صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 26
کد خبر: ۱۳۱۰۷۰
خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

اعلام آمادگی مقاومت برای انتفاضه جدید در سرزمین‌های اشغالی

خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی پیرامون تنش‌های اخیر در مسجدالاقصی و اعلام آمادگی مقاومت برای آغاز انتفاضه‌ای جدید گفت: این هشدار را به دشمن صهیونیستی می‌دهم که مقاومت در غزه و کرانه باختری وارد مرحله تقابل با آن‌ها شده است. اگر شهرک‌نشینان صهیونست تلاش کنند به تعرض خود ادامه دهند، فلسطینیان آمادگی دارند اقدامات لازم را در مسجدالاقصی انجام دهند. اسرائیل باید بداند ما حاضریم در قدس واکنش قاطعی به اشغالگری آن‌ها نشان دهیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از عملیات‌های شهادت‌طلبانه چند جوان فلسطینی، حمایت گروه‌های مقاومت و تشدید تنش میان فلسطینیان و ارتش و نیروهای اسرائیلی، اوضاع سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری به‌گونه‌ای است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با انتشار بیانیه‌ای خواستار «انتفاضه بزرگ ملت فلسطین» در برابر تعرض‌های رژیم اشغالگر قدس و شهرک‌نشینان شده است. آن‌ها از مردم خواستند هر جا هستند و با هر وسیله‌ای در برابر اسرائیلی‌ها قیام کنند و بی‌توجه به اقدامات نیروهای اسرائیلی، ۱۰ روز پایانی ماه مبارک رمضان را در محوطه مسجدالاقصی به اعتکاف بپردازند. آن‌ها معتقدند ملت فلسطین این قدرت را دارند بار دیگر در دفاع از قدس و مسجدالاقصی بپاخیزند و حماسه‌ای دیگر در فلسطین اشغالی خلق کنند.


بی‌تردید سد نفوذناپذیر در تقابل با رژیم اشغالگر قدس و شهرک‌نشینان صهیونیست، وحدت ملت قهرمان فلسطین و مقاومت جانانه آن‌هاست که تاکنون هرگز اجازه نداده‌اند نقشه‌های شوم خود را در مسجد الاقصی و بیت‌المقدس که آغشته به خون پاک شهدای فلسطینی است، اجرایی کنند. البته در کنار حماس، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز از مقاومت مردم حمایت و اعلام کرد، حملات وحشیانه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان در شهرهای کرانه باختری جز ننگ و عار برای رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی نخواهد داشت.


مشاهده چنین عزم راسخی از سوی فلسطینیان و همراهی گروه‌های فلسطینی با آن‌ها باعث نفوذ ترس در میان مقام‌های رده بالای صهیونیست شد و بی‌تردید اندیشکده‌های نظامی رژیم صهیونیستی این هشدار را به مقام‌های ارشد تل‌آویو داده‌اند که با دم شیر بازی نکنند! این را می‌توان از گزارش روزنامه هاآرتص دریافت که به‌نقل از منابع ارشد صهیونیست می‌نویسد، عملکرد نیروهای اسرائیلی به‌ویژه در عملیات‌ تل‌آویو برای دستگیری حازم قاسم، جوان فلسطینی به رسوایی حرفه‌ای تبدیل شد و حتی شانس آوردیم نیروهای خودی در این عملیات کشته نشدند! با توجه به این روند و عملکرد نه‌چندان مثبت نیروهای ویژه و ارتش نباید وارد هرگونه افزایش تنش در نوار غزه، قدس و کرانه باختری شد.


تصمیم‌سازان در محافل امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی یادآوری می‌کنند، تنها در ماه مارس (اوایل اسفند 1401 تا اوایل فروردین سال جاری) 16 عملیات شهادت‌طلبانه در سرزمین‌های اشغالی انجام شد که رکوردی تاریخی در این زمینه به‌شمار می‌رود. این عملیات‌ها پاشنه آشیل رژیم‌ صهیونیستی را نشان داد و کابینه نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم را که از زمان تشکیل کابینه با مشکلات مختلفی مواجه بود، در وضعیت دشواری قرار داده است. بی‌تردید سلسله عملیات‌های‌ جوانان شهادت‌طلب فلسطینی در عمق سرزمین‌های اشغالی نوید بخش روزهایی توأم با مقاومت و حماسه برای فلسطینیان و افزایش نگرانی‌های جدید امنیتی برای مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی است. این نگرانی را می‌توان از اظهارات «ایهود بن حیمو»، شرق‌شناس برجسته صهیونیست دریافت که در شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت، خودداری اسرائیل از انجام عملیات نظامی گسترده در جنین در کرانه باختری و اردوگاه آن ناشی از ترس از پیامدهای این عملیات بر اوضاع قدس و همچنین نوار غزه است؛ علاوه بر این، آغاز چنین عملیاتی اوضاع را به‌شدت در کرانه باختری و نوار غزه و قدس شعله‌ور خواهد کرد.


در هر صورت با ادامه روند کنونی انتفاضه امکان‌پذیر است و می‌تواند دامنه قیام فلسطینیان از کرانه باختری تا سایر شهرها و مناطق اشغالی را دربر بگیرد. نباید فراموش کرد در سرزمین‌های اشغالی تاکنون دو انتفاضه در سال‌های 1987 و 2000 میلادی رخ داده و از یک دهه گذشته تاکنون شاخص‌های مربوط به وقوع انتفاضه سوم همچنان در حال افزایش است و همواره این سؤال مطرح می‌شود، آیا انتفاضه جدید فلسطینیان در حال وقوع است؟


سهیل الهندی، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت‌وگو با راهبرد معاصر به این سؤال پاسخ می‌دهد و می‌گوید: مردم غزه آماده‌اند هر لحظه به فلسطینیان در قدس و مسجدالاقصی بپیوندند و از آن‌ها و تصمیماتشان حمایت کنند. آن‌ها حاضرند با خون خود آزادی قدس را امضا کنند و معتقدیم با وحدت فلسطینیان در قدس، غزه و کرانه باختری است که می‌توان جغرافیای واحد فلسطینی را به رخ اسرائیل کشید.


وی افزود: به دشمن (صهیونیستی) می‌گوییم امروز از نظر نیرو و تجهیزات آماده‌ایم و به‌زودی وارد مسجدالاقصی می‌شویم و آنجا را سرافرازانه آزاد می‌کنیم. مسجدالاقصی خط قرمز ماست که بر سر آن خون خود را داده‌ایم و همه فلسطینیان با هر آنچه دارند، آماده دفاع از مقدسات خود هستند.


عضو دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: تنها با صبر و حفظ وحدت اهالی قدس است که می‌توان توطئه‌های اشغالگران را در مسجدالاقصی به شکست کشاند و باید همگی آماده یک تظاهرات و برپایی تجمعی گسترده در حمایت از قدس باشیم. ممکن است در پی این تظاهرات جهاد نیز باشد و به خاطر همین موضوع است که از فلسطینیان در کرانه باختری، قدس، المثلث، الجليل والنقب می‌خواهیم خود را با مال و جانشان آماده دفاع از مسجدالاقصی کنند.


در ادامه، با خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت‌وگو کردیم که وی نیز بر گزینه انتفاضه تأکید می‌کند و می‌گوید: این هشدار را به دشمن صهیونیستی می‌دهم که مقاومت در غزه و کرانه باختری و کل منطقه وارد مرحله تقابل با آن‌ها شده است.


وی افزود: اگر شهرک‌نشینان صهیونست تلاش کنند به تعرض خود ادامه دهند، فلسطینیان آمادگی دارند اقداماتی را که لازم است در مسجدالاقصی انجام دهند. اسرائیل باید بداند ما حاضریم در قدس واکنش قاطعی به اشغالگری آن‌ها نشان دهیم.


به گزارش راهبرد معاصر، همان‌گونه که رهبران مقاومت در فلسطین اشغالی تأکید کردند، افزایش سرکوب‌گری‌های نظامیان رژیم صهیونیستی باعث نشده است عملیات مقاومت در سراسر سرزمین‌های اشغالی ازجمله قدس متوقف شود. شاید پس از عملیات‌های متنوعی که از سال 2019 به‌طور فراگیر در سرزمین‌های اشغالی انجام شد و سیف‌القدس (شمشیر قدس) اوج آن بود، همدستی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی و خیانت کشورهای عربی به فلسطینیان بتوان گفت اوضاع به سوی انتفاضه‌ای همه‌جانبه پیش می‌رود.


این در حالی است که پس از یک‌سری عملیات شهادت‌طلبانه که به کشته شدن 14 اسرائیلی منجر شد، اعتماد به‌نفس فلسطینیان در کرانه باختری افزایش یافته است و آن‌ها از حضور و حمایت‌های گروه‌های مقاومت در غزه مطمئن شده‌اند. اکنون می‌توان گفت توپ در زمین نیروهای مقاومت است و باید حمایت سیاسی، رسانه‌ای، مالی و نظامی از فلسطینیان مبارز را در راستای تقویت روحیه مجاهدان فراهم کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: