صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 16
کد خبر: ۱۲۹۷۰۸

افزایش احتمال درگیری بین روسیه و آمریکا

پس از اسارت یک ژنرال آمریکایی در ماریوپل نبرد فعلی بین مسکو و کی‌یف، ممکن است به درگیری احتمالی بین روسیه و آمریکا تبدیل شود.

به گزارش راهبرد معاصر احتمال وقوع درگیری بین روسیه و آمریکا با ادامه ارسال سلاح از طرف واشنگتن و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اوکراین وجود دارد و نیرو‌های روسی به تازگی نیز یک ژنرال آمریکایی را در ماریوپل به اسارت گرفتند.

شبکه العربیه با اعلام این مطلب گزارش داد تحولات نظامی در میدان نبرد در اوکراین باعث تاخیر در حل این بحران خواهد شد و نبرد فعلی بین مسکو و کی‌یف، ممکن است به درگیری احتمالی بین روسیه و آمریکا تبدیل شود. وزارت دفاع روسیه درباره پیامد‌های نامعلوم ادامه ارسال سلاح از واشنگتن برای ارتش اوکراین هشدار داده و آن را نقض اصول مربوط به انتقال سلاح به مناطق درگیری دانست.

روزنامه واشنگتن پست تأکید کرد چند ساعت پس از آنکه آمریکا اعلام کرد قصد دارد حمایت نظامی از نیرو‌های اوکراینی را افزایش دهد، روسیه آن را اقدام غیرمسئولانه توصیف کرده و خواستار توقف ارسال کمک‌های نظامی شد و هشدار داد همه خودرو‌های نظامی ناتو و آمریکا را در خاک اوکراین هدف قرار خواهد داد. مسکو این خودرو‌ها را اهداف مشروعی برای ارتش روسیه می‌داند.

در ادامه این گزارش العربیه آمده است: ناظران این هشدار روسیه را تهدید مستقیم برای کمک‌های نظامی دانستند که واشنگتن برای کی‌یف ارسال می‌کند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با افزایش انواع سلاح‌هایی که امکان ارسال آن‌ها به اوکراین وجود دارد، موافقت کرد. این سلاح‌ها شامل سامانه‌های پرتاب موشک، بالگرد، خودرو‌های زرهی و نفربر و انواع توپخانه و پهپاد‌های ویژه دفاع ساحلی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار است. آمریکا همچنین انتقال سامانه‌های پدافند هوایی از جمله سامانه پدافند دفاعی اس ۳۰۰ متعلق به اسلواکی به اوکراین را تسهیل می‌کند. روسیه پیشتر اعلام کرده بود این سامانه را منهدم کرده است. حمله احتمالی نیرو‌های روسی به محل حضور نیرو‌های آمریکایی و ناتو به مثابه گام تنش آفرینی خواهد بود که می‌تواند غرب را از ادامه ارسال سلاح به اوکراین محروم کند.

ویچسلاو ماتوزوف دیپلمات سابق روس در مصاحبه با شبکه العربیه درباره واکنش احتمالی مسکو به ارسال سلاح‌های تهاجمی برای اوکراین گفت: ”مسکو خط آهن و راه‌های تأمین سلاح برای اوکراین از مرز‌های لهستان را ویران نکرده است. تردید‌های واقعی درباره دخالت مستقیم آمریکا در جنگ اوکراین وجود دارد. آمریکا تلاش کرد اینطور جلوه دهد که هدف قرار گرفتن رزمناو مسکو با موشک‌های نپتون ساخت اوکراین بوده است، اما برد این موشک‌ها فقط ۱۰۰ کیلومتر است و مسکو در فاصله بسیار دورتری از ساحل بود.

این مقام سابق روسی افزود: کارشناسان روسی می‌گویند از موشک آمریکایی هارپون برای حمله به رزمناو مسکوا استفاده شد و در واقع با مرحله جدیدی روبرو هستیم که درگیری بین روسیه و آمریکا وارد سطح جدیدی شده است. به اعتقاد من، از هر فرصتی برای جلوگیری از تأمین سلاح برای ارتش اوکراین استفاده خواهند کرد. فکر می‌کنم روسیه پس از فروپاشی نیرو‌های اوکراینی در ماریوپل، یک ژنرال آمریکایی را به اسارت گرفت که تأییدی بر نقش آمریکا در این جنگ است و ثابت می‌کند اوکراین برای حمله به دونتسک و لوگانسک آماده می‌شد.“/باشگاه خبرنگاران

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: