صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 28
کد خبر: ۱۳۵۸۱۰

بررسی ساختار سیاسی مجلس

نشست بررسی تخصصی ساختار سیاسی مجلس به مناسبت سالروز تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش راهبرد معاصر نشست بررسی تخصصی ساختار سیاسی مجلس به مناسبت سالروز تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 

* باید برخی از اختیارات به مسئولین منطقه‌ای سپرده شود

 

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه ورود تشکل های مهندسی به مباحث حکمرانی را مناسب و سازنده می دانم، گفت: بحث راهبردهای منطقه محور نمایندگان مجلس همزمان که ضررهای زیادی دارد اما نیازمندی‌هایی نیز نسبت به آن هست.

 

وی افزود: یکی از مواردی که باعث این موضوع می‌شود تبعیض در زمینه رشد و توسعه مناطق کشور است و این فرهنگ باعث ایجاد این نوع گفتمان در بین مردم برای انتخاب نماینده است. مورد دیگر نامشخص بودن مسئول توسعه منطقه بین مسئولین است.

 

ایزدخواه افزود: در مسائل تصمیم گیری نظام شورایی را مناسب می‌دانم اما در مسایل اجرایی بسیاری از این شوراها سازنده نیست.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما ساختار هایی را وارد کشور کردیم اما ترتیب سیر ساختاری آن همچنان بر طبق روش های سنتی پیش می رود. 

 

ایزخواه همچنین گفت: باید برخی از اختیارات به مسئولین منطقه‌ای سپرده شود.

 

* باید قانون نظارت بر فعالیت نمایندگان اصلاح شود 

 

حسن شجاعی نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مداخله نمایندگان در مسائل منطقه‌ای گاهی اوقات سازنده و گاهی اوقات مخرب است.

 

وی افزود: مقایسه‌هایی که مردم بین نماینده‌های ادوار و حتی بین شهری می‌کنند باعث ایجاد توقعات مختلف و گاهی اوقات منطقه‌ای می‌شود بطوری که نماینده‌ای که از لحاظ کشوری پیشرو باشد اما از لحاظ منطقه ای وقت زیادی نگذارد از نظر مردم با دستاورد ضعیف شناخته می شود.

 

شجاعی تاکید کرد: من خودم نماینده یک بخش کوچک هستم و مشاهده می کنم در منطقه من مقام مسئولی جز نماینده مجلس برای مراجعه مردمی نیست.

 

وی با اشاره به برخی مشکلات در عرصه قانونگذاری و مجلس گفت: تا زمانی که منطقه‌ای انتخاب می کنیم اما کشوری مسئولیت گذاری می کنیم این مسائل وجود دارد.

 

شجاعی تاکید کرد: باید قانون نظارت بر فعالیت نمایندگان اصلاح شود و بتوانیم برای نمایندگان ماموریت های محلی تعریف کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: