد امتیازی که هر فرد می تواند کسب کند سهم هر مولفه شامل موارد زیر است:
 شایستگی عمومی ۳۰ درصد

شایستگی تخصصی ۲۶ درصد

شایستگی حرفه ای ۲۴ درصد

 تجربه ۲۰ درصد است.

 

 

 

 شرایط کسب رتبه آموزشیار معلم (رتبه یک)

کسب مجموع ۴۵ امتیاز با ترکیب زیر:

شایستگی عمومی حداقل ۱۳

امتیاز شایستگی تخصصی حداقل ۱۲ امتیاز

شایستگی حرفه ای حداقل ۱۱ امتیاز

تجربه حداقل ۲ امتیاز


شرایط رتبه مربی معلم (۲)

کسب مجموع حداقل ۵۵ امتیاز به شرح زیر

شایستگی عمومی حداقل ۱۶ امتیاز

شایستگی تخصصی حداقل ۱۴ امتیاز

شایستگی حرفه ای حداقل ۱۳ امتیاز

تجربه حداقل ۱۰ امتیاز

شرایط رتبه استادیار معلم (۳)

کسب حداقل ۶۵ امتیاز به شرح زیر:
شایستگی عمومی حداقل ۱۹ امتیاز

شایستگی تخصصی حداقل ۱۶ امتیاز

شایستگی حرفه ای حداقل ۱۵ امتیاز

تجربه حداقل ۱۲ امتیاز

شرایط کسب رتبه دانشیار معلم

کسب مجموع حداقل ۷۵ امتیاز به شرح زیر:

شایستگی عمومی حداقل ۲۳ امتیاز

شایستگی تخصصی حداقل ۱۹ امتیاز

شایستگی حرفه ای حداقل ۱۷ امتیاز

تجربه حداقل ۱۴ امتیاز

شرایط کسب رتبه استادیار معلم (۵)

کسب مجموع حداقل ۹۰ امتیاز به شرح زیر
شایستگی عمومی حداقل ۲۵ امتیاز

شایستگی تخصصی حداقل ۲۱ امتیاز

شایستگی حرفه ای حداقل ۲۰ امتیاز

تجربه حداقل ۱۷ امتیاز

 شرایط اختصاصی رتبه دانشیار معلم

حداقل ۱۵ سال سنوات تجربی ( با احتساب ارفاقات قانونی )

۲. حداقل مدرک کارشناسی ارشد

۳_حداقل یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی

۴- کسب حداقل ۷۵ امتیاز از جدول امتیازات رتبه بندی

۵_ کسب میانگین امتیاز ارزشیابی سالانه به میزان حداقل ۹۰ در پنج سال منتهی به رتبه ( امتیاز سالانه کمتر از ۸۵ نباشد)

 

 

 

 شرایط اختصاصی کسب رتبه استاد معلم


ا- حداقل ۲۱ سال سابقه معلمی( با احتساب ارفاقات قانونی)
حداقل مدرک دکترا مورد تایید وزارت علوم

٣_ حداقل دو مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی

۴_کسب حداقل ۹۰ امتیاز از جدول امتیازات رتبه بندی

۵_کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۵ امتیاز در پنج سال منتهی به رتبه استاد معلم (امتیاز سالانه کمتر از ۹۰ نباشد)

پایه های رتبه بندی

در آیین نامه پیشنهادی جدید برای هر رتبه سه پایه در نظر گرفته شده است :

 پایه یک -پایه ۲ - پایه ۳


حداقل امتیازات مورد نیاز برای هر پایه 

 رتبه آموزشیار معلم

پایه ۳ ۴۵
 پایه دو ۴۷

پایه یک ۵۰

رتبه مربی معلم 

پایه 3 55

پایه دو 57

پایه یک 60

 

رتبه استادیار معلم

پایه سه 65

پیاه دو 67

پایه یک 70

رتبه دانشیار معلم

پایه سه 75

پایه دو 80

پایه یک 85

استاد معلم

پایه سه 90

پایه دو 95

پایه یک 100

تبصره ۱) منظور ایجاد عملکرد رقابتی کسب رتبه ها مرتبه ای نبوده و فرد می تواند در صورت کسب سایر شرایط و توقف قانونی در رتبه قبلی مشمول رتبه جدید گردد( مثال فرد می تواند از پایه ۳ رتبه آموزشیار معلم به پایه یک رتبه مربی معلم در صورت حصول شرایط ارتقا یابد)
تبصره دو ) کسب پایه های دانشیار معلم، مربی معلم و استادیار معلم منوط به سابقه نبوده و فرد می تواند با کسب دیگر شرایط و بر اساس صلاحیت های لازم در هریک از رتبه ها قرار گیرد

سایر موارد

در فرم امتیازدهی ، مواردی نظیر کسب مقام در الگوهای برتر تدریس تولید محتوای الکترونیکی معلم نمونه کسب مقام در مسابقات و جشنواره ها
طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی ساخت ابزارها و تجهیزات آموزشی ایده های خلاق آموزشی مدرک تحصیلی سطح دانشگاه

ارتباط مدرک با موضوع تدریس گواهی های ضمن خدمت انجام پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی تالیف و تدوین کتب و مقالات نتایج پیشرفت آموزشی و تربیتی دانش آموزان و ... دارای امتیاز است

در مولفه تجربه، سابقه تدریس، سابقه مدیریت، سابقه حضور در مناطق کمتر توسعه یافته، بیتوته ( اقامت ) در مدارس دوردست، حضور در مدارس استثنایی با داشتن دانش آموز با نیازهای ویژه دارای امتیاز است

هر فرد با کسب هر رتبه ای از دو مزیت برخوردار می شود:
1- مزیت مادی که همان ضرب درصد رتبه مورد نظر در سه بند ، حق شغل ،حق شاغل و فوق العاده شغل است .

2- مزیت غیر مادی برای سه رتبه بالا 

 رتبه استادیار معلم

اولویت انتخاب سرگروه های آموزشی مناطق اولویت برای انتخاب به عنوان مدیر و معاون مدارس اولویت برای طراحی سوالات هماهنگ استانی اولویت در بکارگیری به عنوان مدرس منطقه ای دوره های ضمن خدمت
د مزایای غیرمادی رتبه دانشیار معلم( علاوه بر امتیازات غیر مادی قبلی)
اولویت انتخاب سرگروه های آموزشی استان اولویت انتخاب به عنوان استاد راهنما کارورزی دانشجو معلمان اولویت در بکارگیری به عنوان مدیر پژوهش سرا، آزمایشگاه و اردوگاه های تربیتی اولویت در بکارگیری به عنوان راهبر آموزشی مناطق اولویت در اعطای طرح های پژوهشی استانی
اولویت در طراحی سوالات کشوری / اولویت در بکارگیری به عنوان مدرس استانی دوره های ضمن خدمت
اولویت در تشکیل کانون های علمی معلمان مناطق، استان و کشور
به مزیت های غیر مادی رتبه استاد معلم (علاوه بر امتيازات قبلی)
اولویت در انتخاب به عنوان سرگروه کشوری اولویت انتخاب به عنوان استاد دوره های تربیت معلم اولویت عضویت در شوراهای آموزش و پرورش منطقه، استان و کشور / اولویت در بکارگیری به عنوان مدرس کشوری دوره های ضمن خدمت اولویت در طرح های پژوهشی ملی اولویت در استفاده به عنوان اساتید دوره های بازآموزی

 

 

شرایط توقف رتبه

در صورتی که در زمان اعمال رتبه یعنی مدت پنج سال از امتیازات معلمان به حدنصاب رتبه بعدی نرسد و نتواند رتبه بعدی را اخذ نماید مشمول توقف رتبه به مدت دو سال میباشد معلمانی که مشمول توقف رتبه می شوند موظف به طی دوره بازآموزی یک ماهه در دانشگاه فرهنگیان می باشند
! تبصره ۱) معلمان حتی در صورتی که در طول فرآیند دوره توقف به حد نصاب رتبه بعد برسند اعمال رتبه منوط به پایان دوره توقف است
! تبصره ۲) در صورتی که اتفاق غیر مترقبه ای عامل افت عملکرد معلم مشمول باشد با تشخیص هیئت ممیزه منطقه و تایید هیئت ممیزه استان مدت توقف رتبه کاهش می یابد
تنزل رتبه
در صورتی که در زمان بررسی مجدد (سه ساله ) یا اعمال رتبه پنج ساله) امتیازات معلمان از حد نصاب رتبه ای که در آن قرار دارند کاهش یابد، فرد مشمول تنزل رتبه می گردد معلمان در صورت تنزل رتبه موظف به سپری کردن دوره بازآموزیہهو مدت سه ماه در دانشگاه فرهنگیان میشوند
-
 ماده ۹ ) به روز رسانی :
وزارت یک سال پس از اجرای رتبه بندی نسبت به بررسی تاثیر آن بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بنیادین اقدام کرده و بر اساس آن نسبت به بازنگری آیین نامه ، مولفه ، صلاحیت یا تعریف های عملیاتی مندرج در آیین نامه با دستورالعمل اقدام نماید .

 ماده ۱۰ ) استقرار رتبه بندی :
به منظور استقرار موقت نظام رتبه بندی تمامی مشمول این قانون در ابتدای اجرای آیین نامه موقتا از مزایای رتبه یک برخوردار می شوند تا مطابق با داده ها و زیرساخت های موجود در آموزش و پرورش و ارزیابی های قابل انجام، رتبه قطعی مشمول تعیین شود مابه التفاوت مبلغ دریافتی رتبه موقت به رتبه قطعی به مشمول پرداخت می شود
و ماده ال_سایر بند ۷ - چنانچه در هر یک از مراحل رتبه بندی محرز شود، فردی اطلاعات خلاف واقع در اختیار گروه ارزیاب قرار داده است علاوه بر معرفی به هیئت تخلفات بر اساس نظر هیئت ممیزه استان و مرکز، مشمول توقف و تنزل رتبه نیز می گردد./کانال مطالبات فرهنگیان

 

دستور وزیر آموزش و پرورش برای تسریع اجرای رتبه بندی معلمان

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
یا ایو حناس اینا دارن دروغ میگن افزایش 3 تومان بیشتر نیست