صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 09
کد خبر: ۱۳۲۸۶۷

وبگاه چینی:سپاه پاسداران قدرت دفاعی ملی ایران است

وبگاه نظامی چینی نوشت: همانطور که دنیا می‌داند، یکی از موضوعات مهم در مذاکرات هسته‌ای کنونی ایران، درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکاست. سپاه پاسداران قدرت دفاعی ملی ایران است، اما در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش راهبرد معاصر وبگاه «China Military Online» در گزارشی نوشت آمریکا به عنوان دولتی که عامل اصلی به تعویق افتادن توافق هسته‌ای ایران است، موظف است به‌ جای سیاست‌های نادرست و فشار افراطی مداوم اقدامات عملی انجام دهد، به نگرانی‌های مشروع و منطقی ایران پاسخ فعال دهد و سریع‌تر مسائل باقی‌مانده را  حل و فصل و با اقدامات قاطعانه اعتماد جامعه بین المللی را جلب کند.

 بر اساس نوشته این وبگاه نظامی چینی، حفظ و اجرای برجام راه موثری برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه است. متأسفانه دولت قبلی آمریکا به دلیل یکجانبه گرایی، در ماه می ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار شدیدی بر ایران اعمال کرد. واشنگتن این توافق را به مرز فروپاشی رساند و خود را مقابل جامعه بین المللی قرار داد.

دولت فعلی آمریکا با درک شکست سیاست دولت قبلی در قبال ایران، اکنون به دنبال بازگشت به برجام است. در این زمینه، طرف‌های برجام مذاکرات فشرده‌ای را با آمریکا آغاز کرده اند. با این حال، واشنگتن به جای بررسی کامل برخی درخواست‌های مشروع و معقول ایران، تحریم‌های بیشتری را در جریان مذاکرات علیه ایران اعمال و تهدید کرد که «طرح جایگزین» برجام را تدوین خواهد کرد. این باعث می‌شود مردم به این فکر کنند که آیا آمریکا واقعا صداقت و شجاعت تصمیم‌گیری برای بازگشت به برجام را دارد؟ یا آمریکا همچنان به مسیر قدیمی تحریم و فشار پایبند است؟

در ادامه این نوشته آمده است: همانطور که دنیا می‌داند، یکی از موضوعات مهم در مذاکرات هسته‌ای کنونی ایران، درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکاست. سپاه پاسداران قدرت دفاعی ملی ایران است، اما در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته است. به سختی می‌توان باور کرد که آمریکا اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در  فهرست تحریم نگه دارد، پس متمایل است از سیاست غلط فشار شدید علیه ایران دست بکشد. به احتمال زیاد، اگر واشنگتن توانایی مقابله با فشار سیاسی داخلی خود را بر سر این موضوع نداشته باشد، حتی توانایی این کشور برای بازگشت به برجام نیز باید مورد تردید قرار گیرد.

در حال حاضر، مذاکرات همچنان به بن بست رسیده است و چشم انداز آن هنوز غیرقابل پیش بینی است.  چین هیچ منافع خودخواهانه‌ای در مورد موضوع هسته‌ای ایران ندارد و هرگز جانبداری نکرده است. نقطه شروع اساسی رسیدگی چین به موضوع هسته‌ای ایران، حمایت قاطعانه از برجام و چندجانبه گرایی، حفاظت از اختیارات شورای امنیت سازمان ملل و رژیم بین المللی منع اشاعه هسته‌ای و حفظ صلح و امنیت در خاورمیانه است.

چین یک ابتکار امنیتی جهانی را مطرح و تاکید کرده است که بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و اختلافات بین کشور‌ها از طریق گفتگو و مشورت اصرار دارد. چین از همه تلاش‌هایی که برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌ها کمک می‌کند، مخالفت با استاندارد‌های دوگانه و  سوء استفاده از تحریم‌های یکجانبه حمایت می‌کند.

چین قاطعانه حل و فصل سیاسی موضوع هسته‌ای ایران را پیش خواهد برد و از چندجانبه گرایی و رژیم بین المللی عدم اشاعه هسته‌ای محافظت خواهد کرد و به حفظ صلح و ثبات جهانی کمک خواهد کرد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: