صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 05
کد خبر: ۱۲۸۲۷۲

تنظیم تخصصی قرارداد در بنیاد وکلا

تنظیم قرارداد به شکلی نادرست و غیرحرفه‌ای که در آن نکات حقوقی و نگارشی به صورت کامل رعایت نشده باشد، مشکلات زیادی را پدید می‌آورد.

به گزارش راهبرد معاصر امروزه لزوم تنظیم قرارداد کتبی بیش از گذشته در کانون توجهات اغلب شرکت‌ها و نهادها قرار گرفته و بسیاری از موسسات و شرکت‌ها جهت ایجاد ساز و کار و ساماندهی به فعالیت‌های خود ناگزیر به تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی‌ خواهند بود و از همین رو عدم تنظیم قرارداد ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را برای آن ها در پی داشته باشد.

تنظیم قرارداد به شکلی نادرست و غیرحرفه‌ای که در آن نکات حقوقی و نگارشی به صورت کامل رعایت نشده باشد، مشکلات زیادی را پدید می‌آورد.

لذا لازم است به منظور جلوگیری از مشکلات حقوقی و قضایی، این امر به شکل درستی صورت گرفته تا راه هرگونه سو استفاده احتمالی بسته شود.

بر اساس ماده ۱۸۳ قانون مدنی عقد یا قرارداد عبارت است از اینکه: دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد.

به بیان بهتر قرارداد بیانگر اراده طرفین قرارداد برای ایجاد یک اثر حقوقی همراه با پذیرش مسئولیت‌ها و تعهدات است. 

با امضای یک قرارداد کلیه مفاد ذکر شده در آن، اساس تفسیر قصد و اراده طرفین محسوب شده و نقض شرط و بندهای قرارداد نه تنها ضمانت‌آور خواهد بود بلکه از اعتبار و حمایت قانونی برخوردار می‌باشد. 

قرارداد به عنوان یک سند حقوقی در برابر همگان قابل استناد خواهد بود و طرفین با استناد به قرارداد نیاز به دلیل دیگری برای مطالبه تعهدات طرف دیگر نخواهند داشت. 

نحوه تنظیم درست یا غلط یک قرارداد می‌تواند سرنوشت افراد، شرکت‌ها و کسب و کار‌ها را تغییر دهد. 

قرارداد‌ها به دو صورت کتبی و شفاهی تنظیم می‌گردند و البته علت اصلی مشکلات و اختلافاتی که در حوزه کسب و کار‌ها شاهد آن هستیم عدم تنظیم قرارداد به صورت کتبی می‌باشد. 

قرارداد‌های کتبی نیز گا‌هی به دلیل عدم رعایت نکات حقوقی و نگارشی، مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد چرا که برای تنظیم یک قرارداد استاندارد علاوه بر اطلاعات و جزئیات مربوط به قرارداد، دانش حقوقی نیز بسیار موثر و ضروری است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع کامل از نحوه تنظیم قرارداد، به { مجموعه حقوقی بنیاد وکلا} مراجعه کرده و از مطالب و مشاوره‌های تخصصی در خصوص تنظیم قرارداد و صدها عنوان مختلف حقوقی دیگر استفاده نمایید.

همچنین با مطالعه این مطالب مطمئنا تا حد مطلوبی اطلاعات شما در خصوص تنظیم قرارداد بروزتر خواهد شد.

انواع قرارداد‌ها

قرارداد‌ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌گردند از جمله: قرارداد استخدام، قرارداد مشارکت در ساخت، قرارداد پیش فروش آپارتمان، قرارداد مشارکت مدنی، قرارداد کار، قرارداد اجاره، قرارداد خرید و فروش، قرارداد پیمانکاری و غیره.

قراردادها باید متناسب با نیاز هر کسب و کار تنظیم گردد، پس قاعدتا نمونه قرارداد‌های آماده نمی‌تواند نیاز‌های طرفین قرارداد را به طور دقیق و کامل برطرف کند. 

لازم است که برای تنظیم یک قرارداد دقیق و حرفه‌ای به وکلا و متخصص این حوزه مراجعه شود تا در آینده از ایجاد ضرر و زیان و صرف زمان و هزینه بیشتر جلوگیری گردد. 

با این حال در تنظیم قرارداد‌ها دسته‌ای از اصول کلی و عمومی وجود دارد که حتماً می‌بایست رعایت گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در خصوص موضوعات و مسائل کلیدی مربوط به تنظیم قراردادها، [[مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا]] را از دست ندهید.  یک مشاوره سریع و آسان قطعا از مشکلات طولانی و سنگین آینده جلوگیری خواهد کرد.

نکات مهم در تنظیم قرارداد‌ها

  • قبل از تنظیم یک قرارداد باید صلاحیت و اهلیت طرف مقابل به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و از پیشینه او و توانایی‌هایش اطمینان لازم حاصل گردد.
  • ضروری است که بر طبق موضوع قرارداد، قبل از انعقاد آن چند جلسه مذاکره بین طرفین برگزار گردد.
  • قرارداد باید کامل و جامع باشد. یعنی باید به تمامی جزئیاتی که برای شما اهمیت دارد در قرارداد اشاره شود.
  • قرارداد باید خلاصه و ساده نوشته شده، توضیحات طولانی و بیش از حد در قرارداد علاوه بر اینکه بار روانی منفی بر روی افراد خواهد گذاشت، ممکن است موجب به وجود آمدن تعهدات ناخواسته‌ای گردد که علت اصلی آن همان زیاده روی در توضیح مسائل خواهد بود. همچنین هرچه ساده‌تر به شرح مطالب پرداخته شود راه بر تفاسیر متعدد بسته می‌گردد.
  • برای آنکه از ابتدا از سوء برداشت در قرارداد جلوگیری گردد باید حتماً ماده‌ای تحت عنوان تعاریف در قرارداد وجود داشته باشد که به  تعریف مفاهیم کلیدی آن قرارداد می‌پردازد.
  • اگر چه اصل بر آزادی قرارداد‌ها است و قانون همیشه توافق افراد را محترم می‌شمارد، اما توافقات قراردادی نباید مخالف صریح قانون باشد.
  • اگر موضوع قرارداد به‌شکلی است که بیم افشای اطلاعات مهمی از آن دور از ذهن نیست باید حتما ماده مربوط به محرمانگی و عدم رقابت را در قرارداد لحاظ نمایید.
  • یکی از اصول قرارداد نویسی، قابل فهم بودن قرارداد نوشته شده برای سایر اشخاص (اشخاص ثالث) است. منظور از سایر اشخاص کارشناسان، داوران، وکلا و قضات است. چرا که اگر اختلافاتی به وجود آید این اشخاص قادر خواهند بود برای حل آن کمک کنند.
  • یک قرارداد حرفه‌ای، قراردادی خواهد بود که در آن تمامی ریسک‌های احتمالی پیش بینی شده است. این ریسک‌ها بسته به نوع قرارداد ممکن است متفاوت باشد.

حال چنانچه سوالی در خصوص مسائل مرتبط با تنظیم قرارداد یا موضوعات مرتبط حقوقی در این مقوله دارید، حتما از [[مشاوره حقوقی آنلاین یا حضوری بنیاد وکلا]] استفاده نمایید تا از میان هزاران وکیل و متخصص حقوقی ، مشاوری را که به کارتان می‌آید انتخاب کنید و از او بهترین راهکار قانونی را برای حل‌ و فصل مشکل حقوقی خویش مطالبه نمایید.

تمامی مسائل حقوقی دارای جزئیات و پیچیدگی‌های فراوانی هستند که در اکثر مواقع عدم آگاهی نسبت به آن‌ها موجب پایمال شدن حقوق فردی یا جمعی طرفین دعوا خواهد شد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: